4 700 läst · 29 svar
5k läst
29 svar
Bygga hus med egen byggfirma AB
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
Fast om du sedan flyttar in i den så kommer du att bli förmånsbeskattad. Din firma måste fakturera dig ett marknadsmässigt pris för bygget. Och den vinst som då uppstår i firman blir beskattad när du tar ut den.
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Jag tolkar frågan som om man kan nyttja egen byggfirma för att uppföra huset, inte äga projektet och sälja den till dig sen. Svaret är självklart, det är inget som stoppar dig för att nyttja din egen firma, oavsett hur pass ny den är, för att köpa in material och bygga huset åt dig. Tänk bara på att firman måste ha ett påslag (förslagsvis 10-15%) på de tjänsterna den säljer till dig för att tillfredsställa Skatteverket. Sitter du inte på pengarna måste detta också förmedlas till banken i fråga så får de ta ställning till det.
Redigerat:
Ja precis så men går det att komma överens om ett fastpris där man låter ett solidt bolag som man litar på bära risk till en skälig risk premie.MrJay skrev:Jag tolkar frågan som om man kan nyttja egen byggfirma för att uppföra huset, inte äga projektet och sälja den till dig sen. Svaret är självklart, det är inget som stoppar dig för att nyttja din egen firma, oavsett hur pass ny den är, för att köpa in material och bygga huset åt dig. Tänk bara på att firman måste ha ett påslag (förslagsvis 10-15%) på de tjänsterna den säljer till dig för att tillfredsställa Skatteverket. Sitter du inte på pengarna måste detta också förmedlas till banken i fråga så får de ta ställning till det.
Fördelarna som jag ser det är att bolaget har momsöverskott samt att jag kan få fastpris avtal mot en motpart jag känner tillit för.
Eller kommer SkV anse att något är fel? Det kan tex. Bli så att det uppstår massa oväntade kostnader etc. Som jag fastprisat mig bort från
Är det där med påslaget verkligen sant?MrJay skrev:Jag tolkar frågan som om man kan nyttja egen byggfirma för att uppföra huset, inte äga projektet och sälja den till dig sen. Svaret är självklart, det är inget som stoppar dig för att nyttja din egen firma, oavsett hur pass ny den är, för att köpa in material och bygga huset åt dig. Tänk bara på att firman måste ha ett påslag (förslagsvis 10-15%) på de tjänsterna den säljer till dig för att tillfredsställa Skatteverket. Sitter du inte på pengarna måste detta också förmedlas till banken i fråga så får de ta ställning till det.