Jag har en Nibe Fighter 310P som nyligen började visa lågt tryck (0.4 bar). Jag har inte bott i huset så länge så jag har inte bekantat mig med pumpen mer än att byta fläktfiltret när den säger till.

När jag öppnade nedre luckan för att fylla på vatten för att höja trycket såg jag en flera delar som verkar behöva en djuprengöring.

Inre delar av en Nibe Fighter 310P värmepump med förorenad spillkopp och plaströr som behöver rengöras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spillkoppen va rejält grisig även om anslutningen till avloppet verkar ha klarat sig, men den är väl bara att montera loss och diska rent. Däremot verkar plaströret som leder till den (”Kodensvatten avlopp, fläktlåda” enligt manualen) vara nästan igensatt också. Hur gör jag rent det?

Översikt av värmepumpens interna rörledningar och komponenter med synligt damm och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst in hittade jag ett annan plaströr som verkar va ”Spillvattenledning” enligt manualen. Ska den bara gå ner i chassisidan sådär?

Är det något annat jag missat som jag borde passa på att göra rent?

Avloppsslangen till kondensvattnet kan man rengöra med en dubbelvikt ståltråd om det sitter mycket skräp där nere. Den andra slangen suger bara lite luft till fläkten och är inte för något vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.