197 890 läst · 944 svar
198k läst
944 svar
Grannen byggt 4-5 meter hög altan med besvärande insyn, kommunen godkänner
Precis, det som är en av frågeställningarna i TS ärende är snarare om han borde givits möjlighet till yttrande i bygglovsärendet gällande muren.P pmd skrev:
Länken var för att illustrera vikten av att vara korrekt när man inhämtar godkännande från grannar. Kraven på tydlighet inför godkännandet bör vara samma oavsett om det gäller attefallshus eller någon annan byggnad. Stödmur behöver i många kommuner bygglov om den överstiger 0,5 meter, vilket denna mur/byggnad gör.P pmd skrev:
För en åtgärd som kräver byggnadslov behövs inget medgivande från grannarna.
Vid bygglovshandläggning behövs ibland grannhörande och det är byggnadsnämnden, inte byggherren, som ska fråga grannarna om de har någon kommentar. Byggnadsnämnden måste dock inte ta hänsyn till grannarnas eventuella invändningar.
Vid bygglovshandläggning behövs ibland grannhörande och det är byggnadsnämnden, inte byggherren, som ska fråga grannarna om de har någon kommentar. Byggnadsnämnden måste dock inte ta hänsyn till grannarnas eventuella invändningar.
Har det hänt något mer i ditt ärende?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 846 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 846 inlägg
Överklaga till Mark- miljödomstolen. Även nyabygglivet bör du kunna överklaga till Länstyrelsen.M Michael_w skrev:De fick bygglov för kanske 5 år sen. Denna byggdes inte då utan en stor altan smälldes upp längs tomtgränsen på 4-5 höjd på högsta stället (utanför vårt vardagsrumsfönster).
Sommaren 2020 byggdes störmuren efter att de fått rivningsbeslut på altanen. Den muren byggdes inte enligt den ursprungliga planen vilket uppdagades när lantmäteriet varit här och mätt, utan ett bygglogsansökan i efterhand fick göras vilket blev godkänt igår.
Jag tror också det. Tyvärr så vet vi inte allt. Bygglov ändras inte och går inte i princip att överklaga. Skaffa annan lösning (till din nackdel tyvärr) persienner el. liknande. Starta inget krig, allt blir sämre då!H Hallerudsbo skrev:
Vad menar du med att de i princip inte går att överklaga? Det finns ju tre ytterligare instanser efter kommunen.blomknopp skrev:
Nu blir jag nyfiken..
Såg långt upp i denna tråd en hel del diskussion om 60, 120, 170, 180 cm (och säkerligen andra mått) som okej höjd på en sk. marknära altan.
För när jag ringde Nacka kommun för ca. 3 år sen sa handläggaren där att golvhöjden fick vara just 120 cm men att man sedan även fick bygga ett 110 cm högt räcke ovanpå detta, dvs totalhöjd 230 cm.
Jag frågade tom. flera gånger om detta verkligen stämde och hon var helt säker på det.
Men - efter att ha läst denna tråd verkar det som att det den handläggaren upplyste mig om ändå inte stämmer?
Eller, är det så att alla mått som nämnts är golvhöjden?
Vad säger alla förståsigpåare?
Såg långt upp i denna tråd en hel del diskussion om 60, 120, 170, 180 cm (och säkerligen andra mått) som okej höjd på en sk. marknära altan.
För när jag ringde Nacka kommun för ca. 3 år sen sa handläggaren där att golvhöjden fick vara just 120 cm men att man sedan även fick bygga ett 110 cm högt räcke ovanpå detta, dvs totalhöjd 230 cm.
Jag frågade tom. flera gånger om detta verkligen stämde och hon var helt säker på det.
Men - efter att ha läst denna tråd verkar det som att det den handläggaren upplyste mig om ändå inte stämmer?
Eller, är det så att alla mått som nämnts är golvhöjden?
Vad säger alla förståsigpåare?
Bara att slänga kläderna och promenera ut på din del av trädgården spritt språngandes naken. Gärna med en fristylen över öronen. Börjar grannen vifta med händerna är det bara att vika tillbaks med ett leende på läpparna.M Mikael Jansson2 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden