Maskintok skrev:
Så du har ingen förlust vid motorbroms?
alla elfunktioner slås av vid detta tillfälle?
Så då återregenerar den.. annars så blir det samma noll summe spel... ;)
Jag kan tyvärr inte få dig att förstå hur det hänger ihop.
I en bensinbil hade energin blivit rörelseenergi och värme i motorn.
Men i en elbil blir det lite värme med ännu mer el. Mest tydligt är om båda bilar körs ner för ett berg. Bensinbolag kommer ner med en varm motor.
Medans elbilen har blivit uppladdad på vägen ner.
 
Maskintok skrev:
vilket är görbart även på en fossil motor ;)
Men kräver modifikation :cool:
Hur kan man få bensinmotorn att tillverka bensin när den blir bogserad?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
wildeside
A Alexn72 skrev:
Skippa tanken på en generator. Du måste upp i stora dyra saker för de ska hända något...
Men faktum är... bogsera bilen så kan den ladda sig själv.(y)
Ja men nu är det så att vi redan har elverk 13.75 kVA med oss när vi är ute o jobbar.
Vad ska jag bogsera elbilen med en annan elbil? känns som en förlust affär.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
mår batteriet bra av att laddas hela tiden med små sluttar.. :thinking:?
vet ju flertalet batterier som inte håller länge för att de misshandlas vid laddning..
Det är olika för olika batteriteknologier, troligen även lite olika beroende på kemin i subgruppen inom teknologin.
Gamla NiCd-celler var det själva döden att inte ladda/ladda ur i fulla cykler, det fanns en minneseffekt som gjorde att cellen lärde sig en ny lägsta nivå annars.

Sen kom NiMH, som sades sakna minneseffekt, men de hade trots allt en liten sådan, inte alls lika känsliga som NiCd, men dessa mådde iaf bättre av att åtminstone då och då cyklas fullt ut. NiMH sämsta egenskap var egentligen självurladdningen i kombination med att cellen tvärdog när den blev helt urladdad. Många som dödade sin batterier under säsongsförvaring.

Nu kör vi mest Li-ION, absolut i elbilarna, men även mobilen och bärbara datorer m.m
Dessa verkar må absolut sämst nära urladdade och tar näst mest skada vid absolut full uppladdning. Sen ska de helst laddas i ungefär rumstemp, kraftig snabbladdning som gör cellerna ordentligt varma är inte det bästa, många bilar har kylsystem för batteripacket, men t.ex inte min.
Och laddning av kalla batterier är inte heller bra, så det finns bilar som även har värmare för batteripacket. Bra att ladda direkt efter körning, då batterierna fortfarande är lite ljumma.

Men som jag fattat så är duttladdning av Li-ION inte dåligt, då cellen tar mest skada i ändlägena. Bättre att ladda mellan ca 20% & 80% då.

Min bil har 24kWh batteri, men BMS (Battery Monitoring System) ger bilen och mig endast tillgång till 20kWh, genom att BMS inte laddar ur helt, eller upp helt, för att ge batteripacket en lång livslängd.

Bly-svavelsyra batterierna (vanligt startbatteri) tar inte heller skada av att duttladdas, inte heller av att vara fulladdade, däremot av att vara urladdade under en viss nivå en tid.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Jag kan tyvärr inte få dig att förstå hur det hänger ihop.
I en bensinbil hade energin blivit rörelseenergi och värme i motorn.
Men i en elbil blir det lite värme med ännu mer el. Mest tydligt är om båda bilar körs ner för ett berg. Bensinbolag kommer ner med en varm motor.
Medans elbilen har blivit uppladdad på vägen ner.
A Alexn72 skrev:
Jag kan tyvärr inte få dig att förstå hur det hänger ihop.
I en bensinbil hade energin blivit rörelseenergi och värme i motorn.
Men i en elbil blir det lite värme med ännu mer el. Mest tydligt är om båda bilar körs ner för ett berg. Bensinbolag kommer ner med en varm motor.
Medans elbilen har blivit uppladdad på vägen ner.
Nja.. det är inte så att jag inte förstår..
Det är mer att elbilen laddar batteriet enbart.. Men du verkar glömma att den samtidigt tar el från batteriet medans den rullar ner för branten... Så visst kan laddningen vara rejäl så den ger mer än den tar... Men förlusterna dit också måste man räkna..

En fossil motor som motorbromsar laddar batteriet den med samtidigt som den rullar.
samt att alla elfunktioner drar medans den rullar.. Så förlusterna finns där med.

Så förståelsen finns men inte övertygelsen om elbilen överlägsenhet...
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är olika för olika batteriteknologier, troligen även lite olika beroende på kemin i subgruppen inom teknologin.
Gamla NiCd-celler var det själva döden att inte ladda/ladda ur i fulla cykler, det fanns en minneseffekt som gjorde att cellen lärde sig en ny lägsta nivå annars.

Sen kom NiMH, som sades sakna minneseffekt, men de hade trots allt en liten sådan, inte alls lika känsliga som NiCd, men dessa mådde iaf bättre av att åtminstone då och då cyklas fullt ut. NiMH sämsta egenskap var egentligen självurladdningen i kombination med att cellen tvärdog när den blev helt urladdad. Många som dödade sin batterier under säsongsförvaring.

Nu kör vi mest Li-ION, absolut i elbilarna, men även mobilen och bärbara datorer m.m
Dessa verkar må absolut sämst nära urladdade och tar näst mest skada vid absolut full uppladdning. Sen ska de helst laddas i ungefär rumstemp, kraftig snabbladdning som gör cellerna ordentligt varma är inte det bästa, många bilar har kylsystem för batteripacket, men t.ex inte min.
Och laddning av kalla batterier är inte heller bra, så det finns bilar som även har värmare för batteripacket. Bra att ladda direkt efter körning, då batterierna fortfarande är lite ljumma.

Men som jag fattat så är duttladdning av Li-ION inte dåligt, då cellen tar mest skada i ändlägena. Bättre att ladda mellan ca 20% & 80% då.

Min bil har 24kWh batteri, men BMS (Battery Monitoring System) ger bilen och mig endast tillgång till 20kWh, genom att BMS inte laddar ur helt, eller upp helt, för att ge batteripacket en lång livslängd.

Bly-svavelsyra batterierna (vanligt startbatteri) tar inte heller skada av att duttladdas, inte heller av att vara fulladdade, däremot av att vara urladdade under en viss nivå en tid.
Nja.. halvladdade blybatterier tål inte mycket när temperaturen sjunker..
Mest problem har kunder här haft med gelbatterier... :thinking:
 
wildeside wildeside skrev:
Ja men nu är det så att vi redan har elverk 13.75 kVA med oss när vi är ute o jobbar.
Vad ska jag bogsera elbilen med en annan elbil? känns som en förlust affär.
Du kör väl dit med din vanliga fossilbil.
Min nissan leaf kan ladda 20kw vid bogsering och då är ni dessutom på väg mot ett mål under tiden.
Säg att ni behöver köra 3mil till er destination. Du behöver då ladda i ca 6kwh från ditt elverk vilket tar ca 30min.
Sen ska dessa 3 mil köras.
Bogserar man så har ni kommit 1.5mil och fått laddat in runt 10kwh och då är där bara 1.5mil kvar att köra...

Eller varför inte.... bogsera 1 mil sen klarar elbilen sig själv på den uppladdade energin.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är inte min avsikt att på något sätt "sänka" nivån, utan jag bara delger vad jag själv har upplevt. Att den adaptiva farthållaren stänger av sig p.g.a. smuts/snö/imma e.d. är något som jag varit med om med ett flertal bilmärken t.ex. Mazda, Volvo, BMW, Mercedes mfl.

Det är heller inte så konstigt då sensorer sitter i en utsatt, svårkontrollerad miljö. Det gör inte spridarna i en fossilbil i samma utsträckning så din jämförelse haltar. Sedan förstår jag inte vad bilens system för framdrift har med saken att göra. Systemen finns ju både på el- och fossilbilar?

Däremot är det sista du skriver högst intressant, och något jag funderat på. När smuts eller annat problem uppstår ger systemen bara upp. Det motsvarar ju om en mänsklig bilförare skulle blunda, begrava ansikten i händern och släppa ratten och när t.ex. sikten blir urusel. Något som man redan på körskolan fick lära sig är det absolut sämsta man kan göra i en sådan situation, och, lite anekdotiskt, ett beteende som noterades i programmet "sveriges värst bilförare".

Samtidigt så påstår vissa att man inom en snar framtid kommer ha självkörande bilar. Det rimmar inte enligt mig och jag tror vi har en bit kvar.
Vår Passat har även "råkat" ut för att sensorn till den adaptiva farthållaren blivit täckt av snöslask med resultatet att farthållaren inte gick att använda. Detta hände under färd, och det som hände var helt enkelt att farthållaren stängdes av. Dvs en typ av "failproof". Där är en bit kvar till en storskalig självkörande bilflotta, men det avståndet krymper för var dag.
 
A
A Alexn72 skrev:
Du kör väl dit med din vanliga fossilbil.
Min nissan leaf kan ladda 20kw vid bogsering och då är ni dessutom på väg mot ett mål under tiden.
Säg att ni behöver köra 3mil till er destination. Du behöver då ladda i ca 6kwh från ditt elverk vilket tar ca 30min.
Sen ska dessa 3 mil köras.
Bogserar man så har ni kommit 1.5mil och fått laddat in runt 10kwh och då är där bara 1.5mil kvar att köra...

Eller varför inte.... bogsera 1 mil sen klarar elbilen sig själv på den uppladdade energin.
Skulle tro att den där elbilen blir ett jordankare efter fossilbilen... om jag förstått förutsättningarna rätt..
Den skulle inte överleva terrängen helt enkelt.. ;)
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside
D djac skrev:
Ja men det verkar ju, på det du beskrivet, som att du är en av de som kommer skifta senare, just nu är nersidan för stor för dig med el och det är, med ditt resemönster, fortfarande billigt att köra på med ICE.

Min spaning är dock att dagen kommer, subventionerna för diesel/bensin kommer bli allt svårare att försvara och ovanpå detta kommer sannolikt olika malussystem (nationella och internationella) göra det olönsamt och man kommer anpassa sig till den nya verkligheten. För dig verkar dock det bästa vara att "köra på" som du gör idag :)
Ja tyvärr så är elbilen inget alternativ för min verksamhet som det är idag.
Men man vet inte hur det kommer att utveckla sig, jag kan iaf inte spå in i framtiden.
Men jag börjar bli trött på all byråkrati, miljöavgifter, skatter och små utbildningar, vad det gäller att driva eget och därför funderar jag på att sluta.
Till exempel skylift utbildningen har gått den sen det blev ett krav vart 5 år.
Skyliften har inte genomgått någon revolutionerande utveckling sen jag börja köra skylift som 16 åring.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nummer ett....
Dessa du räknar upp är inte tesla...
Nummer 2...
Tesla har 8 kameror. Vilket innebär att alla ska bli täckta på en gång...
Varav en eller 2 sitter bakom vindrutetorkare fram... Så tappar de sikten så tappar nog föraren sikten med.
Men redudansen i systemet är även där överlägset människan.
A Alexn72 skrev:
Nummer ett....
Dessa du räknar upp är inte tesla...
Nummer 2...
Tesla har 8 kameror. Vilket innebär att alla ska bli täckta på en gång...
Varav en eller 2 sitter bakom vindrutetorkare fram... Så tappar de sikten så tappar nog föraren sikten med.
Men redudansen i systemet är även där överlägset människan.
Det är då konstigt att i inlägg #368 kan läsa om en medlem här som har problem med snö med just sin Tesla...

Vi har också problemet att Tesla inte tar hänsyn till sämre fäste vilket vi kan läsa i;
https://teslaclubsweden.se/sa-klarar-sjalvkorande-teslan-sno/

Citat; "...Bilen försöker brassa på som om vägarna skulle vara torra och fina, står det skyltat 50-väg försöker den köra i 50 km/h – trots att väglaget inte medger det. Föraren får manuellt ställa in lägre fart, 25 km/h för att bilen inte ska få sladd. (Till saken hör att bilen hade allround däck, med riktiga vinterdäck skulle det gått bättre att köra snabbare.)"

Eller;
"Enligt bloggaren betedde sig bilen “som en nybörjare med färsk körkort som aldrig kört på snö förut”"

Så ja, även Tesla har en bra bit kvar...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja.. det är inte så att jag inte förstår..
Det är mer att elbilen laddar batteriet enbart.. Men du verkar glömma att den samtidigt tar el från batteriet medans den rullar ner för branten... Så visst kan laddningen vara rejäl så den ger mer än den tar... Men förlusterna dit också måste man räkna..

En fossil motor som motorbromsar laddar batteriet den med samtidigt som den rullar.
samt att alla elfunktioner drar medans den rullar.. Så förlusterna finns där med.

Så förståelsen finns men inte övertygelsen om elbilen överlägsenhet...
Ahhh... du menar... Att fossilbilen laddar 12v batteriet..... en vanlig generator på en modern fossilbil är på 12v och 100a. Det ger hela 1,2kw bromskraft.... hoppas du har lång tid på dig att bromsa :crysmile:
Dessutom klarar bara batteriet av att ta emot runt 0,5kwh i absoluta bästa tänkbara scenario
Elbilen bromsar enbart med motorn och då i nissan leaf fallet med 20kw....
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Vår Passat har även "råkat" ut för att sensorn till den adaptiva farthållaren blivit täckt av snöslask med resultatet att farthållaren inte gick att använda. Detta hände under färd, och det som hände var helt enkelt att farthållaren stängdes av. Dvs en typ av "failproof". Där är en bit kvar till en storskalig självkörande bilflotta, men det avståndet krymper för var dag.
Låter som man jämför Nokia 3110 med samsung galaxy 9....
Båda är telefoner..
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Det är då konstigt att i inlägg #368 kan läsa om en medlem här som har problem med snö med just sin Tesla...

Vi har också problemet att Tesla inte tar hänsyn till sämre fäste vilket vi kan läsa i;
[länk]

Citat; "...Bilen försöker brassa på som om vägarna skulle vara torra och fina, står det skyltat 50-väg försöker den köra i 50 km/h – trots att väglaget inte medger det. Föraren får manuellt ställa in lägre fart, 25 km/h för att bilen inte ska få sladd. (Till saken hör att bilen hade allround däck, med riktiga vinterdäck skulle det gått bättre att köra snabbare.)"

Eller;
"Enligt bloggaren betedde sig bilen “som en nybörjare med färsk körkort som aldrig kört på snö förut”"

Så ja, även Tesla har en bra bit kvar...
Jag tycker man kan släppa den där Teslafixeringen, det är en amerikansk bil fullproppad med teknik, den har sin målgrupp men man ska vara medveten om vad man köper...
 
S Styrman_jansson skrev:
Det är då konstigt att i inlägg #368 kan läsa om en medlem här som har problem med snö med just sin Tesla...

Vi har också problemet att Tesla inte tar hänsyn till sämre fäste vilket vi kan läsa i;
[länk]

Citat; "...Bilen försöker brassa på som om vägarna skulle vara torra och fina, står det skyltat 50-väg försöker den köra i 50 km/h – trots att väglaget inte medger det. Föraren får manuellt ställa in lägre fart, 25 km/h för att bilen inte ska få sladd. (Till saken hör att bilen hade allround däck, med riktiga vinterdäck skulle det gått bättre att köra snabbare.)"

Eller;
"Enligt bloggaren betedde sig bilen “som en nybörjare med färsk körkort som aldrig kört på snö förut”"

Så ja, även Tesla har en bra bit kvar...

Den versionen han kör är inte totalt självkörande.
Den stänger inte bara av sig utan varnar först med både ljud och meddelande.
Dessutom tillåter den inte att starta självkörning om sensorerna är smutsiga
Dessutom är den inte idag programmerad att klara halka. Så vi får nog börja med att bedöma den på vad den ska klara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.