AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tror på riktigt du kan parera halka bättre än en dator som kan göra mikrokaliberingar flera tusen gånger
Skulle kanske lagt till nästan 200.000 mil bakom ratten varav en del i tävlingsbil;)
 
A AndersS skrev:
Skulle kanske lagt till nästan 200.000 mil bakom ratten varav en del i tävlingsbil;)
Och ändå är en dator bättre :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och ändå är en dator bättre :)
En dator är inte bättre än den kod/programvara den använder sig av det borde du veta, jag började i branschen genom att köra diskreta 6800-emulatorer;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nivå 2 system som ibland kallas "självkörande" gör det bekvämare men du måste prova det och lära dig hur det fungerar. Har kört med nivå 2 system i fem år och det är rätt bra. Men "självkörande" som det påstås vara är det inte alls.
Jag avsåg mer eller mindre autonoma system, som jag uppfattar att det promotas för?
 
A AndersS skrev:
En dator är inte bättre än den kod/programvara den använder sig av det borde du veta, jag började i branschen genom att köra diskreta 6800-emulatorer;)
Det är inte ett program som körs i klassisk mening. Utan en machine learning model.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag avsåg mer eller mindre autonoma system, som jag uppfattar att det promotas för?
Finns inga sådana idag och inte i närtid som klarar dagens trafik. Hela infrastrukturen med vägar och signalsystem måste byggas om.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte ett program som körs i klassisk mening. Utan en machine learning model.
Även machine learning har sina begränsningar. Har medverkat i att implementera ett sådant men får inte användas i produktionsprocessen utan som stödsystem.
 
A AndersS skrev:
Även machine learning har sina begränsningar. Har medverkat i att implementera ett sådant men får inte användas i produktionsprocessen utan som stödsystem.
Okej, men Nvidia och Google storsatsar på det. Ni kanske har fel folk? Lite kul det där, machine learning är nya BI. Förr gick alla dåliga utvecklare till BI nu drömmer de om machine learning. Ni kanske fått den batchen av utvecklare :)

Jag har lekt lite med machine learning i vårt VR spel. Jag har spelat in när jag spelar spelet med en extra tracker runt midjan. Sedan har jag matat modellen med denna data och sedan får den lösa midjans position utan att känna den till. Funkar rätt bra. Nästa steg är att serializera närliggande världen så modellen kan agera på hur midjan beter sig tex när spelaren tittar ut från skydd.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns inga sådana idag och inte i närtid som klarar dagens trafik. Hela infrastrukturen med vägar och signalsystem måste byggas om.
Det var ungefär dit jag ville komma, det samhället med den ombyggda infrastrukturen vill jag inte ha.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej, men Nvidia och Google storsatsar på det. Ni kanske har fel folk? Lite kul det där, machine learning är nya BI. Förr gick alla dåliga utvecklare till BI nu drömmer de om machine learning. Ni kanske fått den batchen av utvecklare :)

Jag har lekt lite med machine learning i vårt VR spel. Jag har spelat in när jag spelar spelet med en extra tracker runt midjan. Sedan har jag matat modellen med denna data och sedan får den lösa midjans position utan att känna den till. Funkar rätt bra. Nästa steg är att serializera närliggande världen så modellen kan agera på hur midjan beter sig tex när spelaren tittar ut från skydd.
Nja, det jag medverkade i var av det slaget att det fick inte gå fel, men allt arbete är sekretessbelagt. Så utifrån den aspekten är min bedömning att vi har långt kvar till system som skulle fungera i vår trafikmiljö.
 
A AndersS skrev:
Nja, det jag medverkade i var av det slaget att det fick inte gå fel, men allt arbete är sekretessbelagt. Så utifrån den aspekten är min bedömning att vi har långt kvar till system som skulle fungera i vår trafikmiljö.
Nu kör ju redan waymo. Så du har fel där.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu kör ju redan waymo. Så du har fel där.
Som test i Kalifornien:crysmile:
Det har vi också skrivit tidigare i tråden att det kommer att förekomma inom vissa områden, med ett flertal länkar till liknande projekt bl.a. Volvo med lastbilar, etc.
 
Marike
Med temperaturökningen följer så klart längre växttider vilket kommer att sluka mer koldioxid.
Har vi som någon skrev haft 3 gånger så mycket koldioxid i luften som nu som för länge sedan borde jorden sett ut som Mars. Eller?
Vad är miljövänligaste fortskaffningsmedlet? Cykel så klart, måste bli ett litet avtryck av den extra näringstillskottet som fodras, men jag gissar bara, kanske inte så litet ändå.
Att stoppa köp o släng samhället torde medföra misär på många områden, ett steg tillbaka flera hundra år.
Men när det gäller de här bilarna, vilken är miljövänligast?
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/
 
A AndersS skrev:
Som test i Kalifornien:crysmile:
Det har vi också skrivit tidigare i tråden att det kommer att förekomma inom vissa områden, med ett flertal länkar till liknande projekt bl.a. Volvo med lastbilar, etc.
De har väderlek där också som tjock dimma i SF. Jag tror sol sagt snön är ett problem, men inget som inte kan lösas.
 
Det svåra med all media och artiklar är att veta hur påverkade de är av sponsorer och lobbyverksamhet. Det är ännu svår att veta vad olika forskningsprojekt har för syfte/mål.
Det visar sig ofta att det inte tar hänsyn till x, y, z, osv, då de blir för omfattande och komplexa.
Men rent generellt så finns det en gräns när utbyte av fordon hur miljöaspekt är försvarbart. Finns ju många här som kör inom Stockholms tullar där miljöpåverkan ger lokala problem t.ex. med gamla dieselbilar, men ur ett svenskt perspekt släpper samma bil på landsbygden ut .morsvarande mängd men ger inget lokalt problem.
Så vad vilket är problemet som ska lösas/förbättras miljömässigt, gamla klyschan "elefanten måste styckad" gäller fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.