Badrum på 7 kvm med toalett, badkar, tvättställ för tvätt, tvättmaskin och frånluftsvärmepanna som betjänar hela husets värme och varmvatten samt ventilation finns i badrummet. Det är husets enda badrum.

Vattenskada i början på juni. Pluggning utav vattenskadan sker efter 1 dygn.Besiktning för att utvärdera skadan och åtgärder sker efter 2 dagar.
BRF föreningens försäkringsbolag rekommenderar att anlita ett stort byggbolag för att dom har muskler att ta in många underentrepenörer snabbt. Det tar bolaget 3 veckor att få ut hantverkare att såga upp väggen för uttorkning och installera duschkabin provisoriskt. Under denna tiden har vi inte haft tillgång till dusch överhuvudtaget.

Torkning sker under smesterperioden i juli bolaget säger att de ska komma igång med återställning efter semestrarna i mitten på augusti ocvh ska absolut vara färdiga innan 1:a oktober då kylan börjar bli märkbar.

Bolaget kommer igång först i mitten på september. Deras ursäkt var att det var svårt att boka hantverkare. Men nu när allt är bokat ska det flyta på och dom kommer vara klara max 1 vecka senare än 1:a oktober.

Det tar stopp i princip direkt därför att bolaget bokat fel entrepenör för transport utav pannan. Bygget står helt still i 3 veckor. Vi har nu varken dusch, tvättmaskin,varmvatten eller ventialtion inomhus. Bolaget ställer upp en duschbod åt oss.

Bygget kommer igång i mitten av oktober. Vissa veckor står det helt still. Andra veckor görs ett moment på en hel vecka, till ex nedrivning utav gipsskivor. Det enda som har flutit på är mattläggningen där jobbade grabbarna flera dagar i rad och raskt för att få upp mattorna.

Sedan 12:e nov då mattkillarna fixade det sista på våtrumsmattorna har det nu stått helt still igen och vi har inget datum för när dom ska komma tillbaka och installera VVS och värmepanna.

Är detta verkligen en rimlig byggtid för ett badrum i ett hus där vi nu måste gå utomhus i minusgrader med barn för att duscha. Att vara utan varmvatten och värmesystem så länge och ha kraftigt reducerad boyta pga badrummet lagras i andra rum?
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
TommyFIN och 13 till
  • Laddar…
Nej, det är inte rimligt nån stans.
Men jag har själv jagat elektriker och rörmokare till vår BRF förening senaste veckorna, och fått samma svar av alla "Hör av dig nästa år, vi tar inga mer bokningar i år" Jagat snickare för takjobb i 1 år, har fortfarande inte fått tag i nån. 9 av 10 svarar inte ens, och jag har inte bett om offert, utan bara kontakt för att diskutera jobbet
Har även erfarenhet av skador i vår förening, det som sägs ta en vecka eller 2, tar 2 eller 3 månader.
Vi hade ett väldigt enkelt jobb, plocka bort en parkett, torka betongen, lägga nytt parkett/golvsocklar. De räknade med att torkningen skulle ta en vecka, vilket det gjorde. Det tog 3,5 månader innan sista sockeln spikades fast.
 
  • Gilla
TommyFIN och 5 till
  • Laddar…
Vet inte om det beror på att de är försäkringsärende men vi hade samma situation nyligen. Vattenskada i badrum som började i september förra året och de var klart i april. 8m2
Inte rimligt, efter torktid tycker jag 4 veckor är borde räcka. Flytspackel ska torka någon dag men är de ingen special borde de gå rätt fort.
 
