Hej. I vårat nyligen inköpta bulhus från 1836 så hittade jag en rätt välbevarad bakugn inmurad i köket
Den saknar luckan och min fundering är om den varit en smidd eller gjuten lucka i original 1836.
När kom gjutjärnsluckor?
Mvh Johan.
Den saknar luckan och min fundering är om den varit en smidd eller gjuten lucka i original 1836.
När kom gjutjärnsluckor?
Mvh Johan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Välkommen till forumet!
Sådana övergångar brukar nog ske under en längre tidsperiod och varierar mellan olika delar av landet. Jag föreslår att du kontaktar länsmuseet och hör vad de kan om lokal byggnadstradition. Eller kolla här: https://byggnadsvard.se/tag/skorsten-kakelugn-eldstader/
Sådana övergångar brukar nog ske under en längre tidsperiod och varierar mellan olika delar av landet. Jag föreslår att du kontaktar länsmuseet och hör vad de kan om lokal byggnadstradition. Eller kolla här: https://byggnadsvard.se/tag/skorsten-kakelugn-eldstader/
Inte riktigt samma årtal, men såpass nära att det borde kunna vara relevant. De som moderniserade vårt kök 1838 var så snälla att de gjöt in årtalet i arbetsbänken av gjutjärn. Bakugnens lucka är gjord av smidda delar som är nitade i en plåtskiva. Nu vet jag inte om det var stor skillnad på hur man gjorde luckor här på landet utanför Stockholm och på Gotland, men det kanske kan hjälpa dig något. Du får väl återkomma om du vill se eller veta mer detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bilden misstänker att det suttit en smidd lucka.
I mina trakter var det oftast smidda luckor eller kanske rentav träluckor på den tiden. Det sägs (osäkra källor) att eftersom man ändå tog bort luckan när man eldade så kunde den vara av trä. Man släckte ju elden innan man började baka.
Jag borde ha en gjutjärnslucka eller två i lager men jag tror det är för modernt.
Jag borde ha en gjutjärnslucka eller två i lager men jag tror det är för modernt.
gjutjärn blev vanligare mycket längre fram oss vanligt folk efterH heimlaga skrev:I mina trakter var det oftast smidda luckor eller kanske rentav träluckor på den tiden. Det sägs (osäkra källor) att eftersom man ändå tog bort luckan när man eldade så kunde den vara av trä. Man släckte ju elden innan man började baka.
Industriella revolutionen inan hade vanligt folk bara tillgång till bysmeden
Blir till att smida en själv / tack för all info. / Johan
Liknande trådar
-
Hänga om ugnslucka från vä till hö?
Kök -
Hur fäster man tillbaks ugnsluckan på en sådan metall? Den lossnade när jag skulle rengöra och jag har försökt att använda silikonlimmet från Casco.
Kök -
Värmetåligt lim till innerglas på ugnslucka?
Vitvaror -
Vridfjäder till ugnslucka?
Vitvaror -
Tips på material att bygga egen ugnslucka till pizza-/bakugn?
Byggmaterial & Byggteknik