Mitt påstående är varken vedertagen eller förankrad i någon byggteknisk norm. Hittar ingen som gjort eller tänkt tanken innan, troligtvis för att det är en dålig idé, men inte nödvändigtvis? Söker er samlade kompetens som får avgöra det hela!

Min teori:
Avluften från frånluftsvärmepumpen har lägre rf än frånluften inomhus och sannolikt utomhusluften och är kallare än inomhusluften och utomhusluften mestadels av året.

Om denna avluft utmynnar i kallvinden så kommer den dels att avfukta vinden eftersom avluften har lägre relativ fuktighet (men även absolut fuktighet?) När den kallare luften dessutom värms upp av solstrålningen avfuktas den ytterligare.

Min teori är också att den kalla/torra avluften motverkar kondens och rimfrost genom nattutstrålning eftersom temperaturskillnaden mot råsponten minskas.

Öppet mål? Skjut på!

Jannn Jannn skrev:
Min teori:
Avluften från frånluftsvärmepumpen har lägre rf än frånluften inomhus och sannolikt utomhusluften och är kallare än inomhusluften och utomhusluften mestadels av året.
Varför skulle avluften ha lägre rf än inomhusluften?

K Kane skrev:
Varför skulle avluften ha lägre rf än inomhusluften?
För att inomhusluften passerat igenom en kompressor?

Jannn Jannn skrev:
För att inomhusluften passerat igenom en kompressor?
Det gör den inte. Förångaren däremot där den kyls ner.

K Kane skrev:
Det gör den inte. Förångaren däremot där den kyls ner.
Vilket gör att avluften får lägre Rf?

Jannn Jannn skrev:
Vilket gör att avluften får lägre Rf?
Nej. När luft kyls ned, går rf upp eller ner?

K Kane skrev:
Nej. När luft kyls ned, går rf upp eller ner?
Rf går väl generellt upp om temperaturen sänks, antog att det blir skillnad om den går igenom en kompressor (förångare).

här är en fvp-försäljare som hävdar att luften avfuktas:
Skärmbild av en webbsida med text om hur Indol värmepumpsberedare fungerar, inklusive diagram och produktbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen fler reflektion?

B
RF (relativ fukthalt) är rätt ointressant. Det man vill undvika är att tillföra fukt (i absoluta termer) till vinden.
Rent generellt har inomhusluften högre absolut fukthalt än utomhusluften, även om det finns många undantag.

När flvp kyler luften så ökar rf till 100%, och därefter börjar kondensera i värmepumpen.
Frågan är egentligen om den absoluta fukthalten efter flvp är högre eller lägre än utomhusluften.

Vid de tillfällen där värmepumpen inte är i drift, kommer absolut massa fukt ledas in på vinden.

Jag tycker det känns som en riskabel lösning.

Intressant ämne, man kanske ska skaffa en mätare och kolla RF, vore kul.
Å andra sidan, har man bra ventilation inomhus (som man får med flvp) så finns sällan några problem med fuktighet på vinden.
Fuktiga vindar och påväxt brukar höra ihop med dålig ventilation.

wildeside
NIBE F750:s avluftstemperaturen kan nå -15 °C.
Jag skulle iaf inte experimentera med att blåsa ut den på kallvinden oavsett rf, men då skulle det i alla fall garanterat leva upp till benämningen kallvind.
Tror att det kan bidra med att det blir ett och annat problem på vinden/huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.