291 470 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
Döp om tråden till Vad väntar oss bakåtsträvare
skrämmande nyhet?S Stefansod68 skrev:
Nä knappast.. Men vet du vad, det har jag aldrig varit med om i trafiken..
I arbete jajemän..
oavsett om bilen bromsar själv eller ej så är det förarens kompetens och erfarenhet som är a och o... du som förare är ansvarig för det fordon du släpar ut i trafiken....
Så om det blir fel på din fantastiska självbromsfunktion... Så är det ändå du som är föraren... likasom om du är förare vid en olycka med äldre typ av bil... ansvaret är ditt..
Och så är det även om det är ett självkörande fordon...
Så denna nyhet är ingen nyhet.... Den är gammal...
Problemet kvarstår att förbränningsmotorer inte är effektiva eftersom stora delar av energin kyls bort till ingen nytta oavsett bio/fossilbränsle. Bränsleceller har samma problem.Maskintok skrev:
Effektivast måste vara att förbränna allt förbränningsbart oavsett fossil/biobränsle i kraftvärmeverk och köra elen i batteribilar och värmen som uppvärmning via fjärrvärme eller dylikt.
Exakt så, omvandla biomassa till bränsle är ett stort slöseri på energi pga. förlusterna. Kombinera sedan värmeverket med koldioxidlagring.F FC_Bygg skrev:Problemet kvarstår att förbränningsmotorer inte är effektiva eftersom stora delar av energin kyls bort till ingen nytta oavsett bio/fossilbränsle. Bränsleceller har samma problem.
Effektivast måste vara att förbränna allt förbränningsbart oavsett fossil/biobränsle i kraftvärmeverk och köra elen i batteribilar och värmen som uppvärmning via fjärrvärme eller dylikt.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Från kolväte i tanken till rörelse så har ICE rätt låg verkningsgrad men om du behöver värma kupen då blir det något bättre då det finns spillvärme efter en stund. Lika med el, motorn väldigt hög verkningsgrad men ofta tunga batterier som ibland behöver kylas eller värmas och ingen spillvärme till kupen. Sen ska ju kolväten (fossila eller inte) både "skapas" och transporteras men det ska ju elen också.F FC_Bygg skrev:Problemet kvarstår att förbränningsmotorer inte är effektiva eftersom stora delar av energin kyls bort till ingen nytta oavsett bio/fossilbränsle. Bränsleceller har samma problem.
Effektivast måste vara att förbränna allt förbränningsbart oavsett fossil/biobränsle i kraftvärmeverk och köra elen i batteribilar och värmen som uppvärmning via fjärrvärme eller dylikt.
Ansvar är en sak, statistik är en annan. Automatiska/autonoma system fungerar. Hur kommer det sig annars att Tesla har 3 modeller i topp på NHTSAs lista över de säkraste bilarna.Maskintok skrev:skrämmande nyhet?
Nä knappast.. Men vet du vad, det har jag aldrig varit med om i trafiken..
I arbete jajemän..
oavsett om bilen bromsar själv eller ej så är det förarens kompetens och erfarenhet som är a och o... du som förare är ansvarig för det fordon du släpar ut i trafiken....
Så om det blir fel på din fantastiska självbromsfunktion... Så är det ändå du som är föraren... likasom om du är förare vid en olycka med äldre typ av bil... ansvaret är ditt..
Och så är det även om det är ett självkörande fordon...
Så denna nyhet är ingen nyhet.... Den är gammal...
Och just av denna anledning får bilar bättre och bättre säkerhetssystem som kan hjälpa förare att hantera svåra situationer som de utan nån hjälp hade haft betydligt sämre förutsättningar att klara av.Maskintok skrev:skrämmande nyhet?
Nä knappast.. Men vet du vad, det har jag aldrig varit med om i trafiken..
I arbete jajemän..
oavsett om bilen bromsar själv eller ej så är det förarens kompetens och erfarenhet som är a och o... du som förare är ansvarig för det fordon du släpar ut i trafiken....
Så om det blir fel på din fantastiska självbromsfunktion... Så är det ändå du som är föraren... likasom om du är förare vid en olycka med äldre typ av bil... ansvaret är ditt..
Och så är det även om det är ett självkörande fordon...
Så denna nyhet är ingen nyhet.... Den är gammal...
Ansvaret är självklart bilförarens, något annat vore konstigt så länge man inte pratar om helt autonoma fordon där inte passagerarna kan påverka vad som händer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 228 inlägg
Jag tror sverige som enda land i världen kommer kräva en nykter person i fordonet som "ansvarar". Även när ratten är borttagen och alla möjligheter att själv köra är borta. Du hörde det först här.O OskarJ skrev:
Haha, absolut Sverige i ett nötskal, #wokeAndersMalmgren skrev:
Här verkar att ”ta ansvara” betyda att:
- vara för fri migration
- betala mycket skatt
- panta plastpåsar
Men man använder i stort sett bara den energin som behövs till respektive funktion just när den behövs till skillnad från ICE där man eldar på och hoppas få något som driver hjulen.G OMathson skrev:Från kolväte i tanken till rörelse så har ICE rätt låg verkningsgrad men om du behöver värma kupen då blir det något bättre då det finns spillvärme efter en stund. Lika med el, motorn väldigt hög verkningsgrad men ofta tunga batterier som ibland behöver kylas eller värmas och ingen spillvärme till kupen. Sen ska ju kolväten (fossila eller inte) både "skapas" och transporteras men det ska ju elen också.
Du får släppa ut dem "Into the Wild" så hyfsas snart glädjesprången precis som i de flesta andra fall. Inget fel med dem men knappast någon lösning på den allra bredaste skalan. Lätt att bländas av futuristiska fantasier idag precis som förr och de pekar troligtvis knappast mer rätt numera.F FC_Bygg skrev:
Nu avsågs inte självkörning utan den aktiva och passiva säkerhet som bilarna faktiskt har för användare idag.GK100 skrev:
Studier såväl som dagligt bruk visar att ju fler system som hjälper föraren desto färre olyckor sker och de som sker är med lindrigare utgång.
Valen säkerhetssystemet gör i en tesla tex baserar sig på data från mer eller mindre samtliga olyckor dessa bilar har varit inblandade i samt kördata från minst 1,5miljarder km.
En människa har ca 40bitars perception och sällan mer än 500000 körda km under en livstid att basera sin ”erfarenhet” på.
Nja, visst fler hus mer värmepumpar, och elbilar ger att totalt så drar kvateret med hus mera el. Men den totala mängden el som måste till på ett år i landet är bara 20 % mer än vad som förbrukas nu på totalen. Vi har ju industri affärer mm. De effektiviserar så även privat. Så även att vi växer så minskar förbrukning samtidigt.Maskintok skrev:Jajemän och när alla ska ladda sina bilar på natten då är inte elen billig längre och det kommer skapa att elen blir ännu dyrare på dagtid... Och elbristen är ett faktum på många fler ställen samtidigt än idag..
samt att det kommer kräva mer utbyggnad av elnätet...
Det är inte så enkelt som bolund sa...
Att när elen inte finns i kapacitet... Så är det bara att sätta upp fler uttag på väggen...
apropå flöden och dess lära...
Kommer transformatorn i kvateret att orka? Högst troligt. Jag tror inte heller att det behövs så mycket mer ledningar både i det lilla , mellan stora och stora ledningar.