Döp om tråden till Vad väntar oss bakåtsträvare :)
 
  • Gilla
  • Haha
Zsam och 8 till
  • Laddar…
A
S Stefansod68 skrev:
Det här kanske är en skrämmande nyhet för dig: Det händer att manuellt körda bilar är inblandade i dödsolyckor.
skrämmande nyhet?
Nä knappast.. Men vet du vad, det har jag aldrig varit med om i trafiken..
I arbete jajemän..
oavsett om bilen bromsar själv eller ej så är det förarens kompetens och erfarenhet som är a och o... du som förare är ansvarig för det fordon du släpar ut i trafiken....
Så om det blir fel på din fantastiska självbromsfunktion... Så är det ändå du som är föraren... likasom om du är förare vid en olycka med äldre typ av bil... ansvaret är ditt..
Och så är det även om det är ett självkörande fordon...

Så denna nyhet är ingen nyhet.... Den är gammal...
 
F
Maskintok skrev:
etanol kan man hämta från skogen så det behövs bara att våra folkvalda väljer att satsa mer på detta så går det att hämta från röjskogar, grot mm..
Problemet kvarstår att förbränningsmotorer inte är effektiva eftersom stora delar av energin kyls bort till ingen nytta oavsett bio/fossilbränsle. Bränsleceller har samma problem.

Effektivast måste vara att förbränna allt förbränningsbart oavsett fossil/biobränsle i kraftvärmeverk och köra elen i batteribilar och värmen som uppvärmning via fjärrvärme eller dylikt.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Problemet kvarstår att förbränningsmotorer inte är effektiva eftersom stora delar av energin kyls bort till ingen nytta oavsett bio/fossilbränsle. Bränsleceller har samma problem.

Effektivast måste vara att förbränna allt förbränningsbart oavsett fossil/biobränsle i kraftvärmeverk och köra elen i batteribilar och värmen som uppvärmning via fjärrvärme eller dylikt.
Exakt så, omvandla biomassa till bränsle är ett stort slöseri på energi pga. förlusterna. Kombinera sedan värmeverket med koldioxidlagring.
 
G
F FC_Bygg skrev:
Problemet kvarstår att förbränningsmotorer inte är effektiva eftersom stora delar av energin kyls bort till ingen nytta oavsett bio/fossilbränsle. Bränsleceller har samma problem.

Effektivast måste vara att förbränna allt förbränningsbart oavsett fossil/biobränsle i kraftvärmeverk och köra elen i batteribilar och värmen som uppvärmning via fjärrvärme eller dylikt.
Från kolväte i tanken till rörelse så har ICE rätt låg verkningsgrad men om du behöver värma kupen då blir det något bättre då det finns spillvärme efter en stund. Lika med el, motorn väldigt hög verkningsgrad men ofta tunga batterier som ibland behöver kylas eller värmas och ingen spillvärme till kupen. Sen ska ju kolväten (fossila eller inte) både "skapas" och transporteras men det ska ju elen också.
 
F
Maskintok skrev:
skrämmande nyhet?
Nä knappast.. Men vet du vad, det har jag aldrig varit med om i trafiken..
I arbete jajemän..
oavsett om bilen bromsar själv eller ej så är det förarens kompetens och erfarenhet som är a och o... du som förare är ansvarig för det fordon du släpar ut i trafiken....
Så om det blir fel på din fantastiska självbromsfunktion... Så är det ändå du som är föraren... likasom om du är förare vid en olycka med äldre typ av bil... ansvaret är ditt..
Och så är det även om det är ett självkörande fordon...

Så denna nyhet är ingen nyhet.... Den är gammal...
Ansvar är en sak, statistik är en annan. Automatiska/autonoma system fungerar. Hur kommer det sig annars att Tesla har 3 modeller i topp på NHTSAs lista över de säkraste bilarna.
 
Maskintok skrev:
skrämmande nyhet?
Nä knappast.. Men vet du vad, det har jag aldrig varit med om i trafiken..
I arbete jajemän..
oavsett om bilen bromsar själv eller ej så är det förarens kompetens och erfarenhet som är a och o... du som förare är ansvarig för det fordon du släpar ut i trafiken....
Så om det blir fel på din fantastiska självbromsfunktion... Så är det ändå du som är föraren... likasom om du är förare vid en olycka med äldre typ av bil... ansvaret är ditt..
Och så är det även om det är ett självkörande fordon...

Så denna nyhet är ingen nyhet.... Den är gammal...
Och just av denna anledning får bilar bättre och bättre säkerhetssystem som kan hjälpa förare att hantera svåra situationer som de utan nån hjälp hade haft betydligt sämre förutsättningar att klara av.

