Det är inte alla förunnat att ha gratis ved till värmepannan eller kaminen. Ska du köpa veden så lönar det sig att vara påläst när du träffar handlaren. Här hjälper vi dig på traven.

Du kan läsa artikeln här: Pris ved
 
..."Här hjälper vi dig på traven"

(y):rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
Vilka priser :surprised:
 
  • Gilla
DB995 och 2 till
  • Laddar…
Är det priser exkl hemkörning så är det groteska priser.

Betalar 450 per kubik, hemkört på pall avställt snyggt på uppfarten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Är det priser exkl hemkörning så är det groteska priser.

Betalar 450 per kubik, hemkört på pall avställt snyggt på uppfarten.
Med kvitto där moms redovisas? Inte en chans att det går ihop. Försökte ett tag men gav upp. Ska man vara ärlig går det knappast sälja ved .
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Vilka priser :surprised:
Ja äntligen börjar det närma sig acceptabla priser, men vi har väl fortfarande billigast virke i Europa.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Med kvitto där moms redovisas? Inte en chans att det går ihop. Försökte ett tag men gav upp. Ska man vara ärlig går det knappast sälja ved .
Jajamen.
Bonden drar ihop kunder under året och planerar utkörning därefter. Så han kör ju inte bara ut med mina pallar utan han har 2 släp med sig och det kommer som en överraskning när det står på uppfarten. Vi är väl kanske 5-10 st som eldar kamin inom ett par 100 meter som han tar samtidigt.
Inte världens finaste ved men den duger väldigt fint för mig.
Han tjänar väl antagligen pengarna på sina andra projekt, och har veden som bisyssla.
 
  • Gilla
Allsidig man
  • Laddar…
jag betalar 285 euro för en brass som är lika med 4 kubikmeter men då är det ek det ända folk eldar med här minns inte vad jag betala i sverige sketen furu
 
J j-o75 skrev:
Ja äntligen börjar det närma sig acceptabla priser, men vi har väl fortfarande billigast virke i Europa.
det tror inte ja skulle kolla öster ut
 
M maria01 skrev:
jag betalar 285 euro för en brass som är lika med 4 kubikmeter men då är det ek det ända folk eldar med här minns inte vad jag betala i sverige sketen furu
Måttet brass är ju intressant, trodde Fransmännen var övertygade om metersystemets förträfflighet.

Här säljs ju det mesta i kubik, det är tillräckligt svårt för många att skilja på travad, fastkubik och stjälpt ved.
 
F fribygg skrev:
Måttet brass är ju intressant, trodde Fransmännen var övertygade om metersystemets förträfflighet.

Här säljs ju det mesta i kubik, det är tillräckligt svårt för många att skilja på travad, fastkubik och stjälpt ved.
tror att brass bara används till ved nu förtiden
 
M maria01 skrev:
tror att brass bara används till ved nu förtiden
Vi hadde ju famn och i USA kör de fortfarande cord när de säljer sin ved.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tror att brass bara används till ved nu förtiden
Är det inte slöseri med prima brass att använda det som ved?:surprised:


Den här tråden är ju guld för en ordvitsare.
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
A
Blir lite konfunderad över allt detta.. :thinking:

Ska vi nu elda igen?
eller ska vi hävda att vi eldar men inte gör detta, för att trycka tillbaka EU..?
visa att vi också kan bränna ved och spä på utsläppen... Eller som någon hävdade envist att 900 st dog varje år av just vedeldningen...

måste vara farligt att tända en brasa... Jag gjorde det nyss.. Men än så länge känner jag inte av hjärtinfarkt.., andnöd.. Eller fattar eld;)
så jag måste gjort rätt denna gång... :cool:

1m3 Björk ved för 795 kr... :thinking:det var ju fina pengar.. själv får jag hålla tillgodo med runt 500 kr för 1m3 blandved plus frakt eller 100 kr i lastningsavgift.. Då dieseln har blivit för dyr för att sponsra med...;)

Skulle jag sälja ren Björk ved nu torr.. på säck så skulle denna kosta kunden runt 1000 kr per m3 då dels dieseln är dyr men också elen.. samt att oljorna inte heller är gratis..
:thinking:sedan ska jag ha något kvar och staten ska ha sitt... :D

Nä idag får det bli de där säckarna till några som inte kan betala på bra länge.. Men de är kunder de med och de kan inte rå för att det är som det är i detta landet... med skatter som betalas men inte går till att betala bidragen som man egentligen haft rätt till för då kom någon på att ändra reglerna så bidragen stryps vartefter... :rofl:...
men pengarna ska in ändå och helst mer...

Sedan kommer det väl snart någon utsläppsbot på vedeldning.. För ve när inte mp kunde slå ihjäl bränslet... Då lärde de sig att man kan skatta ihjäl saker istället.. ;)

Så framtiden är oviss, men för den som eldar skapligt billig och varm..
Medans för andra saker är den dyr...

Fick en idé när jag kollade på spisfläkten..
Om man skulle kunnat orka sig på att driva en pump med hjälp av den värmen som pannan avger... istället för el:thinking:
så skulle jag kunna spara några kronor per år.. Men det är klart den där evighetsmaskinen som vissa pratar om är ju ett elände..
Hmm... Och sedan alla monopol.. jösses..
Är det statsministern eller finansministern som är monopol gubben? ;)

Där har jag mest otur tror jag... står aldrig inkassera där inte.. nä.. rakt i fängelset och betala 100.000 kr varje gång... Blir några gånger på ett spel i livet.. :crysmile:

veden som står överallt.. den där som ingen vill ha.. den som vissa påstår är gratis... Den kostar den med.. kanske inte i inköp... Men i allt annat.. den ska ju hem också.. den går ju inte själv.. Inte kapar sig eller klyver sig heller.. :thinking:
det är ingen häst heller så travar sig självmant gör den inte heller ;):rofl:

Nä nu blev jag utarbetad av allt jobb och trött.. lika bra att sluta drömma om den trevliga värmen och tända i nästa eldstad... Och vem vet, kanske denna gång så lyckas jag och blir en i statistiken som dött av att elda... :thinking:... vem vet.. Inte du inte jag..
vem har sagt att vi lever i frihet... kanske var det du... Inte var det jag... ;)
 
Den artikeln hade jag missat, men nu blev man vedfotostjärna, med lite björk som ska tas om hand.
Den har jag inte råd att sälja, ligger lite ek i traven och men annars bara björk, blev väl 8-10 kbm travat det året.
Priset bör påverkas av vad man får för kvalité och trädslag, men arbetet är ju det detsamma att få det kluvet och utifrån vad man har för maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.