nizzehult nizzehult skrev:
vilken instans är det egentligen som prövar och avgör en sån sak?
Tingsrätten, och sedan hovrätten, om folk inte kan komma överrens.

I övrigt låter det som att det troligtvis går att få huset varmare utan att det ska kosta särskilt mycket, framförallt inte tillräckligt mycket för att det ska ge upphov till prisavdrag / förändrat marknadsvärde, och definitivt inte värt att processa om.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
nizzehult
Är osäker om detta kan stämma men tydligen så ställdes en fråga till lev när ÖV skulle slutföras:
Behövs separat shunt och pump för detta system?
Svar: Inte om huset i övrigt är välisolerat. Man kommer att få en högre verkningsgrad om man gör så men det är inte nödvändigt.
Tydligen har ägarna haft dit kunnigt(?) folk som har tittat på lösningen och dömt ut den: detta har aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera. Vilket direkt kan motbevisas.
Man säger att det väl inte har varit lika varmt på ÖV som på NV vid sträng kyla men absolut inte obeoeligt utan typ 20-21 grader.

Eftersom det inte är mitt hus så har jag själv inte lagt ner så mycket energi på detta men jag har t o m på detta forum hittat folk med liknande problem där felet berott på själva cirkulationspumpen och en pump som börjar vara 25-30 år kan man nog förvänta sig börjar ha gjort sitt.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
OK, lite mer kött på benen.
Huset är ett 1½-plans trähus med platta på mark, byggt på 90-talet. Välisolerat med 24cm väggar.
Fjärrvärme och vattenburen golvvärme på båda plan i samma slinga. Inga andra uppvärmningssystem.
Inga utfästelser har getts på specifika temperaturer men 5 pers har bott i huset under många år utan större problem, även vid sträng kyla.
Grannarna har samma system och har inte heller haft några problem förutom att samtliga ställdon har fått bytas vilket även gjorts i detta hus, ett vanligt fel. Man klagar nu på värmen på ÖV, inga problem på NV. ÖV har 1" trägolv vilket har medfört en viss tröghet i systemet, fullt normalt.

Jag ser inte heller några större utsikter till att få detta till ett dolt fel om man nu av någon anledning vill ha 25 grader på ÖV och vilken instans är det egentligen som prövar och avgör en sån sak?
Om pannan klarar av att leverera tillräcklig effekt så kanske gvsystemet bör delas upp i en slinga för NV och en slinga för ÖV med separata cirkulationspumpar. Trägolvet på ÖV behöver ev även högre framledningstemperatur men åtminstone högre flöde.
 
  • Gilla
sofftis och 3 till
  • Laddar…
Bara nyfiken fråga. Är golvvärmen original sen huset byggdes ??
 
Temperaturen i sig är nog inget dolt fel...

Men orsaken till temperaturen kan vara det...

/ATW
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
För att du ska kunna få ersättning för ett dolt fel måste det vara så allvarligt att det påverkar marknadsvärdet.
Om du får ut 21C ur värmesystemet lär det inte påverka marknadsvärdet. Vid 21C är det så varmt att man inte vill ha mer än T-shirt och underkläder på sig...

A ArneTW skrev:
Men orsaken till temperaturen kan vara det...
Stämmer. Men då får de hitta det felet också.
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Isakare Isakare skrev:
Bara nyfiken fråga. Är golvvärmen original sen huset byggdes ??
Ja.

"Pannan" är fjärrvärme så effekt finns. Den uppdelningen som @ClasseClas nämner är kanske lösningen och det var nog detta som diskuterades innan installationen på ÖV men grundfrågan är om detta är att anse som ett dolt fel?
 
nizzehult nizzehult skrev:
Ja.

"Pannan" är fjärrvärme så effekt finns. Den uppdelningen som @ClasseClas nämner är kanske lösningen och det var nog detta som diskuterades innan installationen på ÖV men grundfrågan är om detta är att anse som ett dolt fel?
Jag kan inget om detta, men nått som är original sen huset byggdes för 30 år sen kan väl omöjligt vara ett dolt fel.
Om man nyligen installerat golvvärme som inte räcker till för husets behov, vore det kanske en annan sak.

I ämnet dolda fel, så köpte bekanta ett hus för 15 år sen där allt var fel, tidigare ägare var en glad amatör helt utan kunskap. Trots flera uppenbara fel/fusk som inte gick att se (inbyggt) så har det inte lyckats få nån ersättning.
 
  • Gilla
Carpe Thermia och 1 till
  • Laddar…
B
Nej, inte dolt fel. Dels så åligger det köparen att bevisa fel, och de har inte visat att husets temp avviker från Boverkets byggregler.

De ska dessutom bevisa att felet fanns vid köpet, men inte var möjligt att upptäcka. Här dömer deras expert ut den tekniska lösningen. Det kanske är så (tveksamt) att den tekniska lösningen är felaktig, men hade de fullgjort sin undersökningsplikt så hade de ju sett "felet" med den tekniska lösningen innan köp. Den tekniska lösningen borde rimligtvis varit besiktningsbar innan köp?

Om pumpen är 25-30år så är den hyggligt avskriven. Ett hus som är 25-30år kan man inte heller förvänta sig fungera tipptopp. Mindre fel förekommer. Förväntansnivån ska vara lägre på en äldre fastighet.

Sist men inte minst, felet ska vara så allvarligt att det påverkar marknadsvärdet.

Känns som detta fall faller på så många olika sätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Utan att gå in på några teknikaliteter så undrar jag just detta.