Ansvaret är självklart bilförarens, något annat vore konstigt så länge man inte pratar om helt autonoma fordon där inte passagerarna kan påverka vad som händer.
 
O OskarJ skrev:
Ansvaret är självklart bilförarens, något annat vore konstigt så länge man inte pratar om helt autonoma fordon där inte passagerarna kan påverka vad som händer.
Jag tror sverige som enda land i världen kommer kräva en nykter person i fordonet som "ansvarar". Även när ratten är borttagen och alla möjligheter att själv köra är borta. Du hörde det först här.
 
  • Haha
  • Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror sverige som enda land i världen kommer kräva en nykter person i fordonet som "ansvarar". Även när ratten är borttagen och alla möjligheter att själv köra är borta. Du hörde det först här.
Haha, absolut Sverige i ett nötskal, #woke
Här verkar att ”ta ansvara” betyda att:
- vara för fri migration
- betala mycket skatt
- panta plastpåsar
 
F
G OMathson skrev:
Från kolväte i tanken till rörelse så har ICE rätt låg verkningsgrad men om du behöver värma kupen då blir det något bättre då det finns spillvärme efter en stund. Lika med el, motorn väldigt hög verkningsgrad men ofta tunga batterier som ibland behöver kylas eller värmas och ingen spillvärme till kupen. Sen ska ju kolväten (fossila eller inte) både "skapas" och transporteras men det ska ju elen också.
Men man använder i stort sett bara den energin som behövs till respektive funktion just när den behövs till skillnad från ICE där man eldar på och hoppas få något som driver hjulen.
 
F FC_Bygg skrev:
Ansvar är en sak, statistik är en annan. Automatiska/autonoma system fungerar. Hur kommer det sig annars att Tesla har 3 modeller i topp på NHTSAs lista över de säkraste bilarna.
Du får släppa ut dem "Into the Wild" så hyfsas snart glädjesprången precis som i de flesta andra fall. Inget fel med dem men knappast någon lösning på den allra bredaste skalan. Lätt att bländas av futuristiska fantasier idag precis som förr och de pekar troligtvis knappast mer rätt numera.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Du får släppa ut dem "Into the Wild" så hyfsas snart glädjesprången precis som i de flesta andra fall. Inget fel med dem men knappast någon lösning på den allra bredaste skalan. Lätt att bländas av futuristiska fantasier idag precis som förr och de pekar troligtvis knappast mer rätt numera.
Nu avsågs inte självkörning utan den aktiva och passiva säkerhet som bilarna faktiskt har för användare idag.
Studier såväl som dagligt bruk visar att ju fler system som hjälper föraren desto färre olyckor sker och de som sker är med lindrigare utgång.

Valen säkerhetssystemet gör i en tesla tex baserar sig på data från mer eller mindre samtliga olyckor dessa bilar har varit inblandade i samt kördata från minst 1,5miljarder km.
En människa har ca 40bitars perception och sällan mer än 500000 körda km under en livstid att basera sin ”erfarenhet” på.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jajemän och när alla ska ladda sina bilar på natten då är inte elen billig längre och det kommer skapa att elen blir ännu dyrare på dagtid... Och elbristen är ett faktum på många fler ställen samtidigt än idag..

samt att det kommer kräva mer utbyggnad av elnätet...

Det är inte så enkelt som bolund sa...
Att när elen inte finns i kapacitet... Så är det bara att sätta upp fler uttag på väggen...
apropå flöden och dess lära... ;)
Nja, visst fler hus mer värmepumpar, och elbilar ger att totalt så drar kvateret med hus mera el. Men den totala mängden el som måste till på ett år i landet är bara 20 % mer än vad som förbrukas nu på totalen. Vi har ju industri affärer mm. De effektiviserar så även privat. Så även att vi växer så minskar förbrukning samtidigt.
Kommer transformatorn i kvateret att orka? Högst troligt. Jag tror inte heller att det behövs så mycket mer ledningar både i det lilla , mellan stora och stora ledningar.
 
W witten skrev:
En positiv uppsida med elbilen är att det är en jäkligt mycket bättre bil på nästan alla sätt än en förbränningsmotorbil.
Kommer inte på något en elibil skullevara bättre på.

För övrigt kan vi i sverige inte rädda världen från undergång!
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
M Max R70 skrev:
Kommer inte på något en elibil skullevara bättre på.

För övrigt kan vi i sverige inte rädda världen från undergång!
Jo de är bättre på de flesta sett, så som kraft, lättare att laga, håller bättre, snabbare mm
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.