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Vi har renoverat vårat badrum på knappt tre kvm. Då vi bor i lägenhet och inte har någon toalett i lägenhetshuset så behövde vi flytta hem till mina föräldrar i en annan stan. Vi flyttade hemifrån i början av augusti och igår (!!!!) installerades toaletten så vi kan flytta hem. Badrummet är inte helt klart än, men det går att använda iallafall.

vi betalade badrummet själva, alltså inget försäkringsärende då badrummet var så himla gammalt. Först blev det försenat pga leveransproblem kopplat till covid. Sen så gick det inte att få tag i varken elektriker eller rörmokare trots att hantverkaren hade bokat in dessa… Tror därför att det inte bara är gällande att det är ett försäkringsärende.

hoppas att det ordnar sig för er snart! Om renoveringen drar ut på tiden som inte är rimligt så kan man kräva ersättning från företaget. Vet inte hur det går när det är försäkringsbolaget som betalar. Har ni pratat med dom?
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
K katten12 skrev:
Badrum på 7 kvm med toalett, badkar, tvättställ för tvätt, tvättmaskin och frånluftsvärmepanna som betjänar hela husets värme och varmvatten samt ventilation finns i badrummet. Det är husets enda badrum.

Vattenskada i början på juni. Pluggning utav vattenskadan sker efter 1 dygn.Besiktning för att utvärdera skadan och åtgärder sker efter 2 dagar.
BRF föreningens försäkringsbolag rekommenderar att anlita ett stort byggbolag för att dom har muskler att ta in många underentrepenörer snabbt. Det tar bolaget 3 veckor att få ut hantverkare att såga upp väggen för uttorkning och installera duschkabin provisoriskt. Under denna tiden har vi inte haft tillgång till dusch överhuvudtaget.

Torkning sker under smesterperioden i juli bolaget säger att de ska komma igång med återställning efter semestrarna i mitten på augusti ocvh ska absolut vara färdiga innan 1:a oktober då kylan börjar bli märkbar.

Bolaget kommer igång först i mitten på september. Deras ursäkt var att det var svårt att boka hantverkare. Men nu när allt är bokat ska det flyta på och dom kommer vara klara max 1 vecka senare än 1:a oktober.

Det tar stopp i princip direkt därför att bolaget bokat fel entrepenör för transport utav pannan. Bygget står helt still i 3 veckor. Vi har nu varken dusch, tvättmaskin,varmvatten eller ventialtion inomhus. Bolaget ställer upp en duschbod åt oss.

Bygget kommer igång i mitten av oktober. Vissa veckor står det helt still. Andra veckor görs ett moment på en hel vecka, till ex nedrivning utav gipsskivor. Det enda som har flutit på är mattläggningen där jobbade grabbarna flera dagar i rad och raskt för att få upp mattorna.

Sedan 12:e nov då mattkillarna fixade det sista på våtrumsmattorna har det nu stått helt still igen och vi har inget datum för när dom ska komma tillbaka och installera VVS och värmepanna.

Är detta verkligen en rimlig byggtid för ett badrum i ett hus där vi nu måste gå utomhus i minusgrader med barn för att duscha. Att vara utan varmvatten och värmesystem så länge och ha kraftigt reducerad boyta pga badrummet lagras i andra rum?

Ett Stockholmssyndrom!
Så här fungerar det inte på mindre orter.
Rätta mig om jag har fel
 
  • Gilla
BJER och 7 till
  • Laddar…
K katten12 skrev:
Badrum på 7 kvm med toalett, badkar, tvättställ för tvätt, tvättmaskin och frånluftsvärmepanna som betjänar hela husets värme och varmvatten samt ventilation finns i badrummet. Det är husets enda badrum.

Vattenskada i början på juni. Pluggning utav vattenskadan sker efter 1 dygn.Besiktning för att utvärdera skadan och åtgärder sker efter 2 dagar.
BRF föreningens försäkringsbolag rekommenderar att anlita ett stort byggbolag för att dom har muskler att ta in många underentrepenörer snabbt. Det tar bolaget 3 veckor att få ut hantverkare att såga upp väggen för uttorkning och installera duschkabin provisoriskt. Under denna tiden har vi inte haft tillgång till dusch överhuvudtaget.

Torkning sker under smesterperioden i juli bolaget säger att de ska komma igång med återställning efter semestrarna i mitten på augusti ocvh ska absolut vara färdiga innan 1:a oktober då kylan börjar bli märkbar.

