Säljer ved sedan länge. Konkurrensen om köparen är hård och har hårdnat, man ser Blocket-annonser på Björk för runt 500kr kubiken och då blir det knepigt att få lönsamhet (lön, avskrivningar och råvara).
 
  • Stapel av kluven björkved i en nätbehållare på pall, redo för försäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju färre och färre som eldar ved som uppvärmning där vedens kvalité och sort spelade mindre roll.
Tydligen är det dåligt för miljön så många har gått över att värma sina hus med el (via någon värmepump) för att få ekonomi i det.

Kvar är ju mys och statuseldarna som bara eldar björk.

De bör ju vara lite mer prisokänsliga så finvedpriset lär gå upp i framtiden och fulvedpriset ned.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det är ju färre och färre som eldar ved som uppvärmning där vedens kvalité och sort spelade mindre roll.
Tydligen är det dåligt för miljön så många har gått över att värma sina hus med el (via någon värmepump) för att få ekonomi i det.

Kvar är ju mys och statuseldarna som bara eldar björk.

De bör ju vara lite mer prisokänsliga så finvedpriset lär gå upp i framtiden och fulvedpriset ned.

/ATW
Eller så gör man affär av 'sprakved' till fredagsmyset eller lätteldad asp som rensar kaminen medans fastighetsägaren ser på idol eller liknande.

Att kunna ta ut ett högre pris för närodlat och extratorr al är en konst
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Hva med at syring med ved skaper mer sot og CO2? Ikke bra i disse klimatider.
 
Litza Litza skrev:
Hva med at syring med ved skaper mer sot og CO2? Ikke bra i disse klimatider.
Bättre med förnybart biobränsle som ved än med torv eller kol, dessutom kan ju veden vara billig och lokalproducerad i många fall.
 
  • Gilla
Kawaist och 2 till
  • Laddar…
Litza Litza skrev:
Hva med at syring med ved skaper mer sot og CO2? Ikke bra i disse klimatider.
Ved är ju 100% biobränsle.
Och kommer "skräpveden" inte till nytta genom förbränning återgår den till naturen och släpper ifrån sig sitt CO2 ändå.

Och alla som har läst tveksamma rapporter om förkortad livstid pga partiklar kan ta sig en stärkande tur till Indien eller fundera på hur mycket CO2 utsläpp man sparar in genom att dö ett par år tidigare.

/ATW
 
  • Gilla
Tomture61 och 3 till
  • Laddar…
Rådet från mig.

Köp en kubik i taget tills du hittar någon du tycker har rätt pris/kvalitet för dig och bli sedan en stamkund.

/ATW
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Och alla som har läst tveksamma rapporter om förkortad livstid pga partiklar kan ta sig en stärkande tur till Indien eller fundera på hur mycket CO2 utsläpp man sparar in genom att dö ett par år tidigare.

/ATW
"ett par år tidigare" Finns det nån källa på det?
Jag hävdar att ved och arbetet med den ger hälsa och välstånd men har ju bara egna erfarenheter och ingen trovärdig statistik att grunda mitt påstående på.
 
A ArneTW skrev:
Rådet från mig.

Köp en kubik i taget tills du hittar någon du tycker har rätt pris/kvalitet för dig och bli sedan en stamkund.

/ATW
"stamkund"

Nu får ni sluta, är ni göteborgare allihop??
 
  • Gilla
  • Haha
Vera11 och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
"ett par år tidigare" Finns det nån källa på det?
Jag hävdar att ved och arbetet med den ger hälsa och välstånd men har ju bara egna erfarenheter och ingen trovärdig statistik att grunda mitt påstående på.
Du läser mig fel...

Jag säger om rapporterna är sanna vilket jag inte tror de är... Vore det ju bra för CO2 utsläppen.

Dessa rapporter snurrar runt bland galningarna.

Är det inte dubbdäck är det vedeldning.

Ingen verkar vilja göra en undersökning på skillnaden mellan el och vanlig bil.

Tror elbilen ligger illa till med vikt och vridmoment.

/ATW
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Är det inte slöseri med prima brass att använda det som ved?:surprised:


Den här tråden är ju guld för en ordvitsare.
Det växer ju ek över allt här jag skulle säga tall o grannen är mer sällsynt
 
  • Gilla
Gladsheim
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det växer ju ek över allt här jag skulle säga tall o grannen är mer sällsynt
Det brass jag tänker på har ingen artikel på Wikipedia, dom hänvisar till det riktiga namnet:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brass
 
Jag brukar köpa ved på Bauhaus eller Byggmax. 200kr för fyra 40liters säckar, det blir 1250kr per kubikmeter, staplat. Det finns tyvärr ingen i Stockholmstrakten som kommer i närheten av det för björkved. Jag skulle gärna handla lokalt av nån, men plånboken ligger nära hjärtat...
 
E ElCabo skrev:
Jag brukar köpa ved på Bauhaus eller Byggmax. 200kr för fyra 40liters säckar, det blir 1250kr per kubikmeter, staplat. Det finns tyvärr ingen i Stockholmstrakten som kommer i närheten av det för björkved. Jag skulle gärna handla lokalt av nån, men plånboken ligger nära hjärtat...
Har du verkligen räknat rätt...
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Har du verkligen räknat rätt...
1000liter / 40liter = 25 säckar per kubikmeter. 50kr per säck x 25 = 1250 kr.. Det skulle i så fall vara att dom luras med mängden ved per säck, det har jag aldrig kollat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.