AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pga 312 måste man tyvärr det. Men det är ju absolut bättre än att vara anställd löneslav som inget annat kan göra än att bli sönderskattade.
Äh, man kan gott låta kapital stå kvar i bolaget, du behöver varken ta ut det som lön eller lågskattad utdelning, att gnälla över skattereglerna utan att engagera sej politiskt för att förbättra reglerna blir lite löjligt.
Lön finns knappast anledning att ta ut mer än det som täcks av socialförsäkringssystemet.

Dra ner på arbetetstiden och börja leva istället Malmgren, laga din och familjens mat åtminstånde 5 dar i veckan, åk på cykelsemester, renovera en bil eller bygg ett hus.
Åk bil om det roar dej eller underlättar familjens vardag och fritid, i framtiden är det inte säkert att vi får och kan.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
hsd
Maskintok skrev:
Du förstod att jag skämtade i mitt inlägg va?
Yes
Men Peter skojade inte
 
F fribygg skrev:
Äh, man kan gott låta kapital stå kvar i bolaget, du behöver varken ta ut det som lön eller lågskattad utdelning, att gnälla över skattereglerna utan att engagera sej politiskt för att förbättra reglerna blir lite löjligt.
Lön finns knappast anledning att ta ut mer än det som täcks av socialförsäkringssystemet.

Dra ner på arbetetstiden och börja leva istället Malmgren, laga din och familjens mat åtminstånde 5 dar i veckan, åk på cykelsemester, renovera en bil eller bygg ett hus.
Åk bil om det roar dej eller underlättar familjens vardag och fritid, i framtiden är det inte säkert att vi får och kan.
Man måste ha pengar för att kunna ha ett drägligt liv, äta avsmakningsmenyer, åka skidor i alperna, osv.

Kapitalinkomst är billigt i Sverige, det är billigt och vara ultrarik i Sverige som sagt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste ha pengar för att kunna ha ett drägligt liv,
Fattigt liv om man måste ha en massa pengar och flasha med.

Jobba bara när ungarna är på skola och dagis, ta ut lön så du kan laga god och näringsrik mat. Är det inte 47papp i månaden man får sociala förmåner på?
Dra ner på all den där onödiga konsumtionen, lär dej att laga mat och bygga hus själv, det är verkliga bestående färdigheter som skapar minnen.
 
Mikael_L
F fribygg skrev:
att gnälla över skattereglerna utan att engagera sej politiskt för att förbättra reglerna blir lite löjligt.
Det här argumentet suger, minst sagt.
Nästan alla har väl åsikter om det samhälle vi lever i, vi kan ju inte bli 5 miljoner+ som engagerar oss politiskt, bara för att alla vi tycker något är fel, och har en tanke om att något kan bli bättre.
Utan det politiska engagemanget måste för över 99% bli just det Anders gör, dvs torgföra sin åsikt så mycket man vill och orkar, så vitt och brett som man tycker passar.
En del diskuterar med sina närmaste runt köksbordet, andra skriver insändare eller deltar i sociala medier eller forum.
Men allt är just det, att engagera sig politiskt.
Det är från denna gräsrotsnivå som demokratin kommer ifrån, försök att inte gnälla på det, var glad att det inte bara är yrkespolitiker som hörs/får höras.



edit:
Däremot är 312 offtopic i denna tråd, men dock inte det värsta OT i denna tråden
;)
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte om detta besvarats men...

Vad du säger saknar innebörd, "does not compute". Reaktionstid på vad? Vad är stimuli som ska leda till vilken reaktion? Hur avgöra om detta stimuli föreligger eller ej? Vilken komplex kombination av åtgärder ska initieras av ett bestämt stimuli?

Det verkar som att du har trillat in i samma fälla som de flesta andra som inte känner till alls hur AI och sensorteknologier fungerar.

Ja, det kan fungera bra i väldigt speciella situationer med autobroms som paradexempel, något dyker plötsligt upp framför bilen i relativt långsam stadstrafik, typ en elscooter som seglar in från vänster och är skymd av A-stolpen för bilens förare. Kanon, ja där kan den befogat tvärnita om inte föraren hinner. Detta är inte oöverstigligt svårt att implementera. Inte heller situationer av farthållare som har koll på fordonet framför, kan bromsa om framförvarande bromsar. Kan hindra många helt onödiga seriekrockar där förare inte är riktigt med i matchen.

Men du underskattar enormt vad verkliga trafiksitationer innebär, vad det är som gör att erfarna förare kan förutse och reagera på situationer innan de ens inträffat. Kan avstyra, kan hitta sätt att lösa med minsta möjliga konsekvenser om det skulle vara oundvikligt med en kollision. Detta sker blixtsnabbt och många gånger proaktivt dvs reaktionen kommer innan stimuli kan detekteras.