Bolaget kommer igång först i mitten på september. Deras ursäkt var att det var svårt att boka hantverkare. Men nu när allt är bokat ska det flyta på och dom kommer vara klara max 1 vecka senare än 1:a oktober.

Det tar stopp i princip direkt därför att bolaget bokat fel entrepenör för transport utav pannan. Bygget står helt still i 3 veckor. Vi har nu varken dusch, tvättmaskin,varmvatten eller ventialtion inomhus. Bolaget ställer upp en duschbod åt oss.

Bygget kommer igång i mitten av oktober. Vissa veckor står det helt still. Andra veckor görs ett moment på en hel vecka, till ex nedrivning utav gipsskivor. Det enda som har flutit på är mattläggningen där jobbade grabbarna flera dagar i rad och raskt för att få upp mattorna.

Sedan 12:e nov då mattkillarna fixade det sista på våtrumsmattorna har det nu stått helt still igen och vi har inget datum för när dom ska komma tillbaka och installera VVS och värmepanna.

Är detta verkligen en rimlig byggtid för ett badrum i ett hus där vi nu måste gå utomhus i minusgrader med barn för att duscha. Att vara utan varmvatten och värmesystem så länge och ha kraftigt reducerad boyta pga badrummet lagras i andra rum?
Nej det är det inte. Jag skulle säga 8-10 veckor som mest.Visst påverkar att det var i juli en del. Men nu har det ju tagit 6 mån. Helt absurt.
Skulle vara intressant att få veta vilket f- bolag samt entreprenör som är inblandade.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Jag har jobbat som plattsättare åt större företag och tyvärr så tar badrumsrenoveringarna länge tid ju större företagen är, rekordet som jag var med om var ca 6 månader.
Kunden hade fler badrum och toaletter i huset
och var på gott humör :)
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
K katten12 skrev:
Badrum på 7 kvm med toalett, badkar, tvättställ för tvätt, tvättmaskin och frånluftsvärmepanna som betjänar hela husets värme och varmvatten samt ventilation finns i badrummet. Det är husets enda badrum.

Vattenskada i början på juni. Pluggning utav vattenskadan sker efter 1 dygn.Besiktning för att utvärdera skadan och åtgärder sker efter 2 dagar.
BRF föreningens försäkringsbolag rekommenderar att anlita ett stort byggbolag för att dom har muskler att ta in många underentrepenörer snabbt. Det tar bolaget 3 veckor att få ut hantverkare att såga upp väggen för uttorkning och installera duschkabin provisoriskt. Under denna tiden har vi inte haft tillgång till dusch överhuvudtaget.

Torkning sker under smesterperioden i juli bolaget säger att de ska komma igång med återställning efter semestrarna i mitten på augusti ocvh ska absolut vara färdiga innan 1:a oktober då kylan börjar bli märkbar.

Bolaget kommer igång först i mitten på september. Deras ursäkt var att det var svårt att boka hantverkare. Men nu när allt är bokat ska det flyta på och dom kommer vara klara max 1 vecka senare än 1:a oktober.

Det tar stopp i princip direkt därför att bolaget bokat fel entrepenör för transport utav pannan. Bygget står helt still i 3 veckor. Vi har nu varken dusch, tvättmaskin,varmvatten eller ventialtion inomhus. Bolaget ställer upp en duschbod åt oss.

Bygget kommer igång i mitten av oktober. Vissa veckor står det helt still. Andra veckor görs ett moment på en hel vecka, till ex nedrivning utav gipsskivor. Det enda som har flutit på är mattläggningen där jobbade grabbarna flera dagar i rad och raskt för att få upp mattorna.

Sedan 12:e nov då mattkillarna fixade det sista på våtrumsmattorna har det nu stått helt still igen och vi har inget datum för när dom ska komma tillbaka och installera VVS och värmepanna.

Är detta verkligen en rimlig byggtid för ett badrum i ett hus där vi nu måste gå utomhus i minusgrader med barn för att duscha. Att vara utan varmvatten och värmesystem så länge och ha kraftigt reducerad boyta pga badrummet lagras i andra rum?
Nej det är det inte råkade ut för samma sak för några år sedan ett rör gick sönder i väggen så både mitt och grannens badrum revs ut.

