Maskintok skrev:
en ingenjör kan iallafall göra sitt jobb utan att jag ska stå och peka vad den ska göra.... ;)
Stämmer inte. Outsourcing kallas det ;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Stämmer inte. Outsourcing kallas det ;)
jaha trodde det var att tänka själv :crysmile:
 
F
P pmd skrev:
Var kan man panta plastpåsar? Jag har ganska många kvar sen den gamla goda tiden.
Ja, det finns appbaserade pantsystem ”getbower/pantapåsen”
Bygger på att leverantören är med i systemet.
 
P
W witten skrev:
Fast snömodd på kameror och sensorer är inget problem att vifta bort. Min Tesla är halvblind i såna förhållanden och tillåter inte autopilotkörning. Det problemet fattar jag inte hur de ska lösa.
Det löser sig av sig självt lite i taget alltefter att klimatet blir varmare.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det löser sig av sig självt lite i taget alltefter att klimatet blir varmare.
Hur ska ni ha det?
ena dagen skall vi hindra värmen..
Och nu ska vi köra på så det blir varmare... :thinking:

Jäkla huttande hit och dit.. gasa, bromsa, gasa, bromsa...... ;)
 
P
Maskintok skrev:
Och detta drar ström..
Eller sitter det generator i dessa bilar? ;)
Ja, det sitter generatorer i många elektriskt drivna bilar. När man bromsar genereras elektricitet som lagras i batterierna.
 
A
P pmd skrev:
Ja, det sitter generatorer i många elektriskt drivna bilar. När man bromsar genereras elektricitet som lagras i batterierna.
Ah evighetsmotorn om man bromsar medans man gasar.. nice:cool::crysmile:
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Absolut måste detta till också. D.v.s. man angriper det från två håll. Både fordonet och infrastrukturen.
Sedan får man ju fråga sig om det ska bli förbjudet att köra bil själv? Det finns ju trots allt många som har det som hobby eller iaf tycker om det. Är det rätt att ta ifrån dem den möjligheten?
Det är ingen rättighet att köra bil. Det är ett privilegium man kan få genom att visa att man uppfyller av staten ställda krav. Vägtrafiksystemet är en kollektiv nyttighet som är avsedd för transporter och inte för nöjen. Det finns avgränsade banor som man kan nöjesköra på.

Allt som ökar trafiksäkerheten, och inte samtidigt hindrar framkomligheten, är bra. Ju mindre negativ påverkan mänskliga förare har på trafiksäkerheten desto bättre. Säkerhetssystem i bilar leder därför i rätt riktning. T.ex. säkerhetsbälten, krockkuddar, deformationszoner, adaptiva farthållare, körfältshållare mm. Självkörande bilar är den ultimata säkerhetshöjande tekniken som vi så småningom kommer att införa.

Så svaret på din fråga är ja. Det är rätt att ta bort möjligheten att kunna skada och döda andra trafikanter.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Vet inte varför vi inbillar oss att USA bara är ett land med varmt klimat. De har delstater med lika kallt eller kallare än vi har. Tror inte att de system de utvecklar bara kommer att lanseras i de södra delarna när de väl kommer. Visst kanske de just nu testar mest i de regionerna men det kommer komma även i de kallare delarna när det väl kommer.
Inga inbillningar, bara det att de tester som visas är från varmare klimat och att jag också skriver att det är tekniskt intressant att följa utvecklingen i USA.
Läs gärna vad jag skriver;)
Körde senast idag 30 mil på nästan isfriväg med "självstyrande" inkopplat ca 20 av de milen. Resterande vågade jag inte pga mindre kurvig/backig 70-väg med frost på vägbanan och det provades för några år sedan, görs inte om igen........
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du glömmer soc igen, 70 389 får du behålla av 120000*1,3142 Skattetabell 31

Sedan är det tak på exakt alla publika funktioner så du måste ha privata försäkringar som täcker det.
Vad är det för tak du tänker på? Sjukpenning etc? Tack och lov är det så.
Men har man en belåning, med tillhörande kostnader, som trotsar tyngdlagen är det förstås inte lika kul. Men det är mer en fråga om privatekonomi än vad staten ska åta sig.
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vad är det för tak du tänker på? Sjukpenning etc? Tack och lov är det så.
Men har man en belåning, med tillhörande kostnader, som trotsar tyngdlagen är det förstås inte lika kul. Men det är mer en fråga om privatekonomi än vad staten ska åta sig.
Det är samtidigt inget tak på marginalskatten. Väldigt orättvist system.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är samtidigt inget tak på marginalskatten. Väldigt orättvist system.
Jaa, fy vad orättvist. Varför händer detta mig?! Jag som är en snöflinga.
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
suck jaha... Hade hoppats på att slippa detta..
Det var 20 st i veckan i fjol... Men det kanske man får ta när man bor efter en riksväg som leder till fjällen.... Och man är mekaniker med verkstad... :thinking:
Det är väl bra med lite extrainkomster? Eller jobbar du gratis? Med så där många utryckningar bör du nog ta betalt.
 
P pmd skrev:
Reaktionstiden hos en dator är överlägset mycket kortare än reaktionstiden hos en människa.
Än så länge är kanske människan bättre på att analysera en hotande situation, men det är bara en tidsfråga innan maskinerna är bättre på det också.
Vet inte om detta besvarats men...

Vad du säger saknar innebörd, "does not compute". Reaktionstid på vad? Vad är stimuli som ska leda till vilken reaktion? Hur avgöra om detta stimuli föreligger eller ej? Vilken komplex kombination av åtgärder ska initieras av ett bestämt stimuli?

Det verkar som att du har trillat in i samma fälla som de flesta andra som inte känner till alls hur AI och sensorteknologier fungerar.

Ja, det kan fungera bra i väldigt speciella situationer med autobroms som paradexempel, något dyker plötsligt upp framför bilen i relativt långsam stadstrafik, typ en elscooter som seglar in från vänster och är skymd av A-stolpen för bilens förare. Kanon, ja där kan den befogat tvärnita om inte föraren hinner. Detta är inte oöverstigligt svårt att implementera. Inte heller situationer av farthållare som har koll på fordonet framför, kan bromsa om framförvarande bromsar. Kan hindra många helt onödiga seriekrockar där förare inte är riktigt med i matchen.

Men du underskattar enormt vad verkliga trafiksitationer innebär, vad det är som gör att erfarna förare kan förutse och reagera på situationer innan de ens inträffat. Kan avstyra, kan hitta sätt att lösa med minsta möjliga konsekvenser om det skulle vara oundvikligt med en kollision. Detta sker blixtsnabbt och många gånger proaktivt dvs reaktionen kommer innan stimuli kan detekteras.

Så någon slags naiv klockarkärlek till vad AI och elektronik kan åstadkomma har jag definitivt inte, och rekommenderar alla att hålla sig väldigt skeptiska till att lassa över kontroll på system som inte är mogna till det för fem öre. Vi såg alla hur det gick för han som var ute och körde en sväng i en "självkörande" bil, CNN-inslaget. Rena turen att inget allvarligt hände där och han sade ju själv att det var som att sitta bredvid en absolut nybörjare i trafiken med noll koll.
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Jaa, fy vad orättvist. Varför händer detta mig?! Jag som är en snöflinga.
Lätt och vara givmild med andras pengar, låt mig gissa du tjänar långt från brytpunkten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.