Så någon slags naiv klockarkärlek till vad AI och elektronik kan åstadkomma har jag definitivt inte, och rekommenderar alla att hålla sig väldigt skeptiska till att lassa över kontroll på system som inte är mogna till det för fem öre. Vi såg alla hur det gick för han som var ute och körde en sväng i en "självkörande" bil, CNN-inslaget. Rena turen att inget allvarligt hände där och han sade ju själv att det var som att sitta bredvid en absolut nybörjare i trafiken med noll koll.
Jag tar ganska lugnt på att folk har såna här tankar, det ligger absolut sanningar i detta men när man tar "världens bästa" bilförare, i utvilad tillstånd, inte stressad eller annat i tankarna, jämför denna med de gamla system som finns tillgängliga för konsument idag och drar slutsatsen att dessa inte ken ersätta denna tänkta idealförare, då har man såklart rätt. När man sen körsbärsplockar situationer som framhåller människan ytterliggare så är det lite omoget, det är ju egentligen totalen som räknas, man får nog acceptera att det finns distinkta situationer där det ena eller det andra är helt överlägset men att använda dessa som bärande argument funkar inte.

Tar man sen ett steg ner från drömmarna så kan man enkelt konstatera att det finns ganska många förare som aldrig lämnar stadiet "en absolut nybörjare i trafiken med noll koll" och dagens funktioner, som ju egentligen är från i förrförrgår, redan matchar denna grupp så är tipping pointen närmare än vi kunde ana. Med Moore's lag i ryggen kommer ju den exponentiella utvecklingen även "drabba" detta område och förbättringar kommer att ske, på den mänskliga sidan finns ingen sån utveckling i sikte.
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Glöm inte bort att du bor i ett land där du inte ska tjäna pengar. Du ska ge allt till alla andra. Det är därför du betalar den höga inkomstskatten. Men det räcker inte, för du ska betala skatt på skatt på moms på allt.

Så du betalar i grunden mycket mer än 56% eller vad ni skrev =)
Välkommen till den civiliserade världen!
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här argumentet suger, minst sagt.
Nästan alla har väl åsikter om det samhälle vi lever i, vi kan ju inte bli 5 miljoner+ som engagerar oss politiskt, bara för att alla vi tycker något är fel, och har en tanke om att något kan bli bättre.
Utan det politiska engagemanget måste för över 99% bli just det Anders gör, dvs torgföra sin åsikt så mycket man vill och orkar, så vitt och brett som man tycker passar.
En del diskuterar med sina närmaste runt köksbordet, andra skriver insändare eller deltar i sociala medier eller forum.
Men allt är just det, att engagera sig politiskt.
Det är från denna gräsrotsnivå som demokratin kommer ifrån, försök att inte gnälla på det, var glad att det inte bara är yrkespolitiker som hörs/får höras.



edit:
Däremot är 312 offtopic i denna tråd, men dock inte det värsta OT i denna tråden
;)
Både ja och nej, jag tycker nog att man skulle kunna ta det ett steg längre och bli medlem i ett parti, då kan man påverka det partiets inriktning, utan att för den sakens skull bli särskilt aktiv.

Jag kan nog tycka att det finns en poäng i att uppmana någon att kanalisera sina åsikter på ett konstruktivt sätt, istället för att bara gnälla. Det gäller i politiska frågor men också tex på arbetsplatserna, hur många är det inte som går runt och snackar skit och gnäller utan att ens försöka initiera positiv förändring.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ingen rättighet att köra bil. Det är ett privilegium man kan få genom att visa att man uppfyller av staten ställda krav. Vägtrafiksystemet är en kollektiv nyttighet som är avsedd för transporter och inte för nöjen. Det finns avgränsade banor som man kan nöjesköra på.
Hmm, om vi inte ska nöjesköra på vägarna så är det slut på fjällenresorna med antar jag? Campingsemestern på sommaren? In till stan och gå på bio? Barnen till fotbollsträningen? Bilen till den där festivalen?

För att detta skulle vara något annat än nöjeskörning är svårt att hävda.

Till syvende sist kommer vi tillbaka till vad som gör livet värt att leva. Bäst för både miljön och trafiksäkerheten vore väl att inte åka på vägarna... alls.

Och för den som tror att allt motorintresse skulle gå att lösa med en motorbana har ingen koll på hobbyn överhuvudettaget. Jag har kört på bana och det har sin charm, men jag är ingen rejsputte. Det jag älskar är att tidigt en morgon hoppa på den fullpackade hojen (typ med tält och några mindre nödvändigheter) och bara låta näsa styra riktningen. Inga måste på en vecka, upptäcka massa nytt, träffa nya människor m.m. Eller varför inte ge sig ut en tidig sommarkväll på någon skogsväg, hitta en sjö och ta sig ett kvällsdopp.
Inget rejskörande utan bara hitta "flytet".

P pmd skrev:
Allt som ökar trafiksäkerheten, och inte samtidigt hindrar framkomligheten, är bra. Ju mindre negativ påverkan mänskliga förare har på trafiksäkerheten desto bättre. Säkerhetssystem i bilar leder därför i rätt riktning. T.ex. säkerhetsbälten, krockkuddar, deformationszoner, adaptiva farthållare, körfältshållare mm. Självkörande bilar är den ultimata säkerhetshöjande tekniken som vi så småningom kommer att införa.

