R RoAd skrev:
Problemet blir ju när en "vagn" i tåget ska svänga av för att åka och lämna av eller hämta en passagerare. Det kommer ju krävas en väldigt massa sådan där "stålväg" :)
Och när vagnen i Smålands skogar ska leta sig 5km fram till fritidshuset på en grusväg och hantera ett möte med bonden och hans traktor/maskin.
Men visst i vår enda storstad Stockholm går det kanske bra, problemet blir även här när man från Stockholm ska ut till sina sommar/fritidshus.

Däremot så finns ute i stora världen städer och länder med riktigt stor befolkning och andra förutsättningar, inte så glesbefolkat som i Sverige utifrån geografi.
 
Mikael_L
T tompaah7503 skrev:
Tätorter har annan trafik som aldrig kommer anpassa sig efter det Schweiziska urets precision som denna tekno-utopi kräver. Fotgängare, cyklister och till slut andra billiknande fordon som under överskådlig tid kommer att framföras av människor.

Var är tanken att denna synkroniserade disney-armé av sensorkokonger ska hålla till, om de inte har en plats i våra tätorter? Som matartrafik in till tätorterna? Gratulerar, det finns redan och kallas för kollektivtrafik. Man behöver bara i såna fall denna podtjänst den sista milen från hemmet till kollektivtrafiknoden, något som man idag löser med egen bil eller cykel. Att autonoma biltjänster skulle lösa detta behov på en glest befolkad landsbygd vill jag gärna tro på, men jag kan det inte, underlaget är för litet och behovet tokigt koncentrerat på vissa tider.

Som sagt: Det är möjligt att vissa nischer kan fyllas med autonoma fordon som anropas som tjänst.
Men inte majoriteten av dagens bilresor. Det spelar liksom ingen roll hur man gör med en bil, den är utdömd som ineffektiv i tätorter på den sista raden ändå. Den har liten eller ingen framtid i våra tätorter.
Min pappa och en kompis till han var först i huggarlaget, ja först i hela bygden, att skaffa motorsåg. Han har berättat lite om det. Jämfört med dagens, stora tunga och helt utan skydd av något slag. Användes endast för att fälla träden, kvistning skedde fortfarande med handsåg, yxa och barkspade.
Han berättade hur skeptiska alla omkring var.
"Vad tusan, ska du gå och dra på den tunga mackapären. Och en massa bränsle också."
"Du kommer inte göra annat än att mecka och fila kedjor.
"Du kommer såga mycket mindre med den där." (Allt var 100% ackordsbaserat, satt de i kojan en dag pga otjänligt väder blev det noll kr i lön)
osv osv.

Det är alltid svårt att veta vad som kommer hända vid teknikskiften, många reagerar med att inte alls tro på det nya. Många gissar totalt fel vad det kommer innebära, även om de tror på det nya.

(Ibland ler jag åt vad visionerna under -90-talet om vad internet skulle innebära innehöll. Det var sånt som att garderoben, kanske varje galge, skulle ha en egen IP-adress, det var ingen som förutsåg störtande av arabiska regimer, ett Kina som totalt övervakar sitt folk, nätmobbning och nätkriminalitet)
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Min "tro" är att utvecklingen kommer att fortsätta som den gjort historiskt med ny teknik, nya kollektiva färdmedel. Men jag "tror" lika fast på att egna fordon som jag äger också kommer att fortsätta vara vanliga men med andra drivmedel och då inte bara el som ersättare till fossila bränslen. När nu el börjar vara tillämpbart, varför skulle då inte vidareutvecklingen hitta nya alternativ.;)
Och lika fast att vi måste hålla isär framför allt Stockholms relaterade problem (kanske några större städer ytterligare som Gbg och Malmö för sedan har vi inga flera) och övriga landet med mindre orter/landsbygd.
Och att även de i Stockholm har behov att ta sig förs utanför tullarna och sedan utanför storstockholms gränser på ett flexibelt sätt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är alltid svårt att veta vad som kommer hända vid teknikskiften, många reagerar med att inte alls tro på det nya. Många gissar totalt fel vad det kommer innebära, även om de tror på det nya.
Håller helt med dig, och detta argument kan användas både som skepsis och som eldunderstöd för idéen om autonoma mobilitetstjänster. Det är helt enkelt inte någon som sitter inne med facit i en så komplicerad förutsägelse om framtiden.

