Hej. Jag har en rörelsedeckare (blue line tritec) som fellarmar ofta. Den detekterar när någon går utanför genom ett fönster, men ibland fellarmar den även utan att det är någon utanför. Går det att koppla en till deckare på andra sidan rummet och ställa in så SPC bara larmar om båda detekterar?

Har testat med det mesta att koppla på en annan ingång, göra om inkopplingen i deckaren, byta deckare, m.m. Det är fönster åt alla håll, så det är svårt att placera den annorlunda. Jag har testat att vinkla ner den, men det är inte tillräckligt för att den ska komma under fönstret utan att det ser tokigt ut. Har även testat med följande-attributet, men det hjälper inte.
 
@Glitz1 Välkommen till forumet.

Det går alltid att seriekoppla eller parallellkoppla, vilket beroende på om det är NO- eller NC-kopplat, för att det ska bli larm, men då måste bägge givarna ligga i larmläge samtidigt.
Vid NC så parallellkopplas utgångarna, då måste bägge larma för att kretsen ska brytas.

Är det inte bättre att försöka hitta en annan placering av rörelsedetektorn, eller maskera delar av detektorn synfält så att den inte tittar ut genom fönsterna.

Hur sitter rörelsedetektorn i förhållande till fönsterna?
 
Tack.

Hur gör man då med motstånden om man ska parallell-koppla (deckaren är NC)? Ska man dubbla resistansen på samtliga motstånd då för att det ska blir rätt?

Jo, det bästa vore såklart om det räcker med en deckare, men om jag inte får ordning på det med en deckare så tänker jag att det skulle kunna vara en lösning med två. Bifogar en bild på hur den sitter. Dörren till vänster har fönster på övre halvan. Har funderat på om man skulle kunna sätta den mellan fönstret och dörren till vänster, men då måste jag nog maskera båda sidorna av deckaren så att den inte tar fönstren på andra sidan. Vet inte om man kan maskera de här deckarna. Är det bara att sätta dit en klisterlapp på insidan på den sidan man vill maskera?
 
  • Planritning av vardagsrum med en markerad PIR-detektor vid en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema:
Handritat kopplingsschema för larm med beteckningar S, G, R1, R2, L1, L2, T1 och T2 på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S=larmingång
G=gnd
R1= larmmotstånd
R2= slingmotstånd/ändkrets
L1= larmkontakt på PIR1
L2= larmkontakt på PIR2
T1= sabotagekontakt på PIR1
T2= sabotagekontakt på PIR2

Man kan koppla PIR2 via PIR1, eller så utgår bägge från centralen. Om man bara kör med fyrledare så är det lättast att utgå från centralen.
 
  • Gilla
Glitz1
  • Laddar…
G Glitz1 skrev:
Hej. Jag har en rörelsedeckare (blue line tritec) som fellarmar ofta. Den detekterar när någon går utanför genom ett fönster, men ibland fellarmar den även utan att det är någon utanför. Går det att koppla en till deckare på andra sidan rummet och ställa in så SPC bara larmar om båda detekterar?

Har testat med det mesta att koppla på en annan ingång, göra om inkopplingen i deckaren, byta deckare, m.m. Det är fönster åt alla håll, så det är svårt att placera den annorlunda. Jag har testat att vinkla ner den, men det är inte tillräckligt för att den ska komma under fönstret utan att det ser tokigt ut. Har även testat med följande-attributet, men det hjälper inte.
Har du en ledig sektion så kan du skapa en händelse och däri villkora sektionerna mot varandra. Styr sedan ut detta mot en virtuell sektion som drar själva larmet. Eller så parallellkopplar du dom, eller byter till en bättre kombidetektor. Blue Line med husdjurslins är inte särkilt driftsäkra.
 
Det är något annat som inte stämmer i din installation. En PIR/MW-detektor skall inte larma om någon går förbi på utsidan. En PIR-detektor ser inte genom glas det gör dock en MW-detektor men det krävs att båda teknikerna känner rörelse för att detektorn skall larma. Sätt upp en vanlig PIR-detektor istället är mitt förslag typ en PDM-I12. Det är en säker detektor och bör funka oavsett hur du monterar den. Men ditt förslag enligt ritningen är helt OK. Lycka till.
 