Tog 10 månader innan det var klart normalt tid hade varit 2 månader. Gick snabbt att riva och torka men sen kom en firma vid namn BY**TECH och jobbade 1 dag i veckan så allt drog ut på tiden.

Efter massa gnäll från min sidan så var det någon annan som betalde min del alla avdrag.. Det gamla badrummet var från 80 talet så jag var nöjd.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Använd aldrig de stora företag till små jobb.
De har strukturer, stora "fasta" kostnader, det kostar för mycket för att bara börja.
Mindre företag kan hantera och fokusera på lilla projekt på mycket bättre sätt.
Om man kommer gräva ett hål i marken för att plantera busken, tar man grävmaskin eller spåde?
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Nej, men pandemin har gjort det mycket svårare upplever jag.

Vi hade problem med tätskiktet från ### på golvbrunnen i vårt 1 år gamla badrum.

Byggaren kom in och fixade detta inom en vecka.

Han sa då att de var bokade ända fram till halva 2023.


En annan firma som skulle lägga golv i ett av rummen, svarar inte ens. De har bara gjort halva jobbet fram tills nu. 3 månader in i projektet.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Kanske lite tröst för er?
Jag har bott/bor i fukt och mögelskador i 24 år i min Hsb BRF bla pga fukt underifrån från den odränerade mekaniskt uteluftsventilerade krypgrunden, har efter många turer och domar mm i alla fall lyckats få ett ventilerat golv,

Jag har under flera år varnat BRF och den ovan att jag riskerar att få en vattenskada ner i mitt badrum om de båda inte åtgärdar sina ansvarsbitar.
Jag bor i en Hsb Brf och jag och grannen bredvid mig på botten i huset fick i januari 2020!!!! en vattenskada ner i mitt ca 1 år nygjorda badrum och i grannens sovrum,
vattenskadan beror bla på att grannen ovan inte tagit ansvar för att renovera sitt badrum som bla hade en nästan 50 år gammal pvc matta som fuktspärr, ej tätt vid golvbrunn mm samt att det var hål i avloppsrör i vägg som Brf har ansvaret för
= BRF och den boende ovan är skyldiga till skadan hos oss två drabbade lägenheter under.
Det jag då fick veta av Brf och Försäkringsbolaget Folksam var att det som gäller för boende i BRF är att BRF har utrednings och rivningsansvaret,
så min Brf skulle nu då alltså utreda trots att de själva har skulden i detta=de skulle utreda sig själva!!!!

Min Brf anlitade en utredare och skrapade bort lite färg i mitt badrumstak och satte en värmematta i taket så att det torkade så pass att badrummet ovan kunde göras, i grannens sovrum på botten öppnade de upp väggen vid stammen(ca 30 cm brett) samt skrapade bort lite tapet o lät det torka där målade och byggde för stamhålet de tidigare öppnat, sen tyckte BRF att det var åtgärdat och att jag inte hade någon vattenskada???
I mitt ca 1 år gamla badrum struntade de i att riva varken väggar el golv utan sa att detta torkar ut när de öppnat upp från i grannens sovrum???? det är en ca 20 cm tjock betongvägg mellan mitt badrum och grannens sovrum!
Jag var så klart inte nöjd med dessa bristfälliga och oseriösa åtgärder(jag har varit med om fulspel förr i min Brf) så först nu i höstas (1 år och 8 månader efter vattenskadan upptäcktes) pga coronan och att jag tillhör riskgrupp anlitade jag en GVK våtrumsbesiktningsman som konstaterade att jag har bomplattor på både vägg och golv samt för höga fuktvärden i vägg och hela golvplattan.
Nu sen över ett år är kommunens Hälsokydd inkopplat av mig och de har skrivit föreläggande som drogs tillbaka och nu har Brf fått ett nytt föreläggande från kommunen.
och jag bor fortfarande i dessa vattenskador vilket inte är hälsosamt(är själv bla hjärtsjuk) och med badkaret i vardagsrummet badrumsskåp i sovrum mm samt att detta tar väldigt mycket tid och ork av mig samt att jag inte kan planera mitt liv ex planera att åka bort el ha folk här mm pga att jag inte vet om när det ska göras nåt.
Detta ovan är en väldigt förkortad beskrivning av hur det också kan gå till,
man kan också undra hur många badrum i Brf som nu egentligen fortfarande är vattenskadade med tanke på detta utredningssätt som BRF:er bla HSB och stora Försäkringsbolag bestämt ska gälla,
och då kan man ju samtidigt undra hur många barn som behöver i onödan behöver växa upp i fukt och mögelskador,
tänkvärt är: att enligt Astma och allergiförbundet riskerar ca 50 % av de barn som växer upp i fukt och mögelskador att få astma och allergier,
samt att våra byggnader och bostäder blir i sämre skick.