Men det ska sägas att jag tillhörde detta teknoutopistiska lag tidigare, jag var en av de som hade en optimistisk bild om att autonoma fordon skulle göra susen. Vi behöver färre antal fordon, de kan arbeta ihop på ett smart sätt, kapital står inte overksamt 98 % av tiden som idag, maskiner byggs bättre när de måste hålla i kommersiell service än dumpa reparationskostnaderna till en konsument, kostnaden för mobilitet kommer att dels gå ner i allmänhet men också reflektera priset för aktuell tid, m.m.

Men tyvärr, ju mer man läser om detta desto mer inser man att det finns stora problem som inte är lösta och kanske aldrig kommer att bli det.

Ett stort är att människans rutiner har stora variationer över dygnet. Vad gör en armada av autonoma fordon off-peak-timmar, vilken åkermark, vilken värdefull gatumark, vilka kalasdyra källargarage ska dessa fordon leva i under nätter? Är det tänkta att de cirkulerar som oheliga andar på det vanliga vägnätet, tomma, som flygplan gjort under pandemin?

Det som berör mig mest är att stora fordon, som bilar (vare sig autonoma, elektriska, hyrtjänster, smarta, korkade, nya, gamla) tar sådan oändlig plats i tätorterna. De tränger undan all annan trafik. De är i vägen för kollektivtrafik, de utgör fara för oskyddade trafikanter som cyklande och gående, de omöjliggör säkra närmiljöer för barn. Det finns ingen väg runt detta, sensorer eller inte, så kommer 1-2 tons klumpar alltid ha en dödlig rörelseenergi för de som befinner sig utanför kokongen.

Var även tidigt glad för elsparkcykelsystemen. Små mobilitetstjänster som var lätta att nå, perfekt för tätorter. Facit blev lite annorlunda. Massiv nedskräpning, oreda, olyckor och förpestning av vattendrag.

Mikael_L Mikael_L skrev:
(Ibland ler jag åt vad visionerna under -90-talet om vad internet skulle innebära innehöll. Det var sånt som att garderoben, kanske varje galge, skulle ha en egen IP-adress, det var ingen som förutsåg störtande av arabiska regimer, ett Kina som totalt övervakar sitt folk, nätmobbning och nätkriminalitet)
Hade stora förhoppningar om internet på 90-talet. Såg tidigt potentialen till en ny upplysningstid. All kunskap, fakta och vetenskap direkt tillgänglig dygnet runt, var som helst. Mänskligheten skulle bli bättre, klokare, finare. Tji fick jag. Näthat, massiv propaganda, desinformation från de vanliga hållen, lobbyism och näringslivsstyrning.

Olikt din fars arbetskamrater och deras inställning till motorsågen är jag är inte skeptisk till ny teknik, teknik är mitt yrke sedan 25 år. Jag är skeptisk till en odelad optimism om hur ny teknik ska kunna lösa problem. Har sett tillräckligt mycket optimism förvandlas i "meh" eller "f*ck" med åren för att okritiskt anamma nya idéer. Ny teknik medför alltid nya problem och det är viktigt att problematisera detta redan innan, istället för att sen sitta med tvånget att hantera konsekvenserna efteråt.

Redigerat: glömde också Jewons paradox. Om autonoma mobilitetstjänster ökar tillgängligheten för människor och sänker kostnaden, kommer användningen av dem att öka "bil"körningen, inte behålla den på dagens nivåer. Det vill säga att dagens trafiknivåer kommer att framstå som låga. Vi kommer med andra ord behöva fler vägar, fler parkeringar, fler laddställen, fler [bilinfrastruktur-allt].
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
D
T tompaah7503 skrev:
Håller helt med dig, och detta argument kan användas både som skepsis och som eldunderstöd för idéen om autonoma mobilitetstjänster. Det är helt enkelt inte någon som sitter inne med facit i en så komplicerad förutsägelse om framtiden.

Men det ska sägas att jag tillhörde detta teknoutopistiska lag tidigare, jag var en av de som hade en optimistisk bild om att autonoma fordon skulle göra susen. Vi behöver färre antal fordon, de kan arbeta ihop på ett smart sätt, kapital står inte overksamt 98 % av tiden som idag, maskiner byggs bättre när de måste hålla i kommersiell service än dumpa reparationskostnaderna till en konsument, kostnaden för mobilitet kommer att dels gå ner i allmänhet men också reflektera priset för aktuell tid, m.m.

Men tyvärr, ju mer man läser om detta desto mer inser man att det finns stora problem som inte är lösta och kanske aldrig kommer att bli det.

