Hej,
Är nyinflyttade i nybyggt hus och har borrat ny brunn.
Märkte direkt att det fanns järn i vattnet och att det luktade illa emellanåt.
Vi tog ett vattenprov och fick via borrföretaget kontakt med en säljare som rekommenderade följande filter som vi även köpte:
Västkustfilter Supreme GOLD:
https://www.vastkustfilter.se/vattenfilter-jarn-mangan/
Järnet verkar vara åtgärdat (inga gula avlagringar längre och järnlukten är borta) men vattnet luktar fortfarande illa emellanåt. Vi har konstaterat att det beror på svavelväte eftersom lukten försvinner om det upphällda vattnet får stå ett tag. Det står ju i specifikationen för filtret:
DETTA FILTER ÅTGÄRDAR:
Vidare går att läsa "...Supreme GOLD reducerar också tungmetaller, radioaktiva ämnen, partiklar, lukt och färg...". Företaget säger att filtret åtgärdar illa lukt från svavelväte i 99,9% av fallen, men tydligen inte vårt fall då...
Nu har vi möjlighet att lämna tillbaks filtret, så min fråga blir om det finns något filter som kommer att lösa både problemet med järn och med svavelvätet? Hade varit skönt att slippa köpa fler prylar (typ syresättare som jag läst borde åtgärda svavelväte?).
Mellan brunn och filter har vi en:
Wellmate WM0060
Säljaren säger att vi kan köpa en luftinjektor, men att den inte fungerar med vår trycktank och att vi därför även måste köpa ny trycktank av dem. Detta blir en stor extra kostnad för oss, så det slipper vi gärna.
Bifogar borrprotokoll, vattenprov och Wellmate.
Har noll koll på detta, så hjälp uppskattas.
Tack på förhand!
Är nyinflyttade i nybyggt hus och har borrat ny brunn.
Märkte direkt att det fanns järn i vattnet och att det luktade illa emellanåt.
Vi tog ett vattenprov och fick via borrföretaget kontakt med en säljare som rekommenderade följande filter som vi även köpte:
Västkustfilter Supreme GOLD:
https://www.vastkustfilter.se/vattenfilter-jarn-mangan/
Järnet verkar vara åtgärdat (inga gula avlagringar längre och järnlukten är borta) men vattnet luktar fortfarande illa emellanåt. Vi har konstaterat att det beror på svavelväte eftersom lukten försvinner om det upphällda vattnet får stå ett tag. Det står ju i specifikationen för filtret:
DETTA FILTER ÅTGÄRDAR:
- JÄRN
- MANGAN
- HUMUS
- SVAVELVÄTE
- AGGRESSIVT VATTEN
(höjer pH-värdet)
Vidare går att läsa "...Supreme GOLD reducerar också tungmetaller, radioaktiva ämnen, partiklar, lukt och färg...". Företaget säger att filtret åtgärdar illa lukt från svavelväte i 99,9% av fallen, men tydligen inte vårt fall då...
Nu har vi möjlighet att lämna tillbaks filtret, så min fråga blir om det finns något filter som kommer att lösa både problemet med järn och med svavelvätet? Hade varit skönt att slippa köpa fler prylar (typ syresättare som jag läst borde åtgärda svavelväte?).
Mellan brunn och filter har vi en:
Wellmate WM0060
Säljaren säger att vi kan köpa en luftinjektor, men att den inte fungerar med vår trycktank och att vi därför även måste köpa ny trycktank av dem. Detta blir en stor extra kostnad för oss, så det slipper vi gärna.
Bifogar borrprotokoll, vattenprov och Wellmate.
Har noll koll på detta, så hjälp uppskattas.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Dessa filter är de som håller i längden.V viRioL skrev:
https://goingefilter.com/vattenproblem/
Samma teknik https://aquaexpert.se/catalog/products/goingefilter-kombi-aul
Dessa filter är rätt dyra men kräver mkt lite underhåll och inga kemikalier .
Hej
Jag är lite osäker på vad det är för filtermassa man har använt på Västkustfilter, Jag kan misstänker att det är Katalox light, och då drar dom rejält på växlarna i det dom påstår. kan tycka att det är lite fult att skriva att det "reducerar" ev. tar bort svavelväte osv. Men det får stå för dom.
Jag skulle säga att du har två alternativ, det enklaste är att byta till en jonbytare med KDF- massa, då åtgärdar du järn, mangan. kalk och även svavelväte. Du behåller då din hydropress för att säkerställa en syrefritt vatten. Nackdelen är att ni måste fylla på salt en gång i månaden, fördelen är att man inte behöver arbeta med järnet i (oxid) utfälld form.
Det andra alternativet är att byta till en syresättningshydrofor, syretillskottet kommer att neutraliser svavelvätet och oxidera (fälla ut) järnet. som du kan se på provet så har du ett värde som heter Järn ELOF, det står för "efter syresättning och filtrering". det är alltså värdet på järnet efter en sådan behandling. Det blir för mycket järn kvar, och detta är för att ert pH-värde är för lågt. Det man då gör är att man tar ett vanligt sandfilter och lägger en sk. pH-topp. Fördelen med detta är att man slipper fylla på salt, man får ett mer stabilt pH-värde och undviker alt. korrosion på sikt. Nackdelen är att man får ett hårdare vatten, mer underhåll på ventiler och att man måste fylla på pH-massa ca. en gång om året.
Jag är lite osäker på vad det är för filtermassa man har använt på Västkustfilter, Jag kan misstänker att det är Katalox light, och då drar dom rejält på växlarna i det dom påstår. kan tycka att det är lite fult att skriva att det "reducerar" ev. tar bort svavelväte osv. Men det får stå för dom.
