3 807 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Exakt fönsterbredd?
Som bekant är avståndet mellan väggstolparna 60cc.Om jag köper ett fönster med bredd 120,inkl. karm, behöver jag kapa bara den mellersta stolpen.Fönsterbredden är ju lika exakt med 2x60cc.Karmen på båda sidorna kommer sida vid sida med stolparna.Ingen isolering kan således göras mellan karm och väggstolpe.Får man göra det enkelt för sig och montera fönster på detta sätt?
Mellanrummet mellan reglarna (om du tar bort den i mitten) blir 1155 mm, om reglarna står med 600 c/c från början. Om karmyttermåttet då är 1200 mm går inte fönstret in.
Edit: Om det är ett fönster med modulbredd 12 så är karmyttermåttet 1180 mm, inte 1200.
Edit: Om det är ett fönster med modulbredd 12 så är karmyttermåttet 1180 mm, inte 1200.
Tack jon_h!Har 6 beg. fönster på lut med bredden 128, vilket innebär att jag måste kapa av 2 reglar i mitten,vilket i sin tur innebär att en av takstolarna inte kommer att vila på en väggstolpe.Hur förstärker man hammarbandet? Räcker med att fälla en regel mellan de två reglarna som omger fönstret? Monterade en gång ett fönster i en barack (högg ett hål).När allt var klart upptäckte att fönstret placerades för lågt.Finns det ett standardmått för avståndet mellan golv och fönster?