Ett stort är att människans rutiner har stora variationer över dygnet. Vad gör en armada av autonoma fordon off-peak-timmar, vilken åkermark, vilken värdefull gatumark, vilka kalasdyra källargarage ska dessa fordon leva i under nätter? Är det tänkta att de cirkulerar som oheliga andar på det vanliga vägnätet, tomma, som flygplan gjort under pandemin?

Det som berör mig mest är att stora fordon, som bilar (vare sig autonoma, elektriska, hyrtjänster, smarta, korkade, nya, gamla) tar sådan oändlig plats i tätorterna. De tränger undan all annan trafik. De är i vägen för kollektivtrafik, de utgör fara för oskyddade trafikanter som cyklande och gående, de omöjliggör säkra närmiljöer för barn. Det finns ingen väg runt detta, sensorer eller inte, så kommer 1-2 tons klumpar alltid ha en dödlig rörelseenergi för de som befinner sig utanför kokongen.

Var även tidigt glad för elsparkcykelsystemen. Små mobilitetstjänster som var lätta att nå, perfekt för tätorter. Facit blev lite annorlunda. Massiv nedskräpning, oreda, olyckor och förpestning av vattendrag.



Hade stora förhoppningar om internet på 90-talet. Såg tidigt potentialen till en ny upplysningstid. All kunskap, fakta och vetenskap direkt tillgänglig dygnet runt, var som helst. Mänskligheten skulle bli bättre, klokare, finare. Tji fick jag. Näthat, massiv propaganda, desinformation från de vanliga hållen, lobbyism och näringslivsstyrning.

Olikt din fars arbetskamrater och deras inställning till motorsågen är jag är inte skeptisk till ny teknik, teknik är mitt yrke sedan 25 år. Jag är skeptisk till en odelad optimism om hur ny teknik ska kunna lösa problem. Har sett tillräckligt mycket optimism förvandlas i "meh" eller "f*ck" med åren för att okritiskt anamma nya idéer. Ny teknik medför alltid nya problem och det är viktigt att problematisera detta redan innan, istället för att sen sitta med tvånget att hantera konsekvenserna efteråt.

Redigerat: glömde också Jewons paradox. Om autonoma mobilitetstjänster ökar tillgängligheten för människor och sänker kostnaden, kommer användningen av dem att öka "bil"körningen, inte behålla den på dagens nivåer. Det vill säga att dagens trafiknivåer kommer att framstå som låga. Vi kommer med andra ord behöva fler vägar, fler parkeringar, fler laddställen, fler [bilinfrastruktur-allt].
Det var en dyster morgon, jag tillhör de som tror på AVs, varför skulle utvecklingen gå bakåt bara på detta område, det tillfredsställer så många behov, framför allt ekonomiska att det blir svårt att stoppa. Vad det gäller säkerheten kommer det säkert att bli som med annan AI, den är extremt mycket högre än med människor bakom ratten, men inledningsvis kommer de få tillbuden få stor uppmärksamhet medan de orsakad av mänsklig förare kommer ses som på sin höjd lite tråkiga.

Sen att färre fordon med högre användningsgrad, som parkeras tätare, skulle behöva större parkeringsytor förstår jag helt enkelt inte.

Alla sådana dystra tankar på bygger ju dessutom på "allt annat lika", dvs att det kommer vara fri ICE-bilkörning, inga avgifter och/eller skatter kommer ändras och inga nya affärsmöjligheter kommer uppstå, även där tror jag att man tänker fel.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Enkla ekonomiska styrmedel som att göra det svindyrt slår väldigt ojämnt. Bilen är oftast viktigast för lågavlönade. Lämnar man hur samhälle, arbete och boende är organiserat och höjer priserna på bilkörning utan att erbjuda alternativ så drämmer man till de som redan ligger på marginalen.

Samhället har de facto tvingat in folk i bilberoende. Det har behövs för rörligheten på arbetsmarknaden och alla centraliserande/sparande/vinstmaximerande åtgärder. Det måste lösas i samma veva som bilen fasas ut och det måste påbörjas nu.
makhno_ makhno_ skrev:
Enkla ekonomiska styrmedel som att göra det svindyrt slår väldigt ojämnt. Bilen är oftast viktigast för lågavlönade. Lämnar man hur samhälle, arbete och boende är organiserat och höjer priserna på bilkörning utan att erbjuda alternativ så drämmer man till de som redan ligger på marginalen.

