Katten tog en råtta förra året i trädgården men begrepp inte riktigt vad han förväntades göra med den. Han satt och petade lite halvhjärtat på råttan som var rejält biten men absolut inte död. Så jag slog ihjäl råttan med en spade. Jag kan inte riktigt med att stå och titta på när de lider, inte ens råttor och inte ens om Katten blir sårad.

Bruna Hunden tar råttor men han biter ihjäl dem i ett bett. Katten och Bruna Hunden tog gemensamt ett par råttor till förra året och sedan har vi inte sett några fler, tack och lov för vi hade problem för några år sedan med råttor som gick in i garaget.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vad säger man?
"Vill du ha ketchup till?", kanske?
 
  • Haha
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Jag har någonstans läst att kattmamman tar in halvdöda möss när ungarna är lite större och klarar av att jaga dem. Heldöda när kattungarna är små. Se de som positivt att Doris tror att ni är skickligare än småkissar?

Jag brukar försöka få tag på de skadade och ha ihjäl dem när det sker. Även liten skada på mössen gör att de kommer att dö.

Så mycket enklare med leksakerna!

Katt som slickar sig om munnen med en leksaksmus på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vad säger man?
Man säger tack, tar musen och låter katten hämta en till om den skulle känna för det.
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 6 till
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Man säger tack, tar musen och låter katten hämta en till om den skulle känna för det.
Hade gärna sett att katten dammsög fjädrarna efter sig. Innan dess blir det inget tack även om fågel på Mårtens afton är passande. Detta var morgonens byte.
Hand i handskar håller en fågel som verkar vara en morgonens byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 11 till
  • Laddar…
Maria T
J Jonobe skrev:
Hade gärna sett att katten dammsög fjädrarna efter sig. Innan dess blir det inget tack även om fågel på Mårtens afton är passande. Detta var morgonens byte.
[bild]
Nej, jag tänker inte ifrågasätta huruvida våra älskade huskatter är frigående och fångar vilt; jag ser inte det som ett problem (alls) då det mest är möss som vi ändå inte vill ha inuti våra hus.
Men tycker det är trist när katten dragit in en talgoxe, blåmes, eller som i fallet ovan - ingen aning om vilken pippi det är - men alltför stor för att bli en måltid.

Å andra sidan, jag har ett växthus som står i halvskugga under en gigantisk ek, jag har märk upp flera rutor med sån "fågeldekaler" som ska göra att de inte krockar men det funkar inte till hundra. I år har vi haft en koltrast, en björktrast och en hackspett :cry: som kraschat och dött. Begravt dem med värdighet och ett litet tal om att livet i trädgården är viktigt.

Synd på den lille gule @Jonobe men ingen tamkatt har utrotat någon annan djurart, så en liten begravning i kompost el dylikt blir bra.
Det är bara vi människor, som art, som utrotat andra.
 
J
Maria T Maria T skrev:
Nej, jag tänker inte ifrågasätta huruvida våra älskade huskatter är frigående och fångar vilt; jag ser inte det som ett problem (alls) då det mest är möss som vi ändå inte vill ha inuti våra hus.
Men tycker det är trist när katten dragit in en talgoxe, blåmes, eller som i fallet ovan - ingen aning om vilken pippi det är - men alltför stor för att bli en måltid.

Å andra sidan, jag har ett växthus som står i halvskugga under en gigantisk ek, jag har märk upp flera rutor med sån "fågeldekaler" som ska göra att de inte krockar men det funkar inte till hundra. I år har vi haft en koltrast, en björktrast och en hackspett :cry: som kraschat och dött. Begravt dem med värdighet och ett litet tal om att livet i trädgården är viktigt.

Synd på den lille gule @Jonobe men ingen tamkatt har utrotat någon annan djurart, så en liten begravning i kompost el dylikt blir bra.
Det är bara vi människor, som art, som utrotat andra.
Han är utrustad med bjällra som låter ordentligt och reflexhalsband men lyckas tyvärr ändå. Tack och lov inte allt för ofta men tråkigt ändå. Sörjer lite för den stackars fågeln.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
En rofylld orange katt ligger och vilar på en person med vita lakan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En långhårig orange katt sover utsträckt på en vit filt med sin tass synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd långhårig katt sover utsträckt på soffans ryggstöd ovanpå en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag försäkrar att han inte är död, men visst kollade jag att han andades upprepade gånger. :heart:
En kattas tass som sticker ut från under en vit filt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kunde inte låta bli den här tassen, så till sist fick han nog och spatserade iväg. :cool::whistle:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Snigla och 16 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild] [bild] [bild]
Jag försäkrar att han inte är död, men visst kollade jag att han andades upprepade gånger. :heart:

:heart:Frågan är bara om inte du känner att dina ben har lämnat jordelivet, med tanke på den massiva vikten som pressat allt blod från de stackars ådror som kommit i kläm.;)
 
Vissa anser förmodligen att vi släppt det för långt...:oops::whistle:
Resterna av en halväten kyckling på en tallrik med sås, bredvid en kniv och ett glas öl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljusbrun katt sitter på köksbänk framför vita lådor och kollar åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person ger en bit mat till en fluffig orange katt vid ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Både Bärra och Rasmus kvalitetssäkrade kycklingen innan vi åt (y);)
 
  • Älska
  • Gilla
Snigla och 12 till
  • Laddar…
Maria T
När jag upptäckte att min första katt (1985) gillade allt som kom på en pizza, så brukade vi (dåvarande sambo) ha pizzakvällar när vi satt i soffan med katten mellan oss, och han fick lite skinka och lite champinjoner och lite ost. Det var mysigt. Han, katten, åt en massa människomat som vad jag förstått i efterhand inte alls var nyttig men han blev ändå nästan 18 år gammal.

Katterna vi haft efteråt har inte varit så intresserade av våra middagar, men min mammas katt var lika bortskämd som Rasmus och Bärra :heart:
 
  • Älska
  • Gilla
dicliff och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Det var ett tag sedan jag sydde något, trots att jag en gång i tiden försökte försörja mig som sömmerska. Kan ha någonting att göra med att mönsterpapper och tyg på köksbordet är det roligaste Smilla någonsin varit med om. Nu vilar hon och visar vems tyg det är. Och jag får försöka tänka om hur jag ska genomföra det här.

Grå katt som ligger på ett köksbord med lila tyg och mönsterpapper runtom sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Snigla och 12 till
  • Laddar…
B
Ibland kan de vara så mysig. Bosse, som helst vill ligga på en mjuk fluffig filt, sträcker ut sig lite.
Katt vid namn Bosse ligger utsträckt på rygg på en mjuk, fluffig filt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och för att knyta an till den tidigare diskussionen om att dra in byten. De kan sen visa den mer omysiga sidan :(
Har väl vänta på att denna dag ska dyka upp när de inte nöjer sig med möss och fåglar. Om man inte vill titta så försöker jag gömma den bakom citat-taggar.
[bild]
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Karlia
De är ju mysiga. Och skickliga jägare. Ekorre måste vara svårfångat!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Långhårig katt som sover utsträckt på en mönstrad sängklädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi renoverar ju köket sedan fem veckor tillbaka och Doris uppskattar helgerna extra mycket. När verktygen tystnat kan man våga sig in och sova.
 
  • Älska
  • Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.