Halloj!
Håller som bäst på med isolering av garaget men har fastnat lite kring hur jag ska lösa friskluftsventilerna. Idag finns "kanaler" (4st) gjorda i stommen med galler på utsidan (se bilder). Det har fungerat utmärkt under tiden garaget varit oisolerat men nu vill jag dels montera en fläkt för frånluft samt funderar på om detta fortfarande är en bra lösning i ett uppvärmt garage map kondens mm.
Har ni några tankar/ erfarenheter kring hur det skulle fungera att bara montera en Fresh fläkt samt tallriksventiler och använda dom "träkanaler" kanaler som finns? Bör jag byta allt till riktiga friskluftsventiler med plastkanaler typ dessa?
Genomföringskit FRESH YVG100 - köp på HORNBACH.se
Väggventil FRESH TL98F - köp på HORNBACH.se
Som det ser ut nu:
Insida
Utsida
Tack på förhand!
Håller som bäst på med isolering av garaget men har fastnat lite kring hur jag ska lösa friskluftsventilerna. Idag finns "kanaler" (4st) gjorda i stommen med galler på utsidan (se bilder). Det har fungerat utmärkt under tiden garaget varit oisolerat men nu vill jag dels montera en fläkt för frånluft samt funderar på om detta fortfarande är en bra lösning i ett uppvärmt garage map kondens mm.
Har ni några tankar/ erfarenheter kring hur det skulle fungera att bara montera en Fresh fläkt samt tallriksventiler och använda dom "träkanaler" kanaler som finns? Bör jag byta allt till riktiga friskluftsventiler med plastkanaler typ dessa?
Genomföringskit FRESH YVG100 - köp på HORNBACH.se
Väggventil FRESH TL98F - köp på HORNBACH.se
Som det ser ut nu:
Insida
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsida
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "FRESH TL98F"
Väggventil TL100C teleskopisk Fresh
Komplett ventil
479 kr inkl moms
Läs mer
Nu parkerar jag ingen bil i mitt garage , varje dag .
Men torkar blöt - snöig - isig ved , har en LLVP + en luftavfuktare .
Har självdrag just nu , kommer troligtvis att montera en kanalfläkt , när jag börjar renovera min hobbybil (svetsrök mm)
Har tilluften under slagportar (springan) och ett 160 mm spirorör högst upp , genom väggen .
Har ingen ventil eller galler , spiroröret mynnar ut i kallförrådet .
Tycker självdrag funkar ypperligt , nu när det är lite kallare ute .
Att använda ett rör genom väggen är nog en bra ide .
Men torkar blöt - snöig - isig ved , har en LLVP + en luftavfuktare .
Har självdrag just nu , kommer troligtvis att montera en kanalfläkt , när jag börjar renovera min hobbybil (svetsrök mm)
Har tilluften under slagportar (springan) och ett 160 mm spirorör högst upp , genom väggen .
Har ingen ventil eller galler , spiroröret mynnar ut i kallförrådet .
Tycker självdrag funkar ypperligt , nu när det är lite kallare ute .
Att använda ett rör genom väggen är nog en bra ide .
Liknande trådar
-
Går det att lösa på snyggt sätt?
Badrum -
Hur ska jag lösa extrahusets ventilation?
Ventilation -
Fortfarande är vindsluckornas snäpplås i plast och helt värdelösa!
Tak & Vind -
Råd om effektiv dränering för att lösa källarproblem i gammalt hus
Grund & Markarbeten -
Mellösaverken AB meterstock
Övrigt Off Topic