Banken brukar aldrig kräva att lägenheten är såld innan tillträdet, då har ni ingenstans att bo under mellantiden. På min bank kräver vi att köparen ska kunna visa upp ett påskrivet säljkontrakt innan utbetalningen av lånen, alltså innan eller i samband med tillträdet. Sedan kan ni i lugn och ro flytta från lägenheten till villan och därefter frånträda lägenheten.
Att sälja innan man köper nytt är vanskligt då man faktiskt kan hamna utan boende. Det bästa är förstås att ha en klausul i köpekontraktet att affären går tillbaka om man inte lyckas sälja sin lägenhet.

• Gilla
DLo
  • Laddar…
T
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Normalt sett är jag också lite hängslen och livrem vad det gäller sådant här men ibland så dyker chansen upp. Vi fick huset till ett väldigt bra pris om man jämför med omkringliggande fastigheter med liknande standard etc så ur det perspektivet har vi tur. Dock så hade vi absolut inte räknat med att det helt plötsligt skulle bli så trögt. Oktober var den näst bästa månaden senaste 5 åren gällande antalet sålda lägenheter i Bromma vilket är positivt. Dock inte lika positivt när 4 mer eller mindre identiska 4or ska säljas samtidigt.
Ja man får se ett bra klipp på ett fint bra prisat hus med att man kanske får sälja till lite sämre, "no free lunch" verkar vara lite av naturlag förutom i aktiemarknaden.
Hängsle/livrem är min filosofi men den är tråkig och man missar många erbjudande så jag är inte säker jag tycker min egen filosofi är bra.
Kan ni fixa slantar temporärt och jobben är hyffsat säkra så hade jag köpt kåken och haft is i magen - om banken är OK med det.. gissar att ni scannat olika banker - det skiljer mycket i deras filosofi och bank/mäklare relation är viktigt. Jag vet pga en nära släkting fick inga lån från storbankerna men en lokalbank kände entrepenören som seriös och då var det inga problem så det är en viktig parameter som du har hos din nuvarande bank

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
B BengtBlå skrev:
Banken brukar aldrig kräva att lägenheten är såld innan tillträdet, då har ni ingenstans att bo under mellantiden. På min bank kräver vi att köparen ska kunna visa upp ett påskrivet säljkontrakt innan utbetalningen av lånen, alltså innan eller i samband med tillträdet. Sedan kan ni i lugn och ro flytta från lägenheten till villan och därefter frånträda lägenheten.
Att sälja innan man köper nytt är vanskligt då man faktiskt kan hamna utan boende. Det bästa är förstås att ha en klausul i köpekontraktet att affären går tillbaka om man inte lyckas sälja sin lägenhet.
Ja, och det är Swedbanks vanliga procedur men den frångår man om man ser att risken anses vara låg. Vi har inte några problem att täcka lånen för båda bostäderna etc då banken kände sig lugn baserat på deras riskbedömning. Självklart kan vi inte hålla på hur länge som helst men vi har marginal att gå ner i pris också så såld kommer den bli, frågan är bara hur lång tid det tar.

• Gilla
BengtBlå
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Ja man får se ett bra klipp på ett fint bra prisat hus med att man kanske får sälja till lite sämre, "no free lunch" verkar vara lite av naturlag förutom i aktiemarknaden.
Hängsle/livrem är min filosofi men den är tråkig och man missar många erbjudande så jag är inte säker jag tycker min egen filosofi är bra.
Kan ni fixa slantar temporärt och jobben är hyffsat säkra så hade jag köpt kåken och haft is i magen - om banken är OK med det.. gissar att ni scannat olika banker - det skiljer mycket i deras filosofi och bank/mäklare relation är viktigt. Jag vet pga en nära släkting fick inga lån från storbankerna men en lokalbank kände entrepenören som seriös och då var det inga problem så det är en viktig parameter som du har hos din nuvarande bank
Ja, den där relationen känns som jäkligt viktig. Jag erbjöd mig att lösa lånet för lägenheten men de sa vars rakt ut att det röde sig om så lite pengar i månaden så att det faktiskt inte spelade någon roll. Kan iof förstå dem för då tjänar de några tusen extra på att vi har dubbelt och stor marginal.

maskeradeproggaren
Vi fick ett brygglån. Var det första tjejen sa när vi klev in genom dörren och hon hade läst på kring våras inkomster etc innan. Jag tror att det måste ha blivit lite missförstånd mellan tjejen och bankkvinnan samtidigt som deras it-system var nere så det helt enkelt blev en fnurra på tråden. Banken är betydligt lugnare än vad vi är nu. De vet vem mäklaren är och de sa rakt ut att han är den som mest stor marginal sålt mest I vårt område så de har stort förtroende för att han löser det. Känns som det kommer lösa sig smidigt. Gäller bara att ha is i magen.
låter bra, skönt att det verkar lösa sig! :) så länge man säljer i ett attraktivt område under en högkonjunktur så lär det inte vara några problem. Men det här med bankman verkar
Väldigt individuellt.

Nu var det här typ tre år sedN men t ex så har jag haft väldigt dålig erfarenhet av Swedbank (eller Sparbanken skåne är det väl egentligen) när vi skulle sälja. Trots att alla parametrar var u.a, dvs både inkomst, kapital, attraktiv adress etc etc så ville de ändå vi skulle sälja innan vi köpte, inte ens brygglån. Däremot handelsbanken var det absolut inga problem med. Har t o m för mig att de kunde vara flexibla med brygglånet ”om det skulle behövas”, vilket naturligtvis är uppskattat i en sådan utsatt situation. Så att det är olika nivå på bankpersonalen och hur de individuellt kan eller inte kan tänja på reglerna får man ju försöka få att verka till sin fördel.

