3 124 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
3 cm hål rakt in i badrumsvägg
Fast det står att 40mm/m gäller bara från brunn till intilliggande väggar. I TS fall är det 32mm/m från brunn och mot mitten av rummet och det är för mycket.Agge87 skrev:
I TS fall är det BKR:s regler som gäller fast från och med i år så är det samma regler som GVK.
Se illustration nedanför, grönt parti är 40m/m.
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Lutningen på golvet är ju över normerna men jag har själv svårt och se varför det skulle vara högre halkrisk med 32mm än med 20mm lutning och tycker just denna regeln är ganska löjlig.
Känns ju bara bra med rejält fall som minimerar problem men sen får det ju bedömas från fall till fall för gör det att det ser konstigt ut så är det ju en annan sak.
Beträffande elutsläppet så känns det ju som att de från början gjort det rätt men att något uppstått som gjort att de blev tvingade att öppna och ändra. Kanske att anslutningen i skåpet inte hamnade rätt.
Oavsett tycker jag inte just den saken har någon jättebetydelse då det sitter så högt upp och utanför duschzonen så det medför liksom ingen risk att det ska krypa in vatten/fukt där bakom. dessutom massiv konstruktion av betong.
Själv hade jag valt att leva med det sistnämnda för alternativet är att de plockar bort den berörda plattan och byter den efter att ha lagat med ny manschett och då blir det annan nyans på fogen vilket kan komma och störa mer.
Känns ju bara bra med rejält fall som minimerar problem men sen får det ju bedömas från fall till fall för gör det att det ser konstigt ut så är det ju en annan sak.
Beträffande elutsläppet så känns det ju som att de från början gjort det rätt men att något uppstått som gjort att de blev tvingade att öppna och ändra. Kanske att anslutningen i skåpet inte hamnade rätt.
Oavsett tycker jag inte just den saken har någon jättebetydelse då det sitter så högt upp och utanför duschzonen så det medför liksom ingen risk att det ska krypa in vatten/fukt där bakom. dessutom massiv konstruktion av betong.
Själv hade jag valt att leva med det sistnämnda för alternativet är att de plockar bort den berörda plattan och byter den efter att ha lagat med ny manschett och då blir det annan nyans på fogen vilket kan komma och störa mer.
Polacoloco skrev:Tätskiktet skyddar mot ångtrycket i badrummet också. Så även om man inte spolar spegelskåpet med vatten så kommer hålet att utsättas för vattenånga. För att va korrekt utfört så ska elen sticka ut ur ett rör som som i sin tur är tätat med en manschett i samband med att tätskiktet anlades. Vet inte om det är olika på olika tätskiktsystem och beroende på underlaget trä/gips eller betong. Sen kan de ju va svårt att i efterhand ordna om man glömt detta från början. [bild]
Flexrör är inte en godkänd genomföringPolacoloco skrev:Tätskiktet skyddar mot ångtrycket i badrummet också. Så även om man inte spolar spegelskåpet med vatten så kommer hålet att utsättas för vattenånga. För att va korrekt utfört så ska elen sticka ut ur ett rör som som i sin tur är tätat med en manschett i samband med att tätskiktet anlades. Vet inte om det är olika på olika tätskiktsystem och beroende på underlaget trä/gips eller betong. Sen kan de ju va svårt att i efterhand ordna om man glömt detta från början. [bild]
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Liknande trådar
-
Ytterligare en Siemens häll-inkoppling (90cm spis från 3-fas till 2-fas?)
El -
Borra 75mm hål i 30cm armerad betongbjälklag för hand med kärnborrmaskin?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hallgarderober med höjd 236 cm
Inredning -
Måste man ha 3.8cm skiva i Ikeakök med spis och häll i samma modul
Kök -
90 cm spishäll 873 mm hål instrnskiva
Kök