K Nils Andersson1 skrev:
Det enda jag kan göra är att säga fakta som jag hört, inte mer. Det samma gäller dig.
Nej, det gäller inte mig, jag hämtar min information i huvudsak från litteraturen.

K Nils Andersson1 skrev:
Havsnivå behöver inte ha samband med koldioxid. Det finns studier från USA som visar att om du har två badrum så har dina barn bättre betyg. Bygga mer badrum
?
Varmare global temperatur smälter den "den eviga isen" permafrosten, läs även om Himalayas glaciärer och vad om händer där. Så ja, havsnivån har ett direkt samband med ökade koldioxidhalter. Landhöjningarna här i norr som ff sker efter att isen släppte sitt grepp har en motverkande effekt. Däremot är många av världens storstäder i riskzon, människor har alltid placerat sig vid vatten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nej, det gäller inte mig, jag hämtar min information i huvudsak från litteraturen.
Klart det gäller dig. Du berätta vad du läst, och anser.

Varmare global temperatur smälter den "den eviga isen" permafrosten, läs även om Himalayas glaciärer och vad om händer där. Så ja, havsnivån har ett direkt samband med ökade koldioxidhalter. Landhöjningarna här i norr som ff sker efter att isen släppte sitt grepp har en motverkande effekt. Däremot är många av världens storstäder i riskzon, människor har alltid placerat sig vid vatten.
Hur mycket är höjning av havet i skåne per år? Och andra länder? Vi kommer från en istid, så det går inte säga vad som orsakar vad. Och du det finns inga seriösa källor på hur koldioxid är en växthusgas och hur mycket den påverkar. Det finns antaganden men inte mer.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Låter lite konstigt att du ena sekunde säger att "det är jobbigt att hålla reda på vilken fil mans skall vara i" å nästa mening "LA är busenkelt att köra i" Som om dem inte har extremt mycket mer filer där.
Det må låta konstigt, men Los Angeles är väldigt enkelt att köra i. Sverige är fullt av specialmarkeringar och hinder i vägarna. Även om man känner till alla vägarbeten mm så är det svårt att köra i Sverige. Jag hamnade i morse i ett vägarbete som dykt upp över natten och som inte ens var uppskyltat ordentligt. Förkunskapen fanns inte i karttjänsterna. Skyltningen hade inte heller förkunskapen. Denna typ av situationer drabbas man sällan av i USA.

Videon från när CNN åkte autonomt i New York som länkades tidigare i tråden visar tydliga exempel på när autonom körning får problem, det är när det dyker upp oväntade hinder. Bilkörning i Sverige kryllar av dessa, det är inte alls lika många sådana när man kör bil i New York som i Göteborg. Jämför jag motorvägskörning i Los Angeles med samma sak i Göteborg eller Stockholm så är det ändå mycket lättare i Los Angeles. Det må vara många filer, men det är gott om tid att byta fil till skillnad från hur det är i Sverige.

I USA är vägarna designade utifrån bilens behov...
 
K Nils Andersson1 skrev:
Vi kommer från en istid, så det går inte säga vad som orsakar vad.
Fel..

K Nils Andersson1 skrev:
Och du det finns inga seriösa källor på hur koldioxid är en växthusgas och hur mycket den påverkar.
Dubbelfel ;)
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Nils Andersson1 skrev:
Först så vet man inte hur mycket det påverkar eller hur.
Jo det vet man.
20500 miljarder dollar har katastrofer pga extremväder kostat oss, de senaste 20 åren.
Det är 10st hela Svenska statsbudgetar per år.
 
  • Gilla
  • Wow
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det vet man.
20500 miljarder dollar har katastrofer pga extremväder kostat oss, de senaste 20 åren.
Det är 10st hela Svenska statsbudgetar per år.
Du är välkommen att visa oss dessa fakta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det vet man.
20500 miljarder dollar har katastrofer pga extremväder kostat oss, de senaste 20 åren.
Det är 10st hela Svenska statsbudgetar per år.
Nej detta är inget annat än en effekt som påverkat oss människor ekonomiskt..
Ingenting i detta är en fakta och säkerställd del i att det är koldioxiden och dess halter som gjort detta.. det är fortfarande antaganden.. Och åsikter.. man har bytt namn på denna hysteri några gånger.. Men inte lagt orken på själva problemet..
utan hellre bearbetat folk i media... Vilket fortfarande sker...
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
Demokratin har inte fungerat i Sverige på rätt många år nu. JÖKen är typexemplet på det och nuvarande politik saknar en majoritet av befolkningen bakom sig. Man gick till val och röstade på ett visst parti, men de sålde ut sig för makten och man fick en helt annan politik än den man valde i röstbåsen. När inte partierna går att lita på, utan säljer sig till högstbjudande efter ett val, då fungerar inte demokratin längre.
När folket inte har vett nog att rösta fram en tydlig majoritet så fungerar inte parlamentarismen, menar du väl?

Jag håller med Winston Churchill ändå: "… democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried …"
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Så för att vissa bor på landsbygden och är mer eller mindre tvungen att flytta sig med bil.. Så ska stadsborna slippa undan medans landsbygden får ta smällen.
Nej, hur mycket man betalar beror på hur mycket man kör. Varför ska någon annan subventionera ditt körande?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
D
K Nils Andersson1 skrev:
Du är välkommen att visa oss dessa fakta.
Den måste nog anses vara allmänt accepterad idag och om man vill utmana sådant så får man ta fram egna rön som sedan får prövas mot det som är vedertagna fakta. Håller det då så blir detta den nya faktan, det lär aldrig hända men man ska egentligen aldrig säga aldrig.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
K Nils Andersson1 skrev:
Du är välkommen att visa oss dessa fakta.
kommer inte att ske.. Då det inte är fakta utan antaganden... främst från miljölobbyn..
gömd bakom en gång i tiden seriösa mediala medier...
 
A
P pmd skrev:
Nej, hur mycket man betalar beror på hur mycket man kör. Varför ska någon annan subventionera ditt körande?
Varför ska jag subventionera elbilen?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Varför pratas det bara om klimatet?`Folks hälsa är väl minst lika viktigt?
För mig får de gärna förbjuda fossila bilar innanför tullarna.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför pratas det bara om klimatet?`Folks hälsa är väl minst lika viktigt?
För mig får de gärna förbjuda fossila bilar innanför tullarna.
För min del får man gärna förbjuda överflöd av lyx och städer... elbilar mm..
status...
möjligheter till att värma hus med el mm
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför pratas det bara om klimatet?`Folks hälsa är väl minst lika viktigt?
För mig får de gärna förbjuda fossila bilar innanför tullarna.
Jag håller med, finner det oerhört intressant att folk lever med huvudet så djupt nere i sanden, man skräms å ena sidan av ett tillfälligt problem som Covid (och annat) men man ägnar inte 400.000 för tidiga dödsfall om året inom EU en enda tanke, aningslöst fortsätter man med orsakerna.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.