P
Maskintok skrev:
svarade ditt inlägg 2126.
och jo jag svarade om subventioner...
Vad du diskuterade det har jag inte en aning om.

Jag är då inte intresserad av att subventionera en elbil..
Och ska den subventioneras så ska dess el kosta ca 18 kr per kWh... Så är det bra för stunden.
Så du håller med om att en kilometerskatt för bilar är rättvis och behandlar landsbygdsbor och stadsbor lika?
(Det var den frågan som hela den här deltråden började med).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Vart skrev jag av att just köra den?
ladda, tillverka... jo du... skräphögar.. Som dagens bilar blivit..
Jag skrev om att köra den (inlägg #2106). Du invände mot det i inlägg #2227.
Du måste hänga med i sammanhanget, annars blir dina inlägg bara slumpmässiga oreranden.
 
P
Maskintok skrev:
näpp den informationen lämnar jag inte ut på detta forum.. det är helt klart..

alldeles för mycket av en viss sort här.
Det skulle aldrig gå.
Jag tror inte att vare sig MUST eller SÄPO övervakar detta forum så värst hårt, så det är nog ingen fara.
Annars finns alternativet kvar.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
P
A Alexn72 skrev:
2 timmar kvar till min skräphög med 16k mil börjar ladda. Sen ska det snöa inatt så stor risk att man får sladd på väg till jobbet imorgon :cool:
Om du får sladd i morgon så behöver du väl inte ladda nu?
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det fanns ett bevis på annat forum.. bortplockat tyvärr annars hade jag lagt hit det..
Finns ju också de som jobbat nära Stefan som talat om detta... visst hörsägen men det kan ju vara sant för det.
OK, inga substantiella referenser än så länge alltså.
 
P
Maskintok skrev:
Varför hela tiden lägga upp länkar mm som är direkt i knä på miljöorganisationer?
Ska man ha fakta ska den inte vara betald av miljörörelsen...

Det är ju som att be om moderaternas åsikter men få MPs...
Det blir inte rätt..

Jag bryr mig inte om vad ni åker i eller kör...
Men fan om någon vill ha sin verklighet kvar, då ska det fram en massa om att man är både det ena och det andra.
Växthuseffekten och den globala uppvärmningen är inte en politisk fråga. Det är en vetenskaplig fråga.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Nej så klart inte, jag ville bara påpeka att ur den forskningen kom även kärnkraften.
Ja, så är det förvisso. Dn första kärnreaktionen gjordes i en reaktor och inte i en bomb.
Det är sällan forskning i sig är dålig, trots att den ibland kan användas i vidriga syften. Och att använda det som ett argument för att alla vetenskapsmän skulle ha onda syften var ju bara fel.
Jo, det är en lite extrem form av guilt by association som jag nog ändå tror att de flesta genomskådar.
 
W witten skrev:
Byte från gammal fossilare till ny fossilare lönar sig inte. Byte från gammal fossilare till ny elbil, det är där du hittar vinsten. Stort värde i att bidra till att få ut en extra elbil på marknaden.

Nu rasar försäljningen av nya förbränningsbilar, så det rör på sig snabbt.
Du framställer påståenden, har du några källor som underbygger dessa?
 
M
P pmd skrev:
Växthuseffekten och den globala uppvärmningen är inte en politisk fråga. Det är en vetenskaplig fråga.
Eller snarare en religiös fråga!
 
  • Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har hört att man ingenting får ta med sej när man går, varken cash, kort, krypto, flådiga villan på fina adressen eller den nya bilen
Det är en skröna, ska göra som vikingarna.........;)
 
P pmd skrev:
Har konsumenter inte fått de leveranser de vill ha?
De flesta ja. När effekten inte räcker till importerar vi. En normalvinter ca. 1000MW och en tioårsvinter ca. 2000 MW.

Sedan har vi vissa industrier som vid effektbrist sänker sin förbrukning mot ersättning, och så det oljeeldade Karlshamsverket som effektreserv.

Ovanstående bedöms hända oftare då vi minskar vår planerbara produktion kontinuerligt.

På detta har vi Nätkapaciterbrist på många ställen i södra Sverige. Det innebär indirekt att leverans inte kan ske i form av nyanslutningar. En del industrier pratar till och med om att ordna egen elproduktion för att kunna etablera sig.
 
W witten skrev:
Byte från gammal fossilare till ny fossilare lönar sig inte. Byte från gammal fossilare till ny elbil, det är där du hittar vinsten. Stort värde i att bidra till att få ut en extra elbil på marknaden
Generellt sett nej. Om du kan undvika att bidra till utsläppen vid produktion av en ny bil så är det att föredra. Bättre att köra vidare med en gammal fossilare där produktionsutsläppen redan skett.

Men om du verkligen MÅSTE byta ut bilen, typ att din gamla fossilbil har oåterkalleliga rostskador, så är det bästa att byta till en mer miljövänlig bil.

Utsläppen för elbilsproduktion ligger någonstans runt 150kg koldioxid per kW/h batterikapacitet. D.v.s ca 9ton för en bil med bartteri på 60 kW/h. Det motsvarar att köra ungefär 7-8000mil med en Skoda Oktavia 1.0TSI.
 
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Jag har ägt bilar som gått uppåt 40k mil utan större problem.
Och om skulle vara en XC90 så innebär det 127 ton co2 för den körsträckan + co2 vid tillverkningen.

Så tanken är god, men de gamla ICE-bilarna måste ju ändå fasas ur om vi ska sluta släppa ut CO2, men i dagens läge är de ICE som är någorlunda fräscha och körs relativt korta sträckor per år inte viktigast att snabbt få bort, det är lämpligare att de får bli de sista som tas bort från vägarna.

Men handen på hjärtat, visst är det så det kommer bli med automatik, inget som behöver styras på något vis?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
W witten skrev:
Det håller jag iofs med om. Men det är orimligt att vi skulle kunna ha en fordonsflotta som bara består av gamla bilar för all framtid.
Kuba? :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Samhällets, eller snarare ett mål för alla oss i samhället som vill ha en säker trafikmiljö. Egoister som vill leka och ha kul i trafiken är osolidariska och antagligen lite småpsykopatiska samt utan empati för andra.
Så du talar för "Samhället"?

Med vilket mandat då?

Inte mitt.

/ATW
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.