nizzehult
Utan att gå in på några teknikaliteter så undrar jag just detta.

Om man kan få 20-21 grader i huset på alla våningar även vid sträng kyla, kan då en ny ägare hävda att detta är ett dolt fel då dom gärna vill ha 24-25 grader men uppvärmningssystemet klarar inte detta på alla plan vid alla temperaturer?
 
  • Haha
  • Wow
Patrik440 och 16 till
  • Laddar…
Haha, roligaste jag hört på länge! Blev det ett fel med 21 grader nu! Vad har huset för uppvärmningssystem?
 
  • Gilla
jonmo och 17 till
  • Laddar…
nizzehult
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, roligaste jag hört på länge! Blev det ett fel med 21 grader nu! Vad har huset för uppvärmningssystem?
Det är inte relevant och det var inte det frågan gällde. Kapisch?
 
  • Gilla
Villläramer och 10 till
  • Laddar…
21 grader är tillräckligt. Gå in på Boverkets och Folkhälsomyndighetens hemsidor så finns info.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Dessutom kan väl inte ett värmesystem vara dolt fel? Det går ju att testa och visuellt besikta (för att avgöra ålder, prestanda etc)?
 
  • Gilla
Igen och 15 till
  • Laddar…
Karlia
Har säljaren utlovat 25 grader skriftligt kanske det kan vara det.
 
  • Gilla
Igen och 11 till
  • Laddar…
nizzehult
KristinaRT KristinaRT skrev:
Dessutom kan väl inte ett värmesystem vara dolt fel? Det går ju att testa och visuellt besikta (för att avgöra ålder, prestanda etc)?
Ska förtydliga att det inte gäller mitt hus.
Huset i fråga bytte ägare under sommaren. I en normal besiktning ingår heller inte att testa uppvärmningssystemet utan man undersöker bara läckor och liknande fel.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Jag skulle säga att det beror på husers samt värmesystemets ålder och skick i övrigt samt vad sträng kyla betyder.

Som exempel skulle jag förvänta mig att ett helt nybyggt småhus från en större tillverkare är konstruerat och utrustat med marginal att värmas upp till 24-25 grader på vintern eftersom önskemål om sådan uppvärmning inte är ovanlig.

Ett hundra år gammalt hus med uppvärmning bytt på 90-talet skulle jag dock inte förvänta mig klara av detta.

Boverkets regler är mot "Dimensionerande Vinterutetemperatur" vilket är ordentligt kallare än genomsnittlig dygnsutetemperatur för orten. För Stockholm ligger normal medeltemperatur i Januari på minus -4℃ till -5℃ grader och DVUT är -15,5℃

En kontroll av husets energideklaration och huruvida denna är sann och rimlig är av godo.

En kontroll av värmesystemets tillverkares rekommendationer är också nyttig. Sitter till exempel där en värmepump där tillverkaren skriver att den är för hus upp till 100 m² och huset är 150 m², eller tvärt om.
 
  • Gilla
Matn05 och 7 till
  • Laddar…
B
@redarn du är helt fel ute. Köparens undersökningsplikt ger långtgående ansvar, och har inte köparen lovat en massa så faller detta direkt.

Och felet? Är inte ens ett fel att "bara" klara 21C, det är ju över Boverkets byggregler. Är det inte ett fel, så faller hela dolt fel diskussionen.

M2 som värmepumpstillverkare rekommenderar är bara att ignorera. Det är i princip helt oanvändbart annat än för en snabb överblick. Antalet kvadratmeter har lite med energiförbrukning att göra. Husets konstruktion och geografiska läge är väldigt mycket mer avgörande.

Dessutom så borde det rimligtvis ingå i köparens undersökningsplikt att kontrollera värmesystemet, så fanns det ens ett fel där (t.ex. en undersimensuonerad värmepump), så borde en grundlig besiktning funnit felet.

Knappast ett dolt fel.
 
  • Gilla
Igen och 13 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@redarn du är helt fel ute. Köparens undersökningsplikt ger långtgående ansvar, och har inte köparen lovat en massa så faller detta direkt.

Och felet? Är inte ens ett fel att "bara" klara 21C, det är ju över Boverkets byggregler. Är det inte ett fel, så faller hela dolt fel diskussionen.

M2 som värmepumpstillverkare rekommenderar är bara att ignorera. Det är i princip helt oanvändbart annat än för en snabb överblick. Antalet kvadratmeter har lite med energiförbrukning att göra. Husets konstruktion och geografiska läge är väldigt mycket mer avgörande.

