J jonaserik skrev:
Ledsen kärlet kaputt , bara byta, hål blåsan och kärlet blir fullt av vatten och då blir det så. Det behövs bara några centiliter ut eller in i systemet så reagerar manometern direkt. Ett foto hur kärlet är monterat är bra, inte svårt att byte om det inte är inbyggt.
Okej men skönt att veta säkert att den är trasig då.
Den är väggmonterad så en vän får byta den åt mig vid tillfälle. Nu återstår bara att försöka få tag i nya ventiler till elementen som dom är trasiga på..

Du kan köra med det kärlet tills vidare , bara att manometern ser ut att fått fnatt, trycker åker jojo och fyll inte på mer vatten, du kan fylla på till säkerhetsventilen 1,5 bar öppnar och då finns det lite tryck så pumpen kan få ut vatten för värmen.

J jonaserik skrev:
Du kan köra med det kärlet tills vidare , bara att manometern ser ut att fått fnatt, trycker åker jojo och fyll inte på mer vatten, du kan fylla på till säkerhetsventilen 1,5 bar öppnar och då finns det lite tryck så pumpen kan få ut vatten för värmen.
Okej, tack!

Nu märkte jag att ett rör (av tre) ut till elementen är mycket kallare än de andra två. Min gissning då är att denna ledning går till dessa element som har kalla rör. Även returledningen är kall medans de andra två är varma.

VVS-installation med tre metalrör varav mittenröret är kallare, kopplade till T-kopplingar och en tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är då mittenröret på både retur och tillförsel. Kan även detta bero på expansionskärlet eller har jag något annat problem också? Vi snackar då att ledningarna till höger och vänster är runt 50 grader medans mittersta är runt 15-20 grader när jag känner med handen. Det är ju mitt i T kopplingen, så känns som att vattnet tar lättaste vägen och går rakt istället för ner i mittersta.

Tips?

Jepp kanske , under sexkanthattarna sitter det en avstängare som kan användas som strypare, kolla om dom har stryp in med dom, göres normal så att alla utgående rör får det flöde som ska vara för ett visst antal element. hur var det med pumpen och dess inställning. av fart.

J jonaserik skrev:
Jepp kanske , under sexkanthattarna sitter det en avstängare som kan användas som strypare, kolla om dom har stryp in med dom, göres normal så att alla utgående rör får det flöde som ska vara för ett visst antal element. hur var det med pumpen och dess inställning. av fart.
Har kollat strypningen, provade skruva in den och ut igen men ingen skillnad.

Har haft pumpen på 1/3, testade att köra den på max hastighet och högre framledningstemperatur men mittersta är ändå ljummen medans de andra är varma…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.