Eller så kallar vi resten för "politikern". Det är ju ett kneg det med...:D
 
Mikael_L
Javisst är det ett slitsamt kneg att vara politiker, särskilt om man hela tiden måste stå i rampljuset och ta allt.
Inte något tvivel om detta.
Men hela denna lilla offtopic-utvikning var bara en reaktion på det där epitetet "Svetsarn" som hela tiden dyker upp, men det verkar ha använts för att vara nedsättande, varför kan jag dock inte förstå, då jag tycker det är en styrka att åtminstone några år ha levt som de flesta av ens väljare lever hela sina liv. Dvs att inte vara en 100% politisk broiler.
Ja det var bara det som jag ville belysa, varför jag öht skapade denna OT-utvikning. Jag ångrar mig lite nu, det blev lite för mycket OT.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det var bara det som jag ville belysa, varför jag öht skapade denna OT-utvikning. Jag ångrar mig lite nu, det blev lite för mycket OT.
Tycker det var en bra utvikning, bättre än de flesta andra här, denna tråd var ju offtopic i princip redan i sitt första inlägg.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
PS. Kom ihåg syftet med allt detta som uttalats: att minska olyckor och incidenter. Om syftet i själva verket är något annat, tex att vi ska vara 100% kontrollerade hela tiden vart vi får köra osv, ja då kan det kanske verka vettigt att implementera självkörande bilar med alla medel.
Med självkörande bilar, som är trafiksäkrare än mänskliga förare, behövs inte lika mycket trafikövervakning. Jag tycker att trafiken ska övervakas betydligt mer än vad som görs nu så länge vi kör och inte bara åker med.
 
P pmd skrev:
Jag tycker att trafiken ska övervakas betydligt mer än vad som görs nu så länge vi kör och inte bara åker med.
Jag tycker snarare det är för många som bara åker med och inte kör, i alldeles vanliga bilar?
Mer övervakning kan jag hålla med om, har tex inte blåst ballong på bortåt 10 år.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
ABS på MC är en bra grej normalt. Dock finns det vissa situation vid offroad-körning/gruskörning där det är önskvärt att stänga av eller att fördröja dess funktion.
Visst. Jag tror t.ex. inte att ABS fungerar så jättebra på en MC om man bromsar i en kurva, men för att få stopp på hojen effektivast möjlig om ett plötsligt hinder springer utan framför en så kan ABS vara behjälpligt. Undanmanövrer i all ära, men jag minns hur många omkullkörningar alla gjorde när vi tränade sådant i körskolan. På förarprovet hade man exakt samma uppställning som vi hade tränat på så där gick det förstås bra …
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Man kan ju också fundera på varför självkörande bilar fortfarande inte är helt överlägsna på bana;
[länk]
Varför har inte den förarlösa bilen en pigg under chassit som går i ett spår i banan …
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Frågan är redan behandlad tidigare i tråden.
Det kunde jag inte hitta, och jag har läst hela tråden. En del menar kanske att "bättre" betyder säkrare, andra att det betyder snabbare eller att det betyder att man kan manövrera bilen bättre och några kanske menar att det betyder att man klarar av att rädda en farlig situation som man själv har försatt sig i.

Orden "bra" och "dåligt" är för generella för att de ska betyda något specifikt utan att man anger sammanhang när man ställer en fråga som den som refereras till i inlägg #660.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Det bästa med elbilar är ju att de retar slag på alla motorintresserade arga farbröder som blir alldeles högröda i ansiktet om någon nämner eldrift (eller cyklar). Det är fan helfestligt.

Jag kör bensinbil och bensinmotorcykel själv, men nästa bil blir garanterat el, skulle kunna tänka mig en elmotorcykel också, bra vrid!
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Man kan ju också fundera på varför självkörande bilar fortfarande inte är helt överlägsna på bana;
[länk]
Imponerande bil! Man kan också notera att de som klagar på att en elektrisk bil låter tråkigt inte har hört den där bilen köra. :)
Det borde ju vara precis där de skulle excellera. I en kontrollerade miljö där allt ska ske extremt fort.
De har väl inte hållit på så jättelänge med DevBot? Den kontrollerade miljön är till fördel för den mänskliga föraren också.
Men istället inträffar oförklarliga olyckor/problem;

[länk]
Den URLen ger mig en TTF-fil. Kanske inte det som var meningen?
Kanske är vi inte så långt fram som vissa tror?
Den som tror att självkörande bilar är en mogen teknik tror förvisso fel.
 
D djac skrev:
Precis som den som är längst fram i en kapplöpning, hoppar högst, gör flest mål i fotboll, de är alla extremister!
Det är ingen tävling.
 
P
T Tommynorskens skrev:
Det är ju just att vi inte har "oändliga" resurser som gör att vi inte kan ha oändlig tillväxt.
Vi skulle kunna ha nästan oändliga resurser (eller åtminstone mycket mer än som finns tillgängligt nu) om vi hade tillgång till mer och billigare energi, men det satsas dåligt med resurser för FoU på det.
 
P
D djac skrev:
Notera att det gäller även ICE-bilar fnv, jag tror också att det är en övergångsfas och precis som du säger är nästa övergångsfas abonnemang av en bil, för att sedan gå över i ren TaaS.
TaaS ska uttydas Transportation as a Service, antar jag (tidigare betydde det Testing as a Service).
Varför säger man inte helt enkelt "Transport Service" (eller "Transportation Services")? Att se på transporter som en tjänst är knappast något nytt …
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Anders Borg är väl den som haft mest betydande jobb då han var analytiker på bank
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Med temperaturökningen följer så klart längre växttider vilket kommer att sluka mer koldioxid.
Har vi som någon skrev haft 3 gånger så mycket koldioxid i luften som nu som för länge sedan borde jorden sett ut som Mars. Eller?
Vad är miljövänligaste fortskaffningsmedlet? Cykel så klart, måste bli ett litet avtryck av den extra näringstillskottet som fodras, men jag gissar bara, kanske inte så litet ändå.
Att stoppa köp o släng samhället torde medföra misär på många områden, ett steg tillbaka flera hundra år.
Men när det gäller de här bilarna, vilken är miljövänligast?
[länk]
Det där är intressant. Jag tror en gammal jänke- V8 på fulbensin tom har bättre well to wheel verkningsgrad än en cyklist om man räknar in all extramat som den kräver.
Människokroppen i sig har väl en verkningsgrad vid muskelarbete på ca 5 %, eller har jag fel?
Och mat är något som ger stora CO2-utsläpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.