Dessutom så borde det rimligtvis ingå i köparens undersökningsplikt att kontrollera värmesystemet, så fanns det ens ett fel där (t.ex. en undersimensuonerad värmepump), så borde en grundlig besiktning funnit felet.

Knappast ett dolt fel.
Eftersom du inte vet något mer än att köparen är missnöjd och att temperaturen vid något tillfälle varit 21℃ så tycker jag du är farligt säker på din sak.

Frågan, som jag uppfattar den, är huruvida 21℃ i sig omöjligen kan vara ett dolt fel eller om det skulle kunna vara detta antaget att de andra kriterierna för dolt fel är uppnådda.

Boverkets byggregler är minimikrav och kanske inte vad man kan förvänta sig av ett visst hus. Boverkets byggregler är dessutom vid DVUT inte vid "sträng kyla". Boverkets rekommendation är vidare att dimensioneringen kan sättas mellan minimikraven och 26℃.

Dessutom gav jag TS några råd för vidare saker att undersöka för att skapa klarhet i de andra frågorna kring dolt fel och vad en köpare bör ha förväntat sig. Om till exempel värmesystemet förefaller kraftigt dimensionerat så kanske köparen kan förvänta sig mer än boverkets minimikrav.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
S
Vad har man för åkomma om man ens kommer på en så dum sak som att försöka dra detta som dolt fel?
För låg temp under korta perioder i sträng kyla löses genom elelement, eldning eller varför inte kryptomining :)
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 25 till
  • Laddar…
KristinaRT
nizzehult nizzehult skrev:
Ska förtydliga att det inte gäller mitt hus.
Huset i fråga bytte ägare under sommaren. I en normal besiktning ingår heller inte att testa uppvärmningssystemet utan man undersöker bara läckor och liknande fel.
Köparens undersökningsplikt är väldigt långtgående. Vad som ingår i en ”normal” besiktning (köpt av besiktningsman?) kan jag inte svara på, men att visuellt titta på systemet och därmed avgöra ålder, dimensionering etc är något som absolut ingår i undersökningsplikten som köpare (oavsett vad besiktningsmannen gör). Självklart under förutsättning att det inte handlar om ett helt nytt hus eller helt nyinstallerat värmesystem med garantipapper.
Eller att säljaren vid försäljning garanterade att huset kan värmas upp till en viss temperatur (säg 25 grader). Att de säger att uppvärmningen fungerar räcker inte eftersom funktion inte innebär ett visst temperaturmål.
 
Redigerat:
  • Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Det är inte relevant och det var inte det frågan gällde. Kapisch?
Herr Charmig! Svaret är JA, köpare kan hävda vad f-n som helst! Men är det ett dolt fel, knappast! För att lämna bättre svar behöver vi veta detaljer om huset och om säljarna garanterade något gällande värmen! Finns det ?
 
  • Gilla
Patrik440 och 38 till
  • Laddar…
Om man med tanke på att västerbotten och sträng kyla nämns samtidigt så är väl 20° inomhus (på alla plan) rätt bra med tanke på att det kan vara -30° utomhus? Det är väl dessutom inte ett nytt hus det gäller?
Vill de nya ägarna ha det 5° varmare så får de förbruka mer energi eller dreva och byta tätningslister runt fönster och dörrar eller byta till mer isolerande sådana. Brukar inte vara så svårt att lösa?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
nizzehult
OK, lite mer kött på benen.
Huset är ett 1½-plans trähus med platta på mark, byggt på 90-talet. Välisolerat med 24cm väggar.
Fjärrvärme och vattenburen golvvärme på båda plan i samma slinga. Inga andra uppvärmningssystem.
Inga utfästelser har getts på specifika temperaturer men 5 pers har bott i huset under många år utan större problem, även vid sträng kyla.
Grannarna har samma system och har inte heller haft några problem förutom att samtliga ställdon har fått bytas vilket även gjorts i detta hus, ett vanligt fel. Man klagar nu på värmen på ÖV, inga problem på NV. ÖV har 1" trägolv vilket har medfört en viss tröghet i systemet, fullt normalt.

Jag ser inte heller några större utsikter till att få detta till ett dolt fel om man nu av någon anledning vill ha 25 grader på ÖV och vilken instans är det egentligen som prövar och avgör en sån sak?
 
  • Gilla
Millman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.