Hej!
Jag håller på att byta ut mina termostater mot nya (Danfoss Ally). Jag har adaptrar för diverse radiatorventiler (M30, M28, etc), men ingen passar denna radiator.
Är det någon som kan se på bilden vilken typ detta är?
Så här ser det ut med gamla termostaten monterad.
#radiator #ventil
Jag håller på att byta ut mina termostater mot nya (Danfoss Ally). Jag har adaptrar för diverse radiatorventiler (M30, M28, etc), men ingen passar denna radiator.
Är det någon som kan se på bilden vilken typ detta är?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut med gamla termostaten monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
#radiator #ventil
Här finns en Danfoss RA/VL, men det står inget om diameter. Är det någon idé att köpa den?GK100 skrev:
https://store.danfoss.com/en/Climat...ccessories/Adapter-type:-RAV;-RAVL/p/014G0250
Har du inte med adapter i dina nya? Den du har på bilden är en RAVL med diameter 26 mm så det är det du ska anpassa mot.J Jahlen skrev:
I din länk är adaptern till Danfoss link så är det samma på Ally går det med den. Ally har jag inte sett så jag kan inte säga säkert att det passar.
Byt ut ventilen mot en modern med M28x1 gänga. De där "knacka på piggen" ventilerna är uråldriga och orsakar mycket problem.
Hej,
Jag lånar tråden liten.
Skulle byta ventilinsatsen i ett element med Danfosstermostat i helgen men den insats jag köpt, RSKnr. 4805332, passade ej. Har mätt omkretsen till 26mm och trodde således att det var en RAVL.
Är osäker på om jag fick loss "hela" den gamla ventilen eller om även ringen i mässing skulle loss?
Bifogar två bilder.
Jag lånar tråden liten.
Skulle byta ventilinsatsen i ett element med Danfosstermostat i helgen men den insats jag köpt, RSKnr. 4805332, passade ej. Har mätt omkretsen till 26mm och trodde således att det var en RAVL.
Är osäker på om jag fick loss "hela" den gamla ventilen eller om även ringen i mässing skulle loss?
Bifogar två bilder.
Den gamla insatsen tycker jag ser ut som Danfoss RSK 481 82 01. Den du köpte passar tyvärr inte; den är gjord för ett äldre ventilhus och anpassad för en termostat från MMA.E evvelina87 skrev:Hej,
Jag lånar tråden liten.
Bifogar två bilder.
Johhhan skrev:
Som jag anade då. För att få MMA Evosense att passa på borde jag kunna köpa den ventil du länkade och adapter 480 52 84 ?
Tack så mycket för hjälpen.Johhhan skrev:
Har du någon aning om vad detta kan vara för element? Det hade en handratt med AHA på men testade en ventil till ett sådant och den var för stor också.
Skulle säga att den insatsen som sitter i nu var 16mm i diameter.
Det var klurigt, men förhoppningsvis känner någon annan här på forumet igen det. Det står ju OSY nere på returventilens lock och radiatorventilens hus liknar åtminstone delvis en OSY-modell. Kanske sitter det en adapter påskruvad?
Ja precis, det sitter antagligen en adapter på då själva ventilen ser alldeles för fräsch ut för att vara från 1969.Johhhan skrev:
Jag tog en bild till där ventilhuset syns lite bättre, det har som en ”pigg” på undersidan
Liknande trådar
-
Hjälp med vilken typ av rör/kopplingar/utkastare
Vatten & Avlopp -
Vilken typ av puts?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken Typ av Väggar och Tak har Jag och Hur Gör Jag dem Fräscha?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken typ av container för rivning av sommarstuga?
Fritidshus -
Defekt - Radiatorventil vilken typ?
Värme allmänt