K Nils Andersson1 skrev:
Och ved. Det finns de som säger att det aldrig är bra att ha ved och elda inne. Om du har en väldigt tät braskamin kan det vara ok. Men kanske inte annars.
Absolut. Man är bra dum om man eldar för att hålla värmen. Om du inte har pelletspanna i källaren då.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Elbilen är dessutom överlägsen fossilbilen som bil betraktat på precis alla punkter.
Inte punkten inköpspris. Mellanskillnaden kanske kan sparas in på billigare drift, men det kräver ett större initialt kapital för att köpa en elbil än för att köpa en fossilbil.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte punkten inköpspris. Mellanskillnaden kanske kan sparas in på billigare drift, men det kräver ett större initialt kapital för att köpa en elbil än för att köpa en fossilbil.
Snart är inte ens det ett argument. Du kan få elbil för 300k nu. 230 med bonus. Opel Mokka-e är poppis tex
 
P
Sittställning Forlowt skrev:
För mig handlar det inte bara om att räkna hem.. skulle allt handla om att räkna hem så får vi ge upp mycket mer än elbil.
Det finns ingen anledning annat än ekonomisk, och för att det är kul, för mig att byta till en elbil. Ekonomiskt kommer det aldrig att löna sig för mig så lite som jag kör, och då återstår för att det är kul. Min framtida ekonomiska situation kommer att avgöra om det är kul nog.

Klimatet bryr sig inte om nationsgränser.
 
K Nils Andersson1 skrev:
Enligt vad jag hört och läst så skiljer det sig ganska stort mellan vad som skrivs i media och vad den vetenskapliga forskningen säger. Dvs man kan hitta bra data på temperaturer, havsnivåer, stormar osv Detta är bra data som inte är fel. Men det är inte vad som folk tror. De läser något i tidningen som inte har data och drar egna slutsatser. Som att öknen blir större eller så. Sen kanske det inte stämmer alls eller har andra orsaker. Vi får inte glömma att vi förändrar jorden kraftigt genom allt vi bygger och djurhållning osv
Hmm...din beskrivning handlar förstås om hur du själv gör.

Hur kan jag veta det ?

Enkelt, det är det enda du kan vara säker på :D
 
D
Maskintok skrev:
miljörörelsen har mycket för sig..
I många år har de påverkat myndigheter och instanser med hjälp av lobbyism.
lobbyistisk verksamhet håller många organisationer på med.

Greta är ett språkrör för denna verksamhet.
och om man nu följer dina tankar, vad är slutmålet för denna rörelse?
 
harry73
P pmd skrev:
Det pågår rätt mycket utveckling av eldrivna flygplan.
Ja, men det är en bra bit kvar till plan som transporterar fler än 100 personer till andra sidan kontinenten
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut. Man är bra dum om man eldar för att hålla värmen. Om du inte har pelletspanna i källaren då.
bra att veta... Då många värmeverk just eldar för folks värme...
Och att många eldar hemma i stugorna..
Även era pizzerior i städer eldar...
vissa kommuner värmer skolor och andra fastigheter med flis..

Men nä nä... Inget elda.. Inte heller allas sopor.. som trots allt eldas...
 
Maskintok skrev:
bra att veta... Då många värmeverk just eldar för folks värme...
Och att många eldar hemma i stugorna..
Även era pizzerior i städer eldar...
vissa kommuner värmer skolor och andra fastigheter med flis..

Men nä nä... Inget elda.. Inte heller allas sopor.. som trots allt eldas...
Lite skillnad mot att elda i din bostad dygnet runt för att hålla värmen. Även om du besöker en veduldapizzeria så sitter du där någon timme, kontra att bo i det 24/7

Dock kan det räknas som en arbetsrisk
 
A
D djac skrev:
och om man nu följer dina tankar, vad är slutmålet för denna rörelse?
Ja vart är vi på väg med mp idag?
dessa mål och fler..
hörde nyss talmannen ge en M. A uppdraget.. jo jo... Detta är bara början..
 
D
K Nils Andersson1 skrev:
Enligt vad jag hört och läst så skiljer det sig ganska stort mellan vad som skrivs i media och vad den vetenskapliga forskningen säger. Dvs man kan hitta bra data på temperaturer, havsnivåer, stormar osv Detta är bra data som inte är fel. Men det är inte vad som folk tror. De läser något i tidningen som inte har data och drar egna slutsatser. Som att öknen blir större eller så. Sen kanske det inte stämmer alls eller har andra orsaker. Vi får inte glömma att vi förändrar jorden kraftigt genom allt vi bygger och djurhållning osv
Resonemanget är ju detsamma, om du accepterar datan men vill dra egna slutsatser som skiljer sig avsevärt från beprövad vetenskap, så har du ett berg att bestiga. Alternativt kan du söka dig till hörnen på internet där likasinnade umgås så behöver du inte bevisa någonting, bara sjunga med i kören.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så kärnbränslet är miljövänligt?
Ja, betydligt miljövänligare än bränslet till kolkraftverk.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ja, men det är en bra bit kvar till plan som transporterar fler än 100 personer till andra sidan kontinenten
Jag tror på bränsleceller. Elturbiner kräver så sjukt mycket energi.
 
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite skillnad mot att elda i din bostad dygnet runt för att hålla värmen. Även om du besöker en veduldapizzeria så sitter du där någon timme, kontra att bo i det 24/7
Nä varför det?
veden har skapat omsättning för några vad det gäller försäljning av grejer eller tillbehör..
Den ger även kommuner intäkter och sotare intäkter... Den ger skatteintäkter..
Det sista den gör är värmer folk när de går ut med askan...

att någon skulle dö i förtid är helt inom ramen av vad man skulle kunna förvänta sig.. gör några stycken av el också varje år.
 
D
Maskintok skrev:
Ja vart är vi på väg med mp idag?
dessa mål och fler..
hörde nyss talmannen ge en M. A uppdraget.. jo jo... Detta är bara början..
Det var ju inte riktigt ett svar på ditt eget påstående, om nu Greta och miljörörelsen inte driver på för miljöns skull, vad är det då som de hoppas uppnå, vad är belöningen för allt slit?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.