Lycka till!
 
S
B brfbo skrev:
Kanske lite tröst för er?
Jag har bott/bor i fukt och mögelskador i 24 år i min Hsb BRF bla pga fukt underifrån från den odränerade mekaniskt uteluftsventilerade krypgrunden, har efter många turer och domar mm i alla fall lyckats få ett ventilerat golv,

Jag har under flera år varnat BRF och den ovan att jag riskerar att få en vattenskada ner i mitt badrum om de båda inte åtgärdar sina ansvarsbitar.
Jag bor i en Hsb Brf och jag och grannen bredvid mig på botten i huset fick i januari 2020!!!! en vattenskada ner i mitt ca 1 år nygjorda badrum och i grannens sovrum,
vattenskadan beror bla på att grannen ovan inte tagit ansvar för att renovera sitt badrum som bla hade en nästan 50 år gammal pvc matta som fuktspärr, ej tätt vid golvbrunn mm samt att det var hål i avloppsrör i vägg som Brf har ansvaret för
= BRF och den boende ovan är skyldiga till skadan hos oss två drabbade lägenheter under.
Det jag då fick veta av Brf och Försäkringsbolaget Folksam var att det som gäller för boende i BRF är att BRF har utrednings och rivningsansvaret,
så min Brf skulle nu då alltså utreda trots att de själva har skulden i detta=de skulle utreda sig själva!!!!

Min Brf anlitade en utredare och skrapade bort lite färg i mitt badrumstak och satte en värmematta i taket så att det torkade så pass att badrummet ovan kunde göras, i grannens sovrum på botten öppnade de upp väggen vid stammen(ca 30 cm brett) samt skrapade bort lite tapet o lät det torka där målade och byggde för stamhålet de tidigare öppnat, sen tyckte BRF att det var åtgärdat och att jag inte hade någon vattenskada???
I mitt ca 1 år gamla badrum struntade de i att riva varken väggar el golv utan sa att detta torkar ut när de öppnat upp från i grannens sovrum???? det är en ca 20 cm tjock betongvägg mellan mitt badrum och grannens sovrum!
Jag var så klart inte nöjd med dessa bristfälliga och oseriösa åtgärder(jag har varit med om fulspel förr i min Brf) så först nu i höstas (1 år och 8 månader efter vattenskadan upptäcktes) pga coronan och att jag tillhör riskgrupp anlitade jag en GVK våtrumsbesiktningsman som konstaterade att jag har bomplattor på både vägg och golv samt för höga fuktvärden i vägg och hela golvplattan.
Nu sen över ett år är kommunens Hälsokydd inkopplat av mig och de har skrivit föreläggande som drogs tillbaka och nu har Brf fått ett nytt föreläggande från kommunen.
och jag bor fortfarande i dessa vattenskador vilket inte är hälsosamt(är själv bla hjärtsjuk) och med badkaret i vardagsrummet badrumsskåp i sovrum mm samt att detta tar väldigt mycket tid och ork av mig samt att jag inte kan planera mitt liv ex planera att åka bort el ha folk här mm pga att jag inte vet om när det ska göras nåt.
Detta ovan är en väldigt förkortad beskrivning av hur det också kan gå till,
man kan också undra hur många badrum i Brf som nu egentligen fortfarande är vattenskadade med tanke på detta utredningssätt som BRF:er bla HSB och stora Försäkringsbolag bestämt ska gälla,
och då kan man ju samtidigt undra hur många barn som behöver i onödan behöver växa upp i fukt och mögelskador,
tänkvärt är: att enligt Astma och allergiförbundet riskerar ca 50 % av de barn som växer upp i fukt och mögelskador att få astma och allergier,
samt att våra byggnader och bostäder blir i sämre skick.

Lycka till!

Tråkig historia :(
 
  • Älska
brfbo
  • Laddar…
Bor i en bostadsrätt i Stockholm. Ett av föreningens vattenrör började släppa ut vatten lite försiktigt. En period senare (ingen kan säga riktigt hur länge) upptäcktes fuktskador i en toalett på källarplanet. Vatten har runnit längst väggen i ett shakt från plan 8 till källaren. För att fixa skadorna måste man gå in genom väggen, på gästtoaletten, som finns i alla lägenheter, på alla våningsplan.

Föreningen kontaktade försäkringsbolaget som rekommenderade ett företag.

Nu började problemen. När de lagt in hammaren försvann de bokstavligen. När de arbetade gick det sakta framåt. Föreningen klagade hos företaget men inget hände. De som arbetade kunde inte sin sak och några var uppenbart oskickliga.

När föreningen klagade hos försäkringsbolaget över kostnader och tid blev svaret en axelryckning.

När allt slutligen var klart ville vi bara gråta. Kaklingen var undermåligt utförd. Dushväggen läckte undertill. Handukstorken hade varit uppskruvad på fel plats, men flyttad. Dock var hålen kvar. Besiktigen lämnade en lång lista med åtgärdspunkter. De erbjöd sig göra om jobbet... men vi orkade inte med att gå igenom allt igen.

Våtrumsjobb ska göras av certifierade företag och dokument ska lämnas efter. När vi tillslut fick vårt dokument var det utställt av ett helt obekant företag.

Försäkringsbolaget ryckte på axlarna. Det är bara att höja premien.

Kan det vara så att den goda marknaden, och så har det varit länge, har lockat allt för många oseriösa personer till branschen? De är inte beroende av att en kund återkommer. Då kan man anställa "vem som helst", betala urusla löner, men fakturera marknadsmässigt. Det blir kling i kassan det.

Kanske har jag många fördomar men jag är bränd för ofta.
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Snickesnickarn och 2 till
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Bor i en bostadsrätt i Stockholm. Ett av föreningens vattenrör började släppa ut vatten lite försiktigt. En period senare (ingen kan säga riktigt hur länge) upptäcktes fuktskador i en toalett på källarplanet. Vatten har runnit längst väggen i ett shakt från plan 8 till källaren. För att fixa skadorna måste man gå in genom väggen, på gästtoaletten, som finns i alla lägenheter, på alla våningsplan.

Föreningen kontaktade försäkringsbolaget som rekommenderade ett företag.

Nu började problemen. När de lagt in hammaren försvann de bokstavligen. När de arbetade gick det sakta framåt. Föreningen klagade hos företaget men inget hände. De som arbetade kunde inte sin sak och några var uppenbart oskickliga.

När föreningen klagade hos försäkringsbolaget över kostnader och tid blev svaret en axelryckning.

När allt slutligen var klart ville vi bara gråta. Kaklingen var undermåligt utförd. Dushväggen läckte undertill. Handukstorken hade varit uppskruvad på fel plats, men flyttad. Dock var hålen kvar. Besiktigen lämnade en lång lista med åtgärdspunkter. De erbjöd sig göra om jobbet... men vi orkade inte med att gå igenom allt igen.

Våtrumsjobb ska göras av certifierade företag och dokument ska lämnas efter. När vi tillslut fick vårt dokument var det utställt av ett helt obekant företag.

Försäkringsbolaget ryckte på axlarna. Det är bara att höja premien.

