291 613 läst · 8 036 svar
292k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Så du håller med om att en kilometerskatt för bilar är rättvis och behandlar landsbygdsbor och stadsbor lika?Maskintok skrev:
(Det var den frågan som hela den här deltråden började med).
Växthuseffekten och den globala uppvärmningen är inte en politisk fråga. Det är en vetenskaplig fråga.Maskintok skrev:Varför hela tiden lägga upp länkar mm som är direkt i knä på miljöorganisationer?
Ska man ha fakta ska den inte vara betald av miljörörelsen...
Det är ju som att be om moderaternas åsikter men få MPs...
Det blir inte rätt..
Jag bryr mig inte om vad ni åker i eller kör...
Men fan om någon vill ha sin verklighet kvar, då ska det fram en massa om att man är både det ena och det andra.
Ja, så är det förvisso. Dn första kärnreaktionen gjordes i en reaktor och inte i en bomb.R RoAd skrev:
Jo, det är en lite extrem form av guilt by association som jag nog ändå tror att de flesta genomskådar.
Medlem
· Sverige
· 5 060 inlägg
Du framställer påståenden, har du några källor som underbygger dessa?W witten skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
De flesta ja. När effekten inte räcker till importerar vi. En normalvinter ca. 1000MW och en tioårsvinter ca. 2000 MW.P pmd skrev:
Sedan har vi vissa industrier som vid effektbrist sänker sin förbrukning mot ersättning, och så det oljeeldade Karlshamsverket som effektreserv.
Ovanstående bedöms hända oftare då vi minskar vår planerbara produktion kontinuerligt.
På detta har vi Nätkapaciterbrist på många ställen i södra Sverige. Det innebär indirekt att leverans inte kan ske i form av nyanslutningar. En del industrier pratar till och med om att ordna egen elproduktion för att kunna etablera sig.
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Generellt sett nej. Om du kan undvika att bidra till utsläppen vid produktion av en ny bil så är det att föredra. Bättre att köra vidare med en gammal fossilare där produktionsutsläppen redan skett.W witten skrev:
Men om du verkligen MÅSTE byta ut bilen, typ att din gamla fossilbil har oåterkalleliga rostskador, så är det bästa att byta till en mer miljövänlig bil.
Utsläppen för elbilsproduktion ligger någonstans runt 150kg koldioxid per kW/h batterikapacitet. D.v.s ca 9ton för en bil med bartteri på 60 kW/h. Det motsvarar att köra ungefär 7-8000mil med en Skoda Oktavia 1.0TSI.
Och om skulle vara en XC90 så innebär det 127 ton co2 för den körsträckan + co2 vid tillverkningen.S Styrman_jansson skrev:
Så tanken är god, men de gamla ICE-bilarna måste ju ändå fasas ur om vi ska sluta släppa ut CO2, men i dagens läge är de ICE som är någorlunda fräscha och körs relativt korta sträckor per år inte viktigast att snabbt få bort, det är lämpligare att de får bli de sista som tas bort från vägarna.
Men handen på hjärtat, visst är det så det kommer bli med automatik, inget som behöver styras på något vis?