Så svaret på din fråga är ja. Det är rätt att ta bort möjligheten att kunna skada och döda andra trafikanter.
Fast vissa risker är värda att ta. Var det inte någon som skrev här att några olyckor där autonoma fordon var iblandade var OK så länge de på sikt förhindrade fler? Det är alltså en risk vi tar varje gång vi släpper ut ett självkörande fordon på vägen. En risk vi, eller någon, bedömer är värd att ta. Men med ditt argument skulle vi aldrig släppa ut någon autonomt fordon, för oavsett hur bra tekniken är kommer vi inom en rimlig framtid se mer eller mindre olyckor där de är inblandade.

Ska vi ta bort all som har möjlighet att skada och döda andra trafikanter så ska vi även ta bort möjligheten att cykla själv ( de senaste 4 åren har 38 personer omkommit i cykel-cykelolyckor i Stockholm).

Sedan kan vi även lyfta blicken från trafiken. Ta fotbolls t.ex. Fotbollsskador orsakar kostnader för runt 400-500 miljon per år.

Eller så kan vi acceptera att det är farligt att leva, men att inte ta några risker är också att inte leva.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
edit:
Däremot är 312 offtopic i denna tråd, men dock inte det värsta OT i denna tråden
;)
När Maggan lagt ner det så kommer vi kunna ta upp det i tråden om några år.
edit: ops, trodde vi var i tråden om saker vi glömt :p
 
D djac skrev:
Med Moore's lag i ryggen kommer ju den exponentiella utvecklingen även "drabba" detta område och förbättringar kommer att ske, på den mänskliga sidan finns ingen sån utveckling i sikte.
Moore's lag gäller hårdvaruresurser (och har egentligen inte gällt där på flera år heller för den delen). Mjukvaruutvecklingen går baklänges. Vi får mindre gjort med mer resurser än förr, pga Moore's lag - det finns för litet incitament att göra saker bra när "slarv" döljs av förbättrade hårdvaruresurser (slarv som i att göra jobbet så enkelt och snabbt som möjligt så utvecklingen blir billig). Jämför MS Teams mot ursprungliga Skype tex. Teams behöver runt 100ggr mer resurser bara för starta trots det inte gör nåt fundamentalt annorlunda.

Inte alls relaterat till bilar, men en jobbarkompis ändrade ett par rader kod i ett program vilket sparade några minuter arbete varje uppstart. När det arbete sen körs på flera miljoner datorer resulterade det i en uppskattad besparing på 210MWh/år. Väldigt grovt räknat, men vilken annan bransch hade accepterat den typen av slöseri? Det finns en anledning att internet gått om flyget i globala utsläpp.
"If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker that came along would destroy civilization"
 
  • Gilla
lilytwig och 4 till
  • Laddar…
D
B Byggmarodören skrev:
Moore's lag gäller hårdvaruresurser (och har egentligen inte gällt där på flera år heller för den delen). Mjukvaruutvecklingen går baklänges. Vi får mindre gjort med mer resurser än förr, pga Moore's lag - det finns för litet incitament att göra saker bra när "slarv" döljs av förbättrade hårdvaruresurser (slarv som i att göra jobbet så enkelt och snabbt som möjligt så utvecklingen blir billig). Jämför MS Teams mot ursprungliga Skype tex. Teams behöver runt 100ggr mer resurser bara för starta trots det inte gör nåt fundamentalt annorlunda.

Inte alls relaterat till bilar, men en jobbarkompis ändrade ett par rader kod i ett program vilket sparade några minuter arbete varje uppstart. När det arbete sen körs på flera miljoner datorer resulterade det i en uppskattad besparing på 210MWh/år. Väldigt grovt räknat, men vilken annan bransch hade accepterat den typen av slöseri? Det finns en anledning att internet gått om flyget i globala utsläpp.
"If builders built buildings the way programmers wrote programs, then the first woodpecker that came along would destroy civilization"
Absolut, det klassiska exemplet, som ju faktiskt kan återkoppla till bilar, är ju datorn som användes i kapseln under Apolloprogrammet, Apollo Guidance Computer, en liten 0.043 MHz processor med mycket lite minne, som jämförelse har en vanlig telefon idag flera miljoner gånger så stort minne och 100.000-tals gånger så stor processorkraft.

Man kan verkligen åstadkomma en hel del med bra programmering och visst har det blivit slött på den fronten.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Verkar ju som tesla fått körkort i USA
[länk]
Nej den har med anmärkning klarat ett test som ska motsvara en del av det som krävs för att få körkort. Helt klart en bedrift men vi ska kalla det för vad det är.

Undrar hur en Tesla klara synundersökning och teoriprov. Har den koll på datumparkering? Kan den kontrollera mönsterdjupet på däcken?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej den har med anmärkning klarat ett test som ska motsvara en del av det som krävs för att få körkort. Helt klart en bedrift men vi ska kalla det för vad det är.

Undrar hur en Tesla klara synundersökning och teoriprov. Har den koll på datumparkering? Kan den kontrollera mönsterdjupet på däcken?
Med anmärkning i detta fallet innebär att den fick körkort om den kört upp.
Men du har rätt... bilen har ju inte skrivit teorin:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.