Om man kan få 20-21 grader i huset på alla våningar även vid sträng kyla, kan då en ny ägare hävda att detta är ett dolt fel då dom gärna vill ha 24-25 grader men uppvärmningssystemet klarar inte detta på alla plan vid alla temperaturer?
Ett dolt fel är ju ett fel som man inte kunnat förutsätta eller upptäcka vid en besiktning (i princip).
Så för det första skall det vara ett fel: Huruvida värmen går till 21 eller 25 gradert är väl snarare en fråga om inställning på element/ventilation osv.

Men det kan ju vara något fel i anläggningen, som man inte kunnat upptäcka, eller i isoleringen/montage av fönster osv
Så är värmeanläggninen, eller isolering/fönster, rätt nyinsatta, så kanske det finns fog för att man skall kunna anta att man ska kunna få upp värmen till 24-25 grader om man "drar på fullt". Och kan man inte det så kanske det kan finnas något fel.

Då får ju ägaren ta in någon, tex en VVS konsult, och gå igenom huset för att se vad som kan vara fel. Och hittar man då något som är fel och är "dolt" (dvs med tanke på ålder och skick borde funka men inte gör det, och det inte kunnat upptäckas; tex för att huset köptes på sommaren och inga indikationer/frågelista osv indikerade ngt fel) - då kanske man kan gå vidare.

Men som köpare/ägare skulle jag vilja vara bra säker på att kunna vinna en sådan strid och ha väldigt mycket på fötterna, och det skall handla om stora summor innan jag drar igång en sådan sak...särskilt som man direkt kan utmana i att man ju ändå får över 21 grader. Och om då inte värmeanläggningen drar enormt med energi (så att räkningarna bli alldeles för dyra mot vad man kan förutsätta i ett såpass nyisolerat hus) så är det nog väldigt svårt ens med grundpremissen och chanesn är stor att man ändå kommer behöva förlikas och kanske inte får någon ersättning alls till slut då det lilla man får äts upp av kostnaderna

Är inte något i värmeanläggingen/isolerinen/fänster nytt så är det nog bara att glömma och istället satsa på att fixa det om man vill ha mer värme
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Dessutom kan väl inte ett värmesystem vara dolt fel? Det går ju att testa och visuellt besikta (för att avgöra ålder, prestanda etc)?
Nu menar jag inte att det finns något dolt fel här men jag tycker ändå denna fråga är lite intressant.

Hur undersöker man i praktiken att värmesystemet faktiskt klarar av att värma huset till önskad temperatur en kall vinterdag om fastighetsaffären görs på sommaren?

Man kan naturligtvis detaljstudera huskonstruktionen, "mäta" isoleringen, funktionstesta värmesystemet så långt det bara är möjligt, lusläsa alla specifikationer och med hjälp av ett gäng experter skapa sig en uppfattning. Men hur vet man att det faktiskt funkar som man vill när det är smällkallt ute?
 
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur undersöker man i praktiken att värmesystemet faktiskt klarar av att värma huset till önskad temperatur en kall vinterdag om fastighetsaffären görs på sommaren?
Man väntar till vintern. Fjärrvärme får ju inte 115C inkommande på sommaren utan snarare 65C.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu menar jag inte att det finns något dolt fel här men jag tycker ändå denna fråga är lite intressant.

Hur undersöker man i praktiken att värmesystemet faktiskt klarar av att värma huset till önskad temperatur en kall vinterdag om fastighetsaffären görs på sommaren?

Man kan naturligtvis detaljstudera huskonstruktionen, "mäta" isoleringen, funktionstesta värmesystemet så långt det bara är möjligt, lusläsa alla specifikationer och med hjälp av ett gäng experter skapa sig en uppfattning. Men hur vet man att det faktiskt funkar som man vill när det är smällkallt ute?
Det är väl en sak som energideklarationen skall påvisa, som ju dessutom skall innefatta en genomgång om vilket uppvärmnignssystem som finns, ev tilläggsisolering osv

Och sen är det ju efter "ålder och skick": Är det ett splitternytt hus så finns ju värden som det skall hålla sig inom. Är det ett äldre hus så får man nog som köpare räkna med att lite fix kan tillkomma, men om inga indikationer finns bör ju systemet funka i stort iaf.
 
nizzehult
Isakare Isakare skrev:
Jag kan inget om detta, men nått som är original sen huset byggdes för 30 år sen kan väl omöjligt vara ett dolt fel.
Om man nyligen installerat golvvärme som inte räcker till för husets behov, vore det kanske en annan sak.

I ämnet dolda fel, så köpte bekanta ett hus för 15 år sen där allt var fel, tidigare ägare var en glad amatör helt utan kunskap. Trots flera uppenbara fel/fusk som inte gick att se (inbyggt) så har det inte lyckats få nån ersättning.
Intressant och jag har förstått att det är svårare än man tror att klassificera nåt som ett dolt fel, hur uppenbart det än tycks vara.

Håller med i mångt och mycket men jag har varit inne i hus där man tycker att 25 grader är normalt och det har varit en pina att ens vara på besök där en kortare stund. Sen finns det också dom som håller 17-18 grader och trivs med det. Vet inte hur det är här men har man tidigare bott som så att det har gått att få 24 grader och vant sig vid det så tycker man att 20-21 är olidligt kallt. Individuellt, sa Bull.
Men fel? Och dessutom dolt? Nä, det tycker jag inte. Och frågan är om det vid en juridisk genomlysning också skulle tyckas så.

Om det idag finns ett fel i anläggningen som gör att det idag inte går att få 20-21 grader vid en kontrollmätning så står ord mot ord: det har tidigare gått att få denna temperatur så det borde gälla samma sak då och detta var också en omöjlighet att kontrollera vid besiktningen.

Kolla den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ingen-vaerme-i-radiatorer-dolt-fel.242781/page-4
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Be din vän att bestrida alla krav köparna ställer, korta svar, inga förklaringar och bla bla bla. Köparna får ta det till tingsrätten om dom orkar, där kommer dom få stora problem.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.