Kan det vara så att den goda marknaden, och så har det varit länge, har lockat allt för många oseriösa personer till branschen? De är inte beroende av att en kund återkommer. Då kan man anställa "vem som helst", betala urusla löner, men fakturera marknadsmässigt. Det blir kling i kassan det.

Kanske har jag många fördomar men jag är bränd för ofta.
Vad tråkigt att höra att ni blev utsatta för detta,:cry:
Det behöver sättas in åtgärder för att bli av med dessa fulfiskar, de ska bort från marknaden!
Tyvärr har jag erfarenhet av att tom vissa stora bostadsbolag efterfrågar oseriösa utredningar och betalar dessa fulfiskar bra för att utföra dessa ex ända upp i miljööverdomstol = de göder kriminell verksamhet på hög nivå,
dessa fulfiskar kan arbeta i seriösa företag, företag med personer med högre uppsatta uppdrag,
men företagen har dem kvar då fulfiskarna är bra att ha för företaget när de efterfrågas,
så inte så enkelt att bli av med dessa fulfiskar.
När dessa kriminella får verka ifred son nu sker så göder det också att dessa kriminella blir fler och fler, vilket i slutändan leder till att vi får sämre bostäder med sänkt värde samt mer hälsobesvär för oss människor samt att de seriöst hårt arbetande hantverkarna missgynnas.

Sen finns ju dessa företag du nämner där man anlitar ett företag i god tro med kunnigt folk men sen blir överraskad när väl arbetet utförs så har företaget tagit in folk utifrån som kommer och som inte har kunskapen för jobbet.

Ja framförallt i större städer kan dessa fulfiskar verka,
en hantverkare på liten ort som gör dåliga jobb där kommer att få längre och längre och längre resväg för att jobba.

Dessutom behövs det mycket större kontroller och krav på åtgärder där det behövs av kommunerna av våra bostadsbestånd ,
så att det slipper bli fler områden som kinesiska muren, det område som nyligen varit i media.
 
S
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Bor i en bostadsrätt i Stockholm. Ett av föreningens vattenrör började släppa ut vatten lite försiktigt. En period senare (ingen kan säga riktigt hur länge) upptäcktes fuktskador i en toalett på källarplanet. Vatten har runnit längst väggen i ett shakt från plan 8 till källaren. För att fixa skadorna måste man gå in genom väggen, på gästtoaletten, som finns i alla lägenheter, på alla våningsplan.

Föreningen kontaktade försäkringsbolaget som rekommenderade ett företag.

Nu började problemen. När de lagt in hammaren försvann de bokstavligen. När de arbetade gick det sakta framåt. Föreningen klagade hos företaget men inget hände. De som arbetade kunde inte sin sak och några var uppenbart oskickliga.

När föreningen klagade hos försäkringsbolaget över kostnader och tid blev svaret en axelryckning.

När allt slutligen var klart ville vi bara gråta. Kaklingen var undermåligt utförd. Dushväggen läckte undertill. Handukstorken hade varit uppskruvad på fel plats, men flyttad. Dock var hålen kvar. Besiktigen lämnade en lång lista med åtgärdspunkter. De erbjöd sig göra om jobbet... men vi orkade inte med att gå igenom allt igen.

Våtrumsjobb ska göras av certifierade företag och dokument ska lämnas efter. När vi tillslut fick vårt dokument var det utställt av ett helt obekant företag.

Försäkringsbolaget ryckte på axlarna. Det är bara att höja premien.

Kan det vara så att den goda marknaden, och så har det varit länge, har lockat allt för många oseriösa personer till branschen? De är inte beroende av att en kund återkommer. Då kan man anställa "vem som helst", betala urusla löner, men fakturera marknadsmässigt. Det blir kling i kassan det.

Kanske har jag många fördomar men jag är bränd för ofta.
Storstadssyndromet. Det är så mycket kunder som behöver dem att rykte är skit samma. I en mindre stad och på landsbygden sållas dessa oseriösa bolag bort lite snabbare..
Mvh
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.