J jonaserik skrev:
Då blir det ett snabbt lyft på trycket, är det manometern som åker upp då. har du släpp ut vatten till noll fylla luft till 0,6 bar släppt ut mer vatten, fyllt luft igen o.s.v då ska trycket i kärlet stanna kvar på luftmätaren. Om manometern fortsätter att stiga så är kärlet kört , bara byta. Du kan använda det ändå , bara att trycket kommer att åka jojo, allt från något 0,3 - 1,5 bar och ev att säkerhetsventilen släpper vid 1,5 bar
Okej, får luska vidare på det här.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Att tryckmätaren på påfyllaren går upp till 2 bar direkt är inte konstigt utan det är så det blir när du har mottryck i expansionskärlet med hjälp av vattnet i radiatorkretsen.

För att fylla på luft i expansionskärlet så måste du öppna någon ventil tex säkerhetsventilen så att övertrycket i radiatorkretsen försvinner.
Därefter så kan du börja fylla på luft i expansionskärlet, med säkerhetsventilen fortfarande öppen, nu bör det ta längre tid innan du får 0,5-1 bar.
Okej! Behöver jag tömma vattnet helt ner till 0 bar? Har ganska kallt här nu (-20) så känns inte så optimalt allt tömma ur allt vatten. Eller behöver jag bara tömma vattnet så vattentrycket är under vad jag ska ha för tryck i kärlet?
 
Nej, systemet behöver inte tömmas, det räcker med att systemet är öppet så att övertrycket försvinner.

Det tryck du bör fylla upp expansionskärlet med är 0,5 bar plus 0,1 bar per höjdmeter som är från expansionskärlet till översta punkten på radiatorkretsen. Då kommer du hamna ganska bra.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, systemet behöver inte tömmas, det räcker med att systemet är öppet så att övertrycket försvinner.

Det tryck du bör fylla upp expansionskärlet med är 0,5 bar plus 0,1 bar per höjdmeter som är från expansionskärlet till översta punkten på radiatorkretsen. Då kommer du hamna ganska bra.
Okej perfekt! Jag har ingen kran för övertrycksventilen utan är en sån där fjädrande vridkran jag måste hålla inne för att tömma ur systemet. Den tömmer automatiskt vid 1.5 bar. Måste jag ha någon som håller vridkranen inne medans jag fyller luft?

Tack för beskrivningen!
 
Nej bara öppna till noll ,fylla luft , öppna till noll igen, efter ett tag ska det inte komma vatten något vatten direkt och trycket i blåsan när du fyller luft ska stanna på ca 0,5 -0,6 bar, sen fylla vatten till ca 1,2 bar.
 
J jonaserik skrev:
Nej bara öppna till noll ,fylla luft , öppna till noll igen, efter ett tag ska det inte komma vatten något vatten direkt och trycket i blåsan när du fyller luft ska stanna på ca 0,5 -0,6 bar, sen fylla vatten till ca 1,2 bar.
Jo men öppnar jag till noll så är ju allt vatten tömt eller? Och det kan jag inte göra i den här temperaturen.
 
Svara nej. stäng av VP ett tag, släpp ut till noll , det bara en liten del vatten som åker ut. det som finns i kärlet kanske 10 liter max åker ut först om det är fullt av vatten och dåligt med luft.. När du sen fyller luft så ökar kanske manometern lite, bara släppa ut mer. när du har 0,5 -0,6 bar i blåsan och det trycket stannar kvar ( inget bås ut genom säken )i kärlet ( blåsan) förhoppningvis är den hel. så fyller du vatten och startar VP. Vattnet som finns i systemet kan inte bara rinna ut , det måste komma in luft från någonstans. om du skulle ställa säken helt öppen skulle vattnet klucka ut sakta. Normalt när man jobbar med värme och har satt det i trycklöst tillstånd ,så kan man sätta tummen för hålet och stoppa, det finns inget tryck som kan pressa ut vattnet..
 
J jonaserik skrev:
Svara nej. stäng av VP ett tag, släpp ut till noll , det bara en liten del vatten som åker ut. det som finns i kärlet kanske 10 liter max åker ut först om det är fullt av vatten och dåligt med luft.. När du sen fyller luft så ökar kanske manometern lite, bara släppa ut mer. när du har 0,5 -0,6 bar i blåsan och det trycket stannar kvar ( inget bås ut genom säken )i kärlet ( blåsan) förhoppningvis är den hel. så fyller du vatten och startar VP. Vattnet som finns i systemet kan inte bara rinna ut , det måste komma in luft från någonstans. om du skulle ställa säken helt öppen skulle vattnet klucka ut sakta. Normalt när man jobbar med värme och har satt det i trycklöst tillstånd ,så kan man sätta tummen för hålet och stoppa, det finns inget tryck som kan pressa ut vattnet..
Okej, ska testa detta imorgon. Tack!
 
En till fråga för en okunnig inom VVS. Är detta 1-rör eller 2-rörs koppel?

Radiatorens anslutning visas, möjlig fråga om den är 1-rör eller 2-rörs koppel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorkoppling med synligt rör och ventil vid element, fråga om 1- eller 2-rörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiator med synliga röranslutningar, möjlig frågeställning om det är 1-rörs eller 2-rörs system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar så, att utröna 2 eller 1 rörs går, stäng termostaten , när det är kallt så känner du på rören, om de är i prnicip lika varma så är 1-rörs, öppnar du upp max på termostaten så blir det ena röret lite kallare först innan det blir varmt.
 
J jonaserik skrev:
Verkar så, att utröna 2 eller 1 rörs går, stäng termostaten , när det är kallt så känner du på rören, om de är i prnicip lika varma så är 1-rörs, öppnar du upp max på termostaten så blir det ena röret lite kallare först innan det blir varmt.
Okej, och om det är 2-rörs så ska det blir hur?
 
Då är det samma temperatur till alla element ( det ena röret ) och svalare på det andra, då elemente har tagit en del värme. Men som det ser ut så är det nog ett 1-rörs du har. Då går ett rör från VP ut och går runt, kommer tillbaka sen. Många ggr så är det en slinga på ena långsida och en annan på motsvarande sida,samt även om det är en övervåning. Dom snålar på grovleken på rören och när dom blir så smala så kan inte flödet gå runt till alla element. i en slinga För stort tryckfall.
 
J jonaserik skrev:
Då är det samma temperatur till alla element ( det ena röret ) och svalare på det andra, då elemente har tagit en del värme. Men som det ser ut så är det nog ett 1-rörs du har. Då går ett rör från VP ut och går runt, kommer tillbaka sen. Många ggr så är det en slinga på ena långsida och en annan på motsvarande sida,samt även om det är en övervåning. Dom snålar på grovleken på rören och när dom blir så smala så kan inte flödet gå runt till alla element. i en slinga För stort tryckfall.
Okej tack!
 
Update:
Tömde ur vattnet från kärlet och hade systemet öppet medans jag provade fylla luft i kärlek. Blev samma sak som tidigare att trycket sticker iväg direkt samtidigt som jag hör att det är vatten som svalpar runt i kärlet och även ett knorrande ljud från den. Är den trasig?
 
Ledsen kärlet kaputt , bara byta, hål blåsan och kärlet blir fullt av vatten och då blir det så. Det behövs bara några centiliter ut eller in i systemet så reagerar manometern direkt. Ett foto hur kärlet är monterat är bra, inte svårt att byte om det inte är inbyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.