4 762 läst · 18 svar
5k läst
18 svar
Lösull
Sida 1 av 2
Jag tror den kan förlora viss isoleringsförmåga för åtminstonde när den sprutas skall det ju göras med visst tryck har jag för mig för att nå optimal förmåga? Fast det kanske är mindre förändringar bara.
Nej absolut inte.hakjon skrev:
Min egen erfarenhet är att om du bara sprutar ut ullen så blir det för fluffigt (dvs det bygger för högt / går åt för lite per kvm). Man trycka till ullen lite lätt när man har sprutat och de bekräftas också av vad tex FEAB säger (dom kan isolering).
Du kan kratta runt ullen utan att få dåligt samvete. Däremot kan man säga att det är nästan omöjligt att kratta ut lösull direkt från förpackningen, utan att blåsa ut den. Då blir det för lite luft i isoleringen.
Det är möjligt att det finns någon skillnad, men den är i så fall inte praktiskt märkbar. Jag har både sprutat och krattat ut lösull och resultatet blir detsamma.bonnier skrev:
Vad gäller sågspån så är det naturligtvis ingen katastrof om det skulle komma med lite, men man bör förvisso undvika det så länge det är möjligt. Man behöver liksom inte ställa kapsågen med utblåset rakt mot isoleringen.
- De gamla kåkarna är ofta mögelkåkar.joflopp skrev:
- Sågspån möglar enormt mycket lättare en reglar o massivt trä. På reglar blir det snarare påväxt som kan skrapas bort. Försök göra det från sågspån.
janus skrev:
Jo det går att göra så.
Rätt eller fel..? Det får framtiden utvisa.
en sak är säker iallfall. Oavsett hur du änn gör så med mycket isolering + dålig innomhusventelation så får du problem.
Detta är som gjort för att få problem. Fukten kommer att kondensera i isoleringen där det finns organiskt material. Ytterligare ett bevis på naiva byggföretag. Fast det är klart, de skiter ju vad som händer om 5-10 år.janus skrev:
Dåde paroc & isover säger att man kan låta skånet ligga kvar. rätt eller fel..? Det får framtiden utvisa.
Sen så kan man ju tycka att...
10cm spån och sedan 40 cm miniralull. Så borde väll det inte bli någon kondens mellan dem där 10 cm & 40 cm miniralullen?
Där imot är det ju helt klart säkrast att ta bort spånet först. Vill man vara ännu mera säker så ska ju även en diffutions spärr sättas dit.
Sen så kan man ju tycka att...
10cm spån och sedan 40 cm miniralull. Så borde väll det inte bli någon kondens mellan dem där 10 cm & 40 cm miniralullen?
Där imot är det ju helt klart säkrast att ta bort spånet först. Vill man vara ännu mera säker så ska ju även en diffutions spärr sättas dit.