D
R Rkarlsson skrev:
Då lever vi alltså i olika Sverige =)

Jag känner till massvis av folk som ser ner på förmögna. Skönt att du inte känner till några.

Nåja. Nog om det och tillbaka till privatbilismen.
Fast tvärtom är nog vanligare, att de välbeställda ser ner på de som inget har? Som uttalandet i den nu aktuella pensionsfrågan, att de som bara har garantipension -minsann inte varit med och byggt Sverige, trots att detta gäller de som just haft dessa yrken, snacka om att föraktet lös igenom.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Fast tvärtom är nog vanligare, att de välbeställda ser ner på de som inget har? Som uttalandet i den nu aktuella pensionsfrågan, att de som bara har garantipension -minsann inte varit med och byggt Sverige, trots att detta gäller de som just haft dessa yrken, snacka om att föraktet lös igenom.
brommm brommm....
Det är pensionärs bilen som gasar förbi..
Vad kan den vänta sig?
miljöavgift?
ätestupa?
pengaförakt?

hederlig diskussion?
Nä det blir nog en stilla depression ;):crysmile:
 
A Alexn72 skrev:
Verkar ju som tesla fått körkort i USA
[länk]
Visst är det litet häftigt med en bil som tycks vara självkörande.

En första sak man ska lägga märke till är att den person som bedömer körningen inte är en ”certified road examiner”, dvs har inte kompetens att utfärda godkända förarprov. Han säger det bla på slutet.

En andra sak man lägger mårke till är ca halva filmen ägnas åt enkla parkeringar där bilen ska placeras i en parkeringsruta, eller ”parallellparkera” som i detta fall var ytterst trivialt det handlade inte ens om att fickparkera. Detta är en standardfunktion på många bilar idag, relativt enkelt att implementera med litet kameror osv runt bilen, enkla beräkningar låg hastighet.

En tredje sak man ser är att all körning sker i perfekta väderförhållanden, perfekt uppmärkta breda vägar med tydliga filer, extremt gles trafik. Superenkelt.

En fjärde sak jag noterade är att trots låg hastighet så verkar bilen bromsa in hastigt för en oerhört förutsägbar situation vid.27:28. En mänsklig förare skulle sett detta på långt håll och hade inte behövt bromsa hårt.

En femte sak är att bilen kör en fuling vid ett tydligt Stoppskyltat ställe vid 31:08, detta kommenteras inte ens. Normalt blir man direktdiskvalificerad om man gör dylikt vid en uppkörning. Detta är en oerhört enkel situation men bilen misslyckas.

Så summa summarum. Vad jag ser på filmen stämmer väl överens med min uppfattning om var tekniken ligger idag, och ja, jag kan se att detta kan vara till hjälp.

Det jag vänder mig kraftigt mot är att se detta som ”bevis” för att vi kan lämna över kontrollen till dessa system i ”vanlig bilkörning” under ”vanliga förhållanden” som vi ser i de betydligt mindre tillrättalagda förhållandena var som helst i Sverige och inte minst under vinterhalvåret.

I vilken småstad som helst idag så möts föraren av extremt tät trafik, köer, trixiga filbyten under 360-graders uppsikt, manövrer där du får förhandla med andra trafikanter via gester och ”tack” etc. Du kör ofta i situationer av dålig sikt, regn, snö som sätter sig på bilrutorna och självklart sätter ner prestanda på ev sensorer och kameror du har tillgängligt som stöd. Och inte minst att vara beredd att omedelbart hitta nya färdplaner om det plötsligt dykt upp en ny avspärrning från igår till idag, går inte att lita på kartmaterial och omledningar kan vara dåligt skyltat.

Med andra ord: min verklighet ligger enormt långt borta från de extremt simpla körförhållandena där dessa ”självkörande bilar” ev kan klara sig med anmärkning - från en ocertifierad ”road examiner” märk väl.

Vill man presentera ett exempel som ev kan få mig att tro på självkörande bilar i vanliga svenska trafikförhållanden, presentera en riktig svensk uppkörning i vlken svensk stad som helst i rusningstrafik. Examinera som en vanlig körkortsaspirant bedöms. Plus, presentera en godkänd körning i den obligatoriska halkbanan. Skulle bilen klara detta så är den i nivå av våra absoluta nybörjare i trafiken, de som nyss tagit körkort och har enormt mycket kvar att lära innan de kan anses vara någorlunda kompetenta förare.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Glöm inte bort att du bor i ett land där du inte ska tjäna pengar. Du ska ge allt till alla andra. Det är därför du betalar den höga inkomstskatten. Men det räcker inte, för du ska betala skatt på skatt på moms på allt.