V Vanderman skrev:
Det är något annat som inte stämmer i din installation. En PIR/MW-detektor skall inte larma om någon går förbi på utsidan. En PIR-detektor ser inte genom glas det gör dock en MW-detektor men det krävs att båda teknikerna känner rörelse för att detektorn skall larma. Sätt upp en vanlig PIR-detektor istället är mitt förslag typ en PDM-I12. Det är en säker detektor och bör funka oavsett hur du monterar den. Men ditt förslag enligt ritningen är helt OK. Lycka till.
Håller med, det måste vara något som stör IR delen i detektorn typ luftvärmepump eller annan värmekälla vilket gör att den sedan larmar på MV när något rör sig utanför fönstret. PDM-I12 är kanske inte en lämplig ersättare om TS behöver husdjurslins, annars är den riktigt bra
 
PDM-I12 kan fås med husdjursclips och då funkar den utmärkt:)
 
V Vanderman skrev:
Det är något annat som inte stämmer i din installation. En PIR/MW-detektor skall inte larma om någon går förbi på utsidan. En PIR-detektor ser inte genom glas det gör dock en MW-detektor men det krävs att båda teknikerna känner rörelse för att detektorn skall larma. Sätt upp en vanlig PIR-detektor istället är mitt förslag typ en PDM-I12. Det är en säker detektor och bör funka oavsett hur du monterar den. Men ditt förslag enligt ritningen är helt OK. Lycka till.
Ja. Nått lurt är det, för den har larmat några gånger när jag är säker på att det inte varit någon som gått utanför fönstret. Såg nu i loggen att den har hållit på och triggat inatt också, mycket mer frekvent än den gjort tidigare. Det gör att jag misstänker att det är något glapp någonstans. Har provat att koppla om i detektorn nu och även bytt motstånden ifall det skulle vara något av dem som är defekt.

Jag har inga värmekällor förutom vattenburna element under respektive fönster. Det enda som jag kan komma på som potentiellt skulle kunna störa är en övervakningskamera som sitter tvärs över i motstående hörna. Den har ir-lampa, så eventuellt om den skulle kunna störa. Den är dock bara på på natten och eftersom jag har haft flera fellarm under dagtid så borde det inte var den som är problemet heller.

Är det någon annan av bosch-detektorerna som är mer driftsäker (Frugan tycker de är mycket snyggare)?
 
Det du kan göra är att bygla sektion i centralapparaten så du med säkerhet vet att det är detektorn som spökar.

Tycker din fru att Bosch-detektorn är snyggare än en Vanderbilt-detektor - Byt fru:)

Skämt åsido - det finns det säkert men det vet inte jag:)
 
Fråga:

Vid inpassering/utpassering har jag ställt 20 sekunder på entredörren-sektionen

I delkoppling a och b vill jag att larmet går direkt när någon öppnar den sektionen men märkte till min förvåning att den börjar räkna ner istället. Går detta att lösa på något sätt?
 
J JSNIP skrev:
Fråga:

Vid inpassering/utpassering har jag ställt 20 sekunder på entredörren-sektionen

I delkoppling a och b vill jag att larmet går direkt när någon öppnar den sektionen men märkte till min förvåning att den börjar räkna ner istället. Går detta att lösa på något sätt?
Kryssa i Deltillkoppling, ej in timer i Områden > Alternativ för deltillkoppling.
 
  • Gilla
JSNIP
  • Laddar…
Finns det något enkelt sätt att läsa av om huset är larmat resp avlarmat från t ex Home assistant? Integrationsprodukten från Lundix är overkill för mig.
 
H
F Fumble skrev:
Finns det något enkelt sätt att läsa av om huset är larmat resp avlarmat från t ex Home assistant? Integrationsprodukten från Lundix är overkill för mig.
Jag har inget bra svar på din fråga utan kan bara säga att just SPC Web Gateway är sjukt smidigt.
Att kunna använda rörelsedeckare, magnetkontakter och allt annat man har anslutet till larmet som triggers i Home Assistant är riktigt trevligt och man slipper ha dubbelt av dessa så i längden blir det billigare.
 
C
H Hellplant skrev:
Jag har inget bra svar på din fråga utan kan bara säga att just SPC Web Gateway är sjukt smidigt.
En orelaterad fråga - kan man skicka sms via web gateway och larmets modem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.