Hej,
Vi har precis flyttat in i ett hus byggt 1975, uppvärmningen är en CTC 1100 Family från 1997, har tidigare körts på olja men eftermonterad med elpatron som nu är uppvärmaren, oljetanken är bortforslad.
Jag har ett problem att pannan mer eller mindre alltid kör 9kw och väldigt ofta kokar den. Panntemp är inställd på 60grader, detta betyder att jag inte kan köra häll/ugn/micro/ladda elbilen samtidigt som pannan lever sitt egna slukande liv. Vad kan vara felet? Jag hade en rörmockare hos mig som pluggade ett element, och han sa att den är på slutfasen och att det var dags att se sig om för något nytt, så jag har tagit in offerter på luft/vattenvärmepump.
Men tills dess, kan jag ändra på något för att slippa skjuta säkringar hela tiden?
Finns inte många alterantiv i danfoss modulen, men en parameter kan jag ändra:
Applikation: 116 eller 130, vad är det?
Se bilder:
Vi har precis flyttat in i ett hus byggt 1975, uppvärmningen är en CTC 1100 Family från 1997, har tidigare körts på olja men eftermonterad med elpatron som nu är uppvärmaren, oljetanken är bortforslad.
Jag har ett problem att pannan mer eller mindre alltid kör 9kw och väldigt ofta kokar den. Panntemp är inställd på 60grader, detta betyder att jag inte kan köra häll/ugn/micro/ladda elbilen samtidigt som pannan lever sitt egna slukande liv. Vad kan vara felet? Jag hade en rörmockare hos mig som pluggade ett element, och han sa att den är på slutfasen och att det var dags att se sig om för något nytt, så jag har tagit in offerter på luft/vattenvärmepump.
Men tills dess, kan jag ändra på något för att slippa skjuta säkringar hela tiden?
Finns inte många alterantiv i danfoss modulen, men en parameter kan jag ändra:
Applikation: 116 eller 130, vad är det?
Se bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om den kokar fast inställningen säger 60 grader så är det något som är trasigt. Inget man kan justera bort med inställnignarna.
Okej, då är det att ta in offerter då med andra ord.S Stefansod68 skrev:
Kan jag spärra så pannan inte får använda sig av 9kw? Eller är det patronen som styr det själv?
Okej, kan du förklara mer? Eller är det bara att de parametrarna är satta? För jag kan inte direkt ställa nått, utan när jag klickat mig runt ett varv så är det blankt så kan jag stega upp eller ner för 116 eller 130.Düsseldorff skrev:
Den har funktion för effektvakt. Så att den kan dra ner effekten om du har andra laster. Jag hade en sådan med 16A huvudsäkring utan problem. Normalt gick den visserligen på pellets. Det känns som att temperatursensorn är tradig eller inte sitter i dykröret som den ska.
Även om du inte installerar strömtransformatorer så kan du ställa maxeffekt på pannan.
Även om du inte installerar strömtransformatorer så kan du ställa maxeffekt på pannan.
Okej, vi kör 16A men jag har beställt höjning till 20A.D Daniel 109 skrev:Den har funktion för effektvakt. Så att den kan dra ner effekten om du har andra laster. Jag hade en sådan med 16A huvudsäkring utan problem. Normalt gick den visserligen på pellets. Det känns som att temperatursensorn är tradig eller inte sitter i dykröret som den ska.
Det sitter en tempsensor på utgående rör och antagligen nere i pannan, ska fota ikväll.
Temperaturregleringen av elpatronen har en egen temperatursensor som ska finnas i ett dykrör i pannan. Dessutom en probe från överhettningsskyddet, det tycks inte heller funka om pannan kommer i kokning.
Sensorn på framledningen är till shuntstyrningen.
Sensorn på framledningen är till shuntstyrningen.
Aha okej, är det värt att serva och få igång eller är det bättre att byta uppvärmningssystem om vi ändå tänkt bo här tills vi skrumpnar?D Daniel 109 skrev:
Lite fler bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser du ingen förändring på dioderna som indikerar effekten öht?
Lyser alltid 9 kW dioden?
Reglerkortet ser ut att finnas som reservdel, pris ca 4000-5000 kr.
Det går även att kolla temp.sensorn som är ansluten till reglerkortet genom en ohmmätning.
Ladda ner manualen så ser du hur det hänger samman. Inte särskilt komplicerade grejor.
Det går även att kolla temp.sensorn som är ansluten till reglerkortet genom en ohmmätning.
Ladda ner manualen så ser du hur det hänger samman. Inte särskilt komplicerade grejor.
Jodå, ibland kör den bara på 2.5kw, men också väldigt ofta på 9kw, även fast det är +10 ute och vi har 22grader inne.E etompau skrev:Ser du ingen förändring på dioderna som indikerar effekten öht?
Ska kika manualen och se om jag förstår
Kanske bara smuts/dålig potentiometer för temp.inställning. Motionera den eller rengör med elektroniksprej (Använd ej 5-56).
"trötta" elektrolytkondensatorer kan även framkalla märkliga problem.
Slår pannan någon gång ifrån elpatronerna (släckta effektioder)?
"trötta" elektrolytkondensatorer kan även framkalla märkliga problem.
Slår pannan någon gång ifrån elpatronerna (släckta effektioder)?
Ska jag skruva bort den "blåa" fronten för att komma åt potentiometern? eller räcker det att trycka in elektronikspray vid ratten och snurra fram och tillbaka?E etompau skrev:
Jodå, ibland vilar pannan och ingen diod lyser, men direkt vi använder tex varmvatten så kämpar den på igen.
JonasWe skrev:
Om dioderna är släckta och du kan notera på termometern att tempen sakta sjunker så låter det som reglersystemet i pannan fungerar. Avvakta då lite med ingrepp i systemet
Du skriver att pannan "kokar" menar du att tempen stiger till 100 grader?
Hur varierar tempen i viloläge? Ligger den på runt 60 grader?
Det går att koppla in en effektvakt till pannan som begränsar dess effektuttag om du använder andra elprylar som förbrukar mycket effekt, då slipper du att huvudsäkringar går.