Samhället har de facto tvingat in folk i bilberoende. Det har behövs för rörligheten på arbetsmarknaden och alla centraliserande/sparande/vinstmaximerande åtgärder. Det måste lösas i samma veva som bilen fasas ut och det måste påbörjas nu.
Där sade du ett sanningens ord. Äntligen är det någon som vill tala om elefanten i rummet som andra inte vill låtsas om.
Det går inte att fortsätta med den bilismen vi har av resurs- och miljöskäl men för att kunna bli av med den måste samhället och arbetsgivarna möjliggöra för individen att minska sitt bilberoende. Höjer man bara kostnaderna utan att erbjuda andra möjligheter så blir vi många som måste sluta arbeta och börja leva på bidrag för att vi inte har råd att ta oss till de arbeten som erbjuds
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är möjligt att vissa nischer kan fyllas med autonoma fordon som anropas som tjänst.
Men inte majoriteten av dagens bilresor. Det spelar liksom ingen roll hur man gör med en bil, den är utdömd som ineffektiv i tätorter på den sista raden ändå. Den har liten eller ingen framtid i våra tätorter.

[bild]
Men om vi glömmer tätorten ett tag, hur ska man göra för att bäst fixa ett system för landsbygden. Det är den viktigaste frågan för mig. För tätorten går det ju att köra mera bussar. Ganska lätt löst egentligen det.

Men hur ska man på landsbygden klara sig utan bil?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D
DennisCA DennisCA skrev:
Men om vi glömmer tätorten ett tag, hur ska man göra för att bäst fixa ett system för landsbygden. Det är den viktigaste frågan för mig. För tätorten går det ju att köra mera bussar. Ganska lätt löst egentligen det.

Men hur ska man på landsbygden klara sig utan bil?
Jag tror att det ärliga svaret är att även landsorten kommer att påverkas, man kommer att bli tvungen att se över sina vanor och hur man bor, lever och arbetar. Är medveten om att man från politiskt håll försöker hålla skenet uppe med diverse populistiska uttalanden men jag gissar att verkligheten kommer drabba oss alla.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Jag tror att det ärliga svaret är att även landsorten kommer att påverkas, man kommer att bli tvungen att se över sina vanor och hur man bor, lever och arbetar. Är medveten om att man från politiskt håll försöker hålla skenet uppe med diverse populistiska uttalanden men jag gissar att verkligheten kommer drabba oss alla.
Ja det är inte osannolikt att de som kan bo på landet i framtiden är de som har stora möjligheter att jobba på distans eller de som faktiskt jobbar på landet.

De som vill bo på landet men jobba i tätort kommer nog få det tufft ekonomiskt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
jag tillhör de som tror på AVs, varför skulle utvecklingen gå bakåt bara på detta område, det tillfredsställer så många behov
Att allt annat än autonoma fordon skulle vara "utveckling bakåt" tror jag är ett generalfel i argumentationen.

De flesta som gör livsstilsförändringar ser det inte som att gå bakåt, utan att utvecklas. Det kan ändå vara livsstilsförändringar som på ett tekniskt plan kanske kan ses som en återgång, men för personen som gör det behöver det inte vara det. Den som byter bort en bil mot en cykel gör det oftast för att man vill och då är det en positiv förändring, även om cykeln är ett äldre transportsätt tekniskt än bilen.

Att se kontinuerligt ökad mobilitet och ökad bilism (även om det är självkörande podgrunkor) som den enda möjliga framtidsutvecklingen kan jag inte riktigt förstå, om man extrapolerar detta långt in i framtiden så vill jag gärna ha en vision om var vi hamnar. Det kan ju omöjligtvis gå längre än att vi konstant befinner oss i rörelse i olika sorters fordon, ständigt på väg någonstans, senast där måste utvecklingen stagnera om man inte börjar klona sig och röra sig dubbelt så mycket på så sätt.

Lika skrattretande som denna tankeövning är, är det för mig att mobilitet med "bil" är det enda som går att utveckla och se en framtid i. Självklart kan utvecklingen gå åt massor med olika håll, utan att människor som tar del av den för den skulle ser det som att de går bakåt i utvecklingen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
D
T tompaah7503 skrev:
Att allt annat än autonoma fordon skulle vara "utveckling bakåt" tror jag är ett generalfel i argumentationen.

De flesta som gör livsstilsförändringar ser det inte som att gå bakåt, utan att utvecklas. Det kan ändå vara livsstilsförändringar som på ett tekniskt plan kanske kan ses som en återgång, men för personen som gör det behöver det inte vara det. Den som byter bort en bil mot en cykel gör det oftast för att man vill och då är det en positiv förändring, även om cykeln är ett äldre transportsätt tekniskt än bilen.

Att se kontinuerligt ökad mobilitet och ökad bilism (även om det är självkörande podgrunkor) som den enda möjliga framtidsutvecklingen kan jag inte riktigt förstå, om man extrapolerar detta långt in i framtiden så vill jag gärna ha en vision om var vi hamnar. Det kan ju omöjligtvis gå längre än att vi konstant befinner oss i rörelse i olika sorters fordon, ständigt på väg någonstans, senast där måste utvecklingen stagnera om man inte börjar klona sig och röra sig dubbelt så mycket på så sätt.

Lika skrattretande som denna tankeövning är, är det för mig att mobilitet med "bil" är det enda som går att utveckla och se en framtid i. Självklart kan utvecklingen gå åt massor med olika håll, utan att människor som tar del av den för den skulle ser det som att de går bakåt i utvecklingen.
Bilen, den har ju kallats så ett tag nu, har utvecklats mot självkörning under en lång tid med olika assisterande system, servo, ABS, ESP, farthållare med avståndssensorer, autobroms, aktiv filhållning och nu övervakad självkörning, att denna utveckling skulle rullas bakåt eller avstanna just på denna dag finner jag osannolikt och att den inte kommer sluta med att fordonet kan manövrera helt utan människa skulle förvåna mig. Transporter kommer inte gå att avskaffa helt och inledningsvis är jag ganska övertygad om att det är fordon i de format vi känner idag som kommer att fortsätta effektiviseras och även först göras autonoma, det utesluter inte att nya formfaktorer uppstår men det börjar nog med de vi känner idag.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Att allt annat än autonoma fordon skulle vara "utveckling bakåt" tror jag är ett generalfel i argumentationen.

De flesta som gör livsstilsförändringar ser det inte som att gå bakåt, utan att utvecklas. Det kan ändå vara livsstilsförändringar som på ett tekniskt plan kanske kan ses som en återgång, men för personen som gör det behöver det inte vara det. Den som byter bort en bil mot en cykel gör det oftast för att man vill och då är det en positiv förändring, även om cykeln är ett äldre transportsätt tekniskt än bilen.

Att se kontinuerligt ökad mobilitet och ökad bilism (även om det är självkörande podgrunkor) som den enda möjliga framtidsutvecklingen kan jag inte riktigt förstå, om man extrapolerar detta långt in i framtiden så vill jag gärna ha en vision om var vi hamnar. Det kan ju omöjligtvis gå längre än att vi konstant befinner oss i rörelse i olika sorters fordon, ständigt på väg någonstans, senast där måste utvecklingen stagnera om man inte börjar klona sig och röra sig dubbelt så mycket på så sätt.

Lika skrattretande som denna tankeövning är, är det för mig att mobilitet med "bil" är det enda som går att utveckla och se en framtid i. Självklart kan utvecklingen gå åt massor med olika håll, utan att människor som tar del av den för den skulle ser det som att de går bakåt i utvecklingen.
Håller med. Men vi begränsas av att vi inte kan föreställa oss något annat än en utveckling av vad vi har idag. Gäller i stort sett vilket område som helst: arbete, ekonomiskt system, relationer, skola, jämställdhet... logistik!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Håller med. Men vi begränsas av att vi inte kan föreställa oss något annat än en utveckling av vad vi har idag. Gäller i stort sett vilket område som helst: arbete, ekonomiskt system, relationer, skola, jämställdhet... logistik!
Och av att många tror att man inte kan backa ett steg för att sedan gå framåt i en ny riktning.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det går heller inte att ha sommarstuga/båt/husbil/pool/import av exotisk mat.
/ATW
Vänta nu, menar du att jag inte kan ha min 70-åriga träsegeleka längre?
Den är byggd av svensk ek på 1950-talet, drivs med vind eller muskelkraft, målas med linolja och trätjöra, och kostade mig 1500 kr i inköp...
 
Ser inte varför man ine kan ha sommarstuga, dom är ju ganska vanliga här. Gamla hus på landsbygden blir ofta sommarstugor också. Känns som ett bra alternativ till Thailand eller Kanarieöarna. Stugor av den typen kan kallställas allt som oftast och drar inga resurser under större delen av året.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.