Så du betalar i grunden mycket mer än 56% eller vad ni skrev =)
Vadå ge bort allt till andra? Ska man tycka synd om de som passerar marginalskattegränsen? Ursäkta, men jag blir gråtmild här. Allt tal om orättvisa och antydan om okonsumerade medelklassvanor. Det där du blir snuvad på. Snälla. Vakna upp och känn doften av privilegier. Eller fortsätt för all del vara bortskämd.
Om du frågade 10 människor runt dig, hur många skulle beskriva dig som rättmätigt upprörd, och hur många som bara bortskämd?
PS. Ber om ursäkt ifall jag går för hårt fram. Viktigt samtalsämne. DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast tvärtom är nog vanligare, att de välbeställda ser ner på de som inget har? Som uttalandet i den nu aktuella pensionsfrågan, att de som bara har garantipension -minsann inte varit med och byggt Sverige, trots att detta gäller de som just haft dessa yrken, snacka om att föraktet lös igenom.
Nja. jag har annan erfarenhet. Känner ändå några förmögna.
En av de har fått smaka ordentligt på det. Och han var ändå helt vanlig knegare men sparade ihop sitt. När folk fick veta att han var förmögen så blev det inte bra.

Men det finns åt båda sidorna såklart.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vadå ge bort allt till andra? Ska man tycka synd om de som passerar marginalskattegränsen? Ursäkta, men jag blir gråtmild här. Allt tal om orättvisa och antydan om okonsumerade medelklassvanor. Det där du blir snuvad på. Snälla. Vakna upp och känn doften av privilegier. Eller fortsätt för all del vara bortskämd.
Om du frågade 10 människor runt dig, hur många skulle beskriva dig som rättmätigt upprörd, och hur många som bara bortskämd?
PS. Ber om ursäkt ifall jag går för hårt fram. Viktigt samtalsämne. DS.
Jösses vad du blev het på gröten.
Jag betalar inte statlig skatt som du verkar tro. Jag är för att de som tar hand om skattemedel ska sluta kasta bort pengarna på onödigt jävla skit.
Ett exempel som är lite inne på ämnet. vägunderhåll, laga vägar, snöröjning.

I vår kommun är det så jädrans illa att de inte har råd att lägga ut mobila väghinder för att folk kör i 70 på 50 väg, kvarter med mycket barn. Ja de skrev på riktigt att de inte har pengar till det.
Sen är lägsta lönen för politikerna i staden 62000 ungefär för att göra ingenting.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
A Ampelon skrev:
Det är valår i år. Räkna med att det inte blir något dramatiskt nu. Men nästa mandatperiod tvingas regeringen att införa en kilometerskatt, för att få in de skatter som måste in till statskassan. Vare sig regeringen är röd eller blå.
Det får fan bli ett slut på det här mjölkandet!
 
D djac skrev:
Jag tycker det låter som svammel men i en sak har du nog rätt, om man har en ekonomisk plan för framtiden som bygger på evig tillväxt, fortsatt fritt konsumerande av naturresurser och stora koldioxidutsläpp, så bör man nog ta sig en funderare och omarbeta denna.
Lämna tillväxt utanför resonemanget, den är nödvändig och nyttig.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande framtiden för bilisterna så kan jag tipsa om denna tråden som lyfter de föreslagna förändringarna av reseavdragen:
- [länk]

De som är beroende av bil till jobbet kommer att få betala betydligt mycket mer för detta.
De svinen plockar in degen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Undrar dock hur stor del av detta som är partiklar från däcken/asfalten. Dessa slipper man ju inte med el.
Fantastiskt hur fint det problemet konstruerades när bilhatarna började förstå att elbilar kunde komma att ta över.
 
P
A Alexn72 skrev:
Poängen är ju att om man tycker de är okej att cykla 5km manuellt så blir helt plötsligt 15km lika enkelt eller jobbigt med en elcykel.
Jag föredrar att cykla peduellt. :)
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
En sak till..
hk på papper är en sak..
hk nere i asfalten som drar och inte spinner loss och sliter däck är en annan..
Åtminstone en Teslamodell har launch control.
 
A
P pmd skrev:
Åtminstone en Teslamodell har launch control.
Jo det hade nog nasa också... vart vill du komma?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Visst är det litet häftigt med en bil som tycks vara självkörande.

En första sak man ska lägga märke till är att den person som bedömer körningen inte är en ”certified road examiner”, dvs har inte kompetens att utfärda godkända förarprov. Han säger det bla på slutet.
Jag får revidera mitt tidigare inlägg med att Teslan inte klara någon del alls av momenten för att ta körkort.

Det är konstigt hur alla dessa filmer med ”bevis” på att självkörning redan är klart m.m ofta handlar om rena reklamfilmer eller filmer utförda av människor som väldigt väldigt gärna vill det ska fungera.

Med det sagt så är jag inte oimponerad av det man åstadkommit, men det är em bra bit kvar till någon bil kan kallas självkörande. Detta oavsett om funktionen kallas ”total, kan allt, självkörning deluxe” e.d.
 
D
K karlmb skrev:
Lämna tillväxt utanför resonemanget, den är nödvändig och nyttig.
Just det är verkligen diskutabelt och diskuteras flitigt, jag tror man gör rätt i att planera för motsatsen, jag tycker det mesta talar för att vi snart inte kommer befinna oss i drömlandet "evig tillväxt" längre och vill man fortsätta vara framgångsrik så är det lika bra man börjar förbereda sig nu.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.