723 läst · 6 svar
723 läst
6 svar
Bygga ut
Tänkte fråga om någon vet vad en liten utbyggnad går på ungefär.
Vi har ett hus på 70kvm, det skall byggas till med c:a 40kvm.
Badrummet skall byggas ut lite och därmed en del flytt av vattenledningar m.m. Förövrigt är det ganska "enkla" utrymmen, sovrum och hall.
Jag har en kompis som fixar grunden för c:a 15000 med material och allt.
Så egentligen vill jag bara veta det övriga, alltså själva stommen. Inga tapeter, golv m.m
Blev lite invecklat men någon kanske förstår vad jag menar ???
Vi har ett hus på 70kvm, det skall byggas till med c:a 40kvm.
Badrummet skall byggas ut lite och därmed en del flytt av vattenledningar m.m. Förövrigt är det ganska "enkla" utrymmen, sovrum och hall.
Jag har en kompis som fixar grunden för c:a 15000 med material och allt.
Så egentligen vill jag bara veta det övriga, alltså själva stommen. Inga tapeter, golv m.m
Blev lite invecklat men någon kanske förstår vad jag menar ???
Man brukar väl räkna på en kvadratmeterkostnad på 10-15 tusen/m2 för nybyggnation inkl grund och allt. Så 40 m2*m2-priset-15000= 385000 till 585000 kronor.
Men då räknar man med att någon annan gör allt så det är arbetskostnader och sådant med.
/ama
Men då räknar man med att någon annan gör allt så det är arbetskostnader och sådant med.
/ama
Vi bygger om/till vårt hus på 90 kvm med 60 kvm fördelat på två plan. Vi byter tak (undertak, läkt etc) på det befintliga huset samt bygger om invändigt (delar ett rum och bygger nytt badrum). Det kostar oss 1 milj. då ingår allt utom kranar, lås, och ett visst golv.
hmmm... samma funderingar här. Ska ev. köpa ett 1-1/2-planshus på ca 90 m2 och bygga ut det med ca 30, men isåfall bara ta hjälp med grund, stomme och tak och fixa resten själv. Isåfall borde man väl kunna räkna ner kostnaden till hälften, dvs 5-7500 kr/m2?
jag går oxå i tankarna att bygga ut, men jag har tänkt att göra allt skälv utan grund. tycker att 5000 - 10000 / m2 verkar himmla dyrt? har tankt ca 50 m2, 50*10000= 500000kr och för dom pengarna får jag ju en ny temmerkåk för? ska dock tillägga att jag ska ha vattenburengolvvärme i grunden?
någon som har en annan prisbild? inte så road av 10000m2..
någon som har en annan prisbild? inte så road av 10000m2..
det är ju ganska konstigt att det blir så mycke mera i pengar. jag har läst på forumet om killar som byggt garage på ca 60m2 och det har ju bara kostat typ 40000 kr. undrar om det är riktiga gararage dom har? men det är. klart ingen palatta? ingen isolering? kärpapptak? klent virke?
Liknande trådar
-
Bygga hus utan vatten och el
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Byggaren har utfört omfattande markarbeten utan överenskommelse
Juridik -
Bygga ut?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kan man bygga grind på plats och sedan såga ut den?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hej! Vad krävs för att bygga tak över altan med befintlig uterum på.
Utbyggnad och tillbyggnad