1 481 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Vad lägger man mellan gammalt och nytt golv?
Hej
Vi har flyttat till hus med sliten och knarrande parkett i vardagsrummet. Tanken är nu att skruva fast parketten i reglarna under så det slutar knarra, och lägga nytt golv ovanpå.
Valet föll tillslut på Bjelins härdade ekgolv, Gantofta plank. Men, vad ska vi lägga mellan golven? (fick inget bra svar på Bauhaus tyvärr, för ovanlighetens skull). Vi har ingen golvvärme, det är reglar under som sagt och betongplatta à la 1972 underst.
Tack för tips!
/Martin
Vi har flyttat till hus med sliten och knarrande parkett i vardagsrummet. Tanken är nu att skruva fast parketten i reglarna under så det slutar knarra, och lägga nytt golv ovanpå.
Valet föll tillslut på Bjelins härdade ekgolv, Gantofta plank. Men, vad ska vi lägga mellan golven? (fick inget bra svar på Bauhaus tyvärr, för ovanlighetens skull). Vi har ingen golvvärme, det är reglar under som sagt och betongplatta à la 1972 underst.
Tack för tips!
/Martin
Är du säker på att parketten knarrar? Mina föräldrar har en knarrande fläck, har alltid utgått från att det är isoleringen (cellplast ovanpå betongen) som är boven
Nu missar jag kanske något, men är det ett 13 mm parkettgolv som ni ligger på reglar utan undergolv? Jag trodde att ni hade något under parketten nu som kunde ligga under nya golvet. Fast det är ju viktigare att du förstår hur golvet är byggt än att jag gör det.
Min förståelse är att nuvarande parkettgolv ligger direkt på reglar. Och nu är det klart, se nedan.Hep skrev:
Nu är det nya golvet på plats.
Jag har skruvat det gamla parkettgolvet med trallskruv i reglarna. Det blev många skruvar … men det slutade knarra.
Jag rullade ut luppapp på gamla golvet, och lade det nya på det. Och det nya golvet lade jag på tvärs mot det gamla också, för det blev mer naturligt i rummet. Det gamla golvet låg på tvärs mot längden av rummet, antagligen för att reglarna låg på längs. Och det nya golvet kunde därför ligga på längden. Mycket lätt, snyggt och praktiskt!
Nya golvet är Kährs Palazzo Fumo
Hej
Jag har skruvat det gamla parkettgolvet med trallskruv i reglarna. Det blev många skruvar … men det slutade knarra.
Jag rullade ut luppapp på gamla golvet, och lade det nya på det. Och det nya golvet lade jag på tvärs mot det gamla också, för det blev mer naturligt i rummet. Det gamla golvet låg på tvärs mot längden av rummet, antagligen för att reglarna låg på längs. Och det nya golvet kunde därför ligga på längden. Mycket lätt, snyggt och praktiskt!
Nya golvet är Kährs Palazzo Fumo
Hej
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lägger jag fris mellan två redan lagda trädäck?
Altan & Uteplats -
XPS som isolering mellan gammalt och nytt plåttak
Tak & Vind -
Tips på att täta fog mellan gjutjärnsavlopp och gammalt plaströr
Vatten & Avlopp -
Hur tvätta gammalt fönster mellan?
Fönster & Dörrar -
Regla upp gammalt golv - Problem med tomt mellan rum? Extra isolering?
Golv