1 136 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Välja värmesystem
Hej!
Jag och min fru har precis köpt oss ett hus på landet.
Vid köpet ingick en gammal kamin och en luftluftpump, vi känner att det inte räcker för att få bra och jämn värme i huset samt att elda i kaminen som primär uppvärmning inte funkar för oss.
delar av huset är kallt och luftpumpen tar bara halva huset. Har köpt ett elelement till vår dotters rum och känner nu att jag vill gå vidare med ett värmesystem så det blir jämn och behaglig temperatur i hela huset.
Huset är ett en plans trähus med krypgrund på ca. 130kvm.
det finns möjlighet att dra vattenrör i krypgrunden för ett vattenburet system, har tittat lite på luft/vatten..
finns inga 400v. Uttag för elelement i huset så känner att jag får köpa ett gäng 1faselement i så fall.
önskar lite tips ang detta.
/Christian
Jag och min fru har precis köpt oss ett hus på landet.
Vid köpet ingick en gammal kamin och en luftluftpump, vi känner att det inte räcker för att få bra och jämn värme i huset samt att elda i kaminen som primär uppvärmning inte funkar för oss.
delar av huset är kallt och luftpumpen tar bara halva huset. Har köpt ett elelement till vår dotters rum och känner nu att jag vill gå vidare med ett värmesystem så det blir jämn och behaglig temperatur i hela huset.
Huset är ett en plans trähus med krypgrund på ca. 130kvm.
det finns möjlighet att dra vattenrör i krypgrunden för ett vattenburet system, har tittat lite på luft/vatten..
finns inga 400v. Uttag för elelement i huset så känner att jag får köpa ett gäng 1faselement i så fall.
önskar lite tips ang detta.
/Christian
Vilket val av värmesystem beror lite på vart i landet ni bor dvs hur kallt det blir.
Ta in offerter på olika system som luft/vatten,bergvärme mfl.
Ifall ni ändå funderar på att byta golv så satsa på golvvärme, helt underbart.
Vi bor på västkusten och för 5år sedan skaffade vi bergvärme. Jäklar vad kostaderna sjönk .
Ta in offerter på olika system som luft/vatten,bergvärme mfl.
Ifall ni ändå funderar på att byta golv så satsa på golvvärme, helt underbart.
Vi bor på västkusten och för 5år sedan skaffade vi bergvärme. Jäklar vad kostaderna sjönk .
Det billigaste måste vara att skaffa en till luft luft pump, eller byt ut den ni har mot en kraftigare. 130m² ska en luft luft lätt klara av. Sen någon värmeflyttare dit värmen har svårt att ta sig. Till kaminen kan ni bygga en värmevägg eller värmebänk om ni har plats med de.