Tjena!

Sorry om fel forum.

Någon som har tips på hur jag får upp min kristallkrona? Det finns ingen krok att hänga den i. Se nedan bilder på takrosetten.

Mvh
Takrosett i gips med utsmyckningar och elledningar utan krok för upphängning av kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljerad takrosett med blomstermotiv utan synlig krok för upphängning av kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hålet i mitten ser ut att vara en där en krok ska gå skruva in.
Närmaste bygghandel borde ha en sådan krok.

• Gilla
Dundersson
  • Laddar…
Så gammalt, då är det inte mm gänga utan troligtvis den äldre med 1/4" UNC, Finns på Classes

Förhoppningsvis, sätt in en smal mejsel för att se hur långt krokfästet ska vara, hur gammalt är huset.

• Gilla
Dundersson
  • Laddar…
Tack, det ska jag göra. Det är ett sekelskifteshus

J jonaserik skrev:
Förhoppningsvis, sätt in en smal mejsel för att se hur långt krokfästet ska vara, hur gammalt är huset.
Tjena igen! Något speciellt jag bör tänka på när jag skruvar upp kroken och innan jag hänger dit kronan? :D

Dundersson Dundersson skrev:
Tack, det ska jag göra. Det är ett sekelskifteshus
Ett hus som bara är 20 år gammalt finns det ritningar till som visar alla reglar och dimensioner.

• Haha
  • Gilla
7ender och 4 till
  • Laddar…
Mitt hus är över 130år gammalt dessvärre.

Man lär nog undersöka saken noga då takrosetten sällan är tänkt att bära nån vikt.

S Stefan1972 skrev:
Man lär nog undersöka saken noga då takrosetten sällan är tänkt att bära nån vikt.
Det är inte rosetten som bär någon vikt utan takkroken. Kroken fäster upp i taket där det tidigare suttit en krok - men som tidigare ägare (av någon anledning) tagit med sig vid flytt.

Det är inte rosetten som bär någon vikt utan takkroken. Kroken fäster upp i taket där det tidigare suttit en krok - men som tidigare ägare (av någon anledning) tagit med sig vid flytt.
nej såklart inte men man vet aldrig vad folk får för sig med tanke på mängden hål i rosetten.

Mitt hus är över 130år gammalt dessvärre.
Senaste sekelskiftet var för 21 år sen.

• Gilla
whak
  • Laddar…
Düsseldorff
S Stefansod68 skrev:
Senaste sekelskiftet var för 21 år sen.
Svårt att ta in att du kan ha missat att det är förra sekelskiftet som åsyftas när man i byggnadssammanhang anger "sekelskiftet" som ålder. Är detta verkligen rätt forum för dig?

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Svårt att ta in att du kan ha missat att det är förra sekelskiftet som åsyftas när man i byggnadssammanhang anger "sekelskiftet" som ålder. Är detta verkligen rätt forum för dig?
Skriver man bara sekelskiftet eller i måndags så utgår jag från att det är det senaste sekelskiftet eller måndan man menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.