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
Banken bryr sig om belåningsgrad. Kan ni lösa lånet på lägenheten bör det vara lugnt.

T
E esah skrev:
Banken bryr sig om belåningsgrad. Kan ni lösa lånet på lägenheten bör det vara lugnt.
Vad gäller räntesats bryr dom sig mycket - men det kanske inte är topic i denna tråd så jag ursäktar min kommentar direkt..

T turbo100 skrev:
Vad gäller räntesats bryr dom sig mycket - men det kanske inte är topic i denna tråd så jag ursäktar min kommentar direkt..
De kan tydligen frångå belåningsgraden tillfälligt men de är inte sugna på att göra det längre än 6 månader. Jag tror vi nog har löst detta innan tillträde men iaf. Man lär sig ett och annat om sig själv när man hamnar under sådan här press.

• Gilla
DLo och 1 till
  • Laddar…
T
Notera era erfarenheter och skriv ner när du är "klar" för andra i samma situation.
Din erfarenhet är säkert mycket värdefull för nya speklanter och lärorit för oss alla hur marknaden verkligen fungerar i verkligheten. Jag har inte köpt/sålt på 25 år men mina barn är snart i smeten :)

• Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
T
Man lär sig ett och annat om sig själv när man hamnar under sådan här press.
Mmm.. ibland bra och ibland inte så bra, det man lär sig om sig sjäkv.. men alltid nyttigt!
Man måste ta vara på sin erfarenhet och den är ju alltid bra om man kan klara den.. sedan dela med sig av den hjälper oss alla!
mindfulness hjälper mig i situationer som är jobbiga - att vara här/nu/rationell osv. Svårt som f-n dock men funkar.

• Gilla
65starss och 1 till
  • Laddar…
Finns en gräns för hur mycket man kan sänka känner jag. Visst, vi kan gå ner men då det står mer eller mindre helt still för alla så kan det bli problematiskt. Vi kommer nog gå ut med accept pris om någon dag eller två iaf.
Avvakta med att sälja och hyr ut lägenheten istället! Ta extra lån (Bluestep el liknande bank) och hjälp av familjen för att lösa situationen..

Skönt att det löste sig med banken! Var lite förvånad när jag började läsa i tråden, för vi var lite oroliga för samma sits när vi köpte hus med rätt höga lån och skulle sälja vår första bostadsrätt så man visste inte hur det funkar eller vad som gällde. Behövde få rätt bra betalt för att husinsatsen skulle lösa sig.
Frågade vår bank (SHB) som var helt chill i stil med ”Ni får ju ett brygglån för 1,5% upp till ett år. Skulle det ta längre tid får vi börja titta och räkna lite, men det här kommer gå fint för er så ni behöver nog inte fundera så mycket över det”.

redarn redarn skrev:
Banken vill dock att ni ska vara livrädda. Banken har uppenbarligen lyckats.

.
Du har uppenbarligen aldrig ägt ett företag lr jobbat i nåt serviceyrke...
Bankerna vill ha långsiktigt nöjda kunder (vill nog alla företag ha)

Den som tror att dom hellre vill ha rädda kunder har nog inte fattat nåt som helst...

I detta fallet (som i många andra då det gäller banker) beror det helt enkelt på den enskilde bankmannen man har att göra med. Några är nya , skitskraja och vågar inte ta något som helst beslut som viker en tum från standard. Några är mer pragmatiska, kund/lösningsorienterade och det var tur ni fann en sådan till slut!

R rydebackc skrev:
Avvakta med att sälja och hyr ut lägenheten istället! Ta extra lån (Bluestep el liknande bank) och hjälp av familjen för att lösa situationen..
Det löste sig faktiskt smidigt på banken. Verkar som att det måste ha blivit en fnurra på tråden när tjejen pratade med dem. Kvinnan ifråga var nog stressad över att de hade ett haveri så hon kunde inte ens se våra profiler etc och slängde ur sig ett standardsvar. När vi väl var på plats så var det första hon sa att det här löser vi. De känner mäklaren, har stort förtroende för honom och lägenheten är relativt attraktiv så givet vår situation etc så hade de inga problem att låta oss ta ett överbryggnandslpm om vi behöver trots att vi inte har ett signerat kontrakt. Måste säga att jag har lärt mig rätt mycket och det viktigaste är nog att det ligger i allas intresse att en sådan här sak löser sig. De vill tjäna pengar, vi vill bo i vårt hus osv. Det kommer fixa sig och det känns bra att allt och alla har samma inställning. Var inte riktigt lika övertygad innan.

• Gilla
rydebackc och 2 till
  • Laddar…
Ps. till saken hör också att vår mäklare inte är särskilt orolig men det är lätt när han inte sitter risken. Frågan är som sagt om man kan få banken att faktiskt se till helheten i vår ekonomi och hjälpa oss lite på traven. Vi har en sammanlagd lön på över 100k i månaden och vi klarar oss utan problem att betala dubbelt i 6 månader om det skulle gå så långt.
Hyr ut lägenheten, om det är ok i föreningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.