Jag skulle säga att du har två alternativ, det enklaste är att byta till en jonbytare med KDF- massa, då åtgärdar du järn, mangan. kalk och även svavelväte. Du behåller då din hydropress för att säkerställa en syrefritt vatten. Nackdelen är att ni måste fylla på salt en gång i månaden, fördelen är att man inte behöver arbeta med järnet i (oxid) utfälld form.
Det andra alternativet är att byta till en syresättningshydrofor, syretillskottet kommer att neutraliser svavelvätet och oxidera (fälla ut) järnet. som du kan se på provet så har du ett värde som heter Järn ELOF, det står för "efter syresättning och filtrering". det är alltså värdet på järnet efter en sådan behandling. Det blir för mycket järn kvar, och detta är för att ert pH-värde är för lågt. Det man då gör är att man tar ett vanligt sandfilter och lägger en sk. pH-topp. Fördelen med detta är att man slipper fylla på salt, man får ett mer stabilt pH-värde och undviker alt. korrosion på sikt. Nackdelen är att man får ett hårdare vatten, mer underhåll på ventiler och att man måste fylla på pH-massa ca. en gång om året.
Jag tror att det är den inbyggda luftningen i filtret som ska ta bort svavelvätet, inte själva massan i sig?M mogge_73 skrev:Hej
Fylla på salt en gång i månaden får ju en att rygga tillbaks lite... Har du tips på ett sådant filter? Ta det via PM om det behövsM mogge_73 skrev:Jag skulle säga att du har två alternativ, det enklaste är att byta till en jonbytare med KDF- massa, då åtgärdar du järn, mangan. kalk och även svavelväte. Du behåller då din hydropress för att säkerställa en syrefritt vatten. Nackdelen är att ni måste fylla på salt en gång i månaden, fördelen är att man inte behöver arbeta med järnet i (oxid) utfälld form.
Tyvärr har jag ju lite utrymmesbrist i huset. Om jag behåller mitt nuvarande filter (som höjer pH-värdet) och fungerar bra mot järnet, går det inte då att syresätta vattnet innan filtret (eller innan hydropressen)? T.ex. med en sådan här precis innan filtret:M mogge_73 skrev:Det andra alternativet är att byta till en syresättningshydrofor, syretillskottet kommer att neutraliser svavelvätet och oxidera (fälla ut) järnet. som du kan se på provet så har du ett värde som heter Järn ELOF, det står för "efter syresättning och filtrering". det är alltså värdet på järnet efter en sådan behandling. Det blir för mycket järn kvar, och detta är för att ert pH-värde är för lågt. Det man då gör är att man tar ett vanligt sandfilter och lägger en sk. pH-topp. Fördelen med detta är att man slipper fylla på salt, man får ett mer stabilt pH-värde och undviker alt. korrosion på sikt. Nackdelen är att man får ett hårdare vatten, mer underhåll på ventiler och att man måste fylla på pH-massa ca. en gång om året.
Eller med en sådan här innan hydropressen:
https://www.varab.se/luftblandare-bl-3
"...För alla typer av trycktankar. Hydropress eller hydrofor. Vårt luftningssystem används främst till luftning av järnhaltigta vatten. För borttagning av svavellukt (liknar ruttna ägg)..."
Jag har även läst om folk som borrat ett litet hål i slangen från brunnen för att få bort svavelvätet...
Jo, du kan syreaktivera vattnet ytterligare men då krävs en syreaktivator. den består av två delar. en som tillför syre och en som luftar bort.
Nackdelen kan vara just med Hydropress att man kan få tryckstötar, (att vattnet hostar ur kranen) då syret inte har någonstans att ta vägen.
Är det väldigt kraftig lukt från början så krävs det nästan en syresättningshydrofor för att få det att fungera.
Man monterar då en sk. luftonjektor på inkommande vatten som genom ejektorverkan suger in syre i vattnet. I hydroforen monteras ett sk. stiga rör som leder vattnet upp genom tryckärlet så det slår upp i taket på tryckkärlet, där frigör man effektivt syret från vattnet. Denna fungerar oftast på väldigt tuffa värden. Räcker inte detta så är nästa steg en radonavskiljare som helt enkelt evakuerar luften ut ur huset.
Nackdelen kan vara just med Hydropress att man kan få tryckstötar, (att vattnet hostar ur kranen) då syret inte har någonstans att ta vägen.
Är det väldigt kraftig lukt från början så krävs det nästan en syresättningshydrofor för att få det att fungera.
Man monterar då en sk. luftonjektor på inkommande vatten som genom ejektorverkan suger in syre i vattnet. I hydroforen monteras ett sk. stiga rör som leder vattnet upp genom tryckärlet så det slår upp i taket på tryckkärlet, där frigör man effektivt syret från vattnet. Denna fungerar oftast på väldigt tuffa värden. Räcker inte detta så är nästa steg en radonavskiljare som helt enkelt evakuerar luften ut ur huset.
Är det bara varmvattnet som luktar?
I så fall kan det vara offeranoden i magnesium i varmvattenberedaren som reagerar med gasen och ger en dålig lukt
I så fall kan det vara offeranoden i magnesium i varmvattenberedaren som reagerar med gasen och ger en dålig lukt
Hade självklart kunnat formulera mig annorlunda men när du funderade över lösning eller åtminstone fångat upp om att borra hål i slangen så blev det för mig på en icke proffesionell nivå. Mogge är proffs.V viriol skrev: