A
S Styrman_jansson skrev:
En annan aspekt av självkörande bilar som sällan nämns är miljöaspekten. Alla sensorer och teknik som man plockar in i en bil är saker som måste produceras och som därmed bidrar till ökade koldioxidutsläpp och tyngre bilar.

Detta problem är naturligtvis inte unikt för självkörande bilar då vi plockar in liknade system även i mer konventionella bilar. Vi har ju de senaste åren sett en, enligt mig, oroande ökning av vikt hos bilar. SUV-trenden, krocksäkerhet, elektronik är alla bidragande orsaker till detta. Vissa av dessa saker är naturligtvis positiva men det finns även baksidor, som med mycket annat, som behöver hanteras.
Och detta drar ström..
Eller sitter det generator i dessa bilar? ;)
 
O OskarJ skrev:
Vi kan vända på det.

Du tvärnitar för ett rådjur utan att ha sett lastbilen bakom dig. Chauffören är inte helt uppmärksam på vad som händer... Vill du att lastbilen ska ha hjälpsystem som gör att den kan bromsa automatiskt?
Ja det skulle jag vilja. Vill barnen i skolbussen bakom med teknisk sämre bromsar det?

Vilket val tycker du "AI" i lastbilen ska välja? Köra mig mig och, kanske, rädda skolbussen eller, tvärbromsa, och klara mig med med risker att få skolbussen bakom i häcken?
 
wildeside
R Rkarlsson skrev:
Skulle aldrig kunna hända. De dyra kassarna skulle gått sönder innan jag lyft över de till vagnen :D

Kanske köpa liggcykel med kula, så kan jag dra ett eusläp och ligga på riksvägen med halvårsmaten på släpet så slipper jag handla så ofta :D
Jag menar, då vinglar jag inte. Jag stoppar endast upp all trafik så de inte utsätter mig för fara, och jag betalar ju skatt så att där det inte är gröna motortrafikledsskyltar får jag ju faktiskt cykla.

Så undvik där jag tänkte cykla den 1/1 och 6/6. :D (lovar att ha en vimpel)
Du kan ju alltid uppgradera till en elcykel:crysmile:
 
Maskintok skrev:
Och detta drar ström..
Eller sitter det generator i dessa bilar? ;)
Ja, det drar ström men i förhållande till vad som går åt för att driva bilen ganska lite.

Sen kanske nyttan med dem är större än den kostnad det medför?

Bilar som kör mer eller mindre själva och som hjälper förarna till olika grad kan inte lösa alla problem. Men det kan minska en del problem och minska många risker till en inte allt för stor kostnad eller irritation för förarna.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja det skulle jag vilja. Vill barnen i skolbussen bakom med teknisk sämre bromsar det?

Vilket val tycker du "AI" i lastbilen ska välja? Köra mig mig och, kanske, rädda skolbussen eller, tvärbromsa, och klara mig med med risker att få skolbussen bakom i häcken?
Och den mötande skolbussen som lastbilen utan autobroms frontalkrockade med?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
En sak är ju att när alla "dumma" bilar är borta kan dom smarta kanske prata med varandra. Signaler i marken, stolpar, gps och annat kan tillsammans skapa en bättre bild av omgivningen än en person nånsin kan.

Jag ser möjligheter, för jag vet att mycket teknologi finns. Nu ska man bara applicera det på nya ställe...
Absolut måste detta till också. D.v.s. man angriper det från två håll. Både fordonet och infrastrukturen.
Sedan får man ju fråga sig om det ska bli förbjudet att köra bil själv? Det finns ju trots allt många som har det som hobby eller iaf tycker om det. Är det rätt att ta ifrån dem den möjligheten?
 
O OskarJ skrev:
Och den mötande skolbussen som lastbilen utan autobroms frontalkrockade med?
Borde inte den köra på mig först? ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Ja, det drar ström men i förhållande till vad som går åt för att driva bilen ganska lite.

Sen kanske nyttan med dem är större än den kostnad det medför?

Bilar som kör mer eller mindre själva och som hjälper förarna till olika grad kan inte lösa alla problem. Men det kan minska en del problem och minska många risker till en inte allt för stor kostnad eller irritation för förarna.
jovisst bara det är med i kalkylen så är det helt ok för min del..
men många vet inte om att dessa saker drar ström.. Utan blir förvånade när batteriet är tomt... ;)
 
Sittställning
Maskintok skrev:
Ja det finns ju den möjligheten att stanna hemma eller så låter man kupefläkten tillsammans med torkarna på rutan och spolarvätska sköta detta..

men vart sitter dessa rengörare på en vanlig personbil?
Jag har inte sett en enda för backsensorn som brukar hamna i någon snödriva... Sedan piper det och man ringer till verkstad... verkstäderna här ringer hellre mig än tar i skiten själva... För det är just ett skit jobb..
Jag har börjat säga ifrån..
Om du själv kan använda dina fönster för att bedöma trafiken och omgivningen varför skulle en dator inte kunna det i framtiden ?

Om du nu kikar runt en runda i verkligheten så kommer du att hitta själv-rengörande sensorer lite överallt. Men biltillverkare ska väl kunna mjölka oss också. Men framför allt, kan vi förlita oss på dom i skitväder så måste tillverkarna kunna stå bakom det och vem vill göra det när det handlar om liv o död ibland.

Det är verkligt, det är under utveckling..
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Sittställning
S Styrman_jansson skrev:
Absolut måste detta till också. D.v.s. man angriper det från två håll. Både fordonet och infrastrukturen.
Sedan får man ju fråga sig om det ska bli förbjudet att köra bil själv? Det finns ju trots allt många som har det som hobby eller iaf tycker om det. Är det rätt att ta ifrån dem den möjligheten?

Får väl hoppas att det blir någon slags möjlig att köra själv ifall det blir så... Men det är väl mest pendling som måste lösas.
Det är ofta på motorvägen "falska köer" eller va man ska kalla det, för en person får för sig att köra mycket sakta och skapar ett stillestånd helt onödigt, sådana saker kan ju helt undvikas ifall all trafik rör sig tillsammans.

Många år tills dess väl så man får sitta lugnt i båten
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Om du själv kan använda dina fönster för att bedöma trafiken och omgivningen varför skulle en dator inte kunna det i framtiden ?

Om du nu kikar runt en runda i verkligheten så kommer du att hitta själv-rengörande sensorer lite överallt. Men biltillverkare ska väl kunna mjölka oss också. Men framför allt, kan vi förlita oss på dom i skitväder så måste tillverkarna kunna stå bakom det och vem vill göra det när det handlar om liv o död ibland.

Det är verkligt, det är under utveckling..
Jo det är under utveckling... Och det är framtiden... Men behöver man verkligen kasta sig in i den och över dessa nya detaljer?
Nä... fått upplevt många bakslag inom detta..
speciellt när det kommer till detta med GPS mm... John deere har äntligen fått ordning på sin puck... Men det tog tid..
Man sa från början att bönderna kunde sitta hemma och styra traktorn... jovisst men det var tills den fick dålig kontakt... Sedan drog traktorn på äventyr... medans bonden försökte ta sig dit.... ;)
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Borde inte den köra på mig först? ;)
Nä du blir mirakulöst räddad av alla dessa nymodigheter som de andra här i tråden skriver om..
Finns säkert snart någon tidsmaskin inbyggt i dessa moderna bilar.. ;)
 
Marike
O OskarJ skrev:
Och den mötande skolbussen som lastbilen utan autobroms frontalkrockade med?
Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
Marike Marike skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.
Ska den anpassa hastigheten eller ska den stanna fordonet vid lämplig plats och även skälla ut föraren för sitt dåliga beteende i trafiken? ;):thinking:

skämtar... Men lite komiskt vore det ju...
 
R
Maskintok skrev:
Nä varför skulle jag vilja ha en sådan?
Bara för att du vill det?
Det kan ju vara en väldigt bra funktion i en situation där det plötsligt dyker upp ett hinder framför bilen. Exempelvis ett barn som rusar ut i vägen. Reaktionstiden är i praktiken noll i ett sådant system jämfört med människans ca 200ms.

Så nej, inte för att jag vill det.

Är det fler, liknande, saker som du inte heller vill ha? ABS, antisladd? Lane assist vågar jag inte ens fråga om :)

Maskintok skrev:
Har inte förnekat det heller.
Men det kunde du inte läsa tydligen..
Du skrev i #275: "självbromsande mm finns ju de med... Varför skulle man vilja ha en sådan..? sluta kör överhuvudtaget..."

Jag frågade i #303: "Att du ifrågasätter varför man skulle vilja ha en bil som själv undviker att köra in i något går över mitt förstånd."

Du svarar något superluddigt i #334

Varpå jag återigen i #342 frågar: "Jag undrar fortfarande varför du tycker det är dåligt att en bil bromsar av sig självt om den detekterar ett hinder"

Då svarar du helt plötsligt, i #346: "vet jag inte att jag har skrivit.. :thinking: har inte uttryckt mig alls i den frågan.."

Har det blivit för många Arboga idag eller ;)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.