Återkopplar i tråden då jag själv uppskattar sådant när jag läser. Sent, men RS-sjuka barn och en takläcka(!!) kom ivägen. Vi valde att släppa det och ska isolera själva. Hittade smidiga ”dra på isolering” på biltema som vi ska testa. Allt är igång och fungerar bra. Tack för all hjälp.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Jag drog en rejält isolerad och dyr kulvert i krypgrunden nu när jag byggt ett nytt teknik/pannrum i andra änden av huset (men stammen och mina två slingor bestämde sig för att stanna kvar i andra änden). Jag har haft huset länge och även vid någon hård vinter har min, obefintligt isolerade kallmurade grund med lite kalkputs på, aldrig understigit nollan. Jag ångrar den där kulverten nu i efterhand då jag missat ett tillfälle att få en billig liten uppvärmning av krypgrunden.

• Gilla
Grymlan
  • Laddar…
C
G guggen skrev:
Jag drog en rejält isolerad och dyr kulvert i krypgrunden
Varför valet av kulvert? Antar att den är dyrare per meter än motsvarande traditionell rörskål?

C cpalm skrev:
Varför valet av kulvert? Antar att den är dyrare per meter än motsvarande traditionell rörskål?
Uponors monsterkulvert, den är väl 175mm mantel. Vet inte vad som flög i mig, ville väl ha minimala förluster på de 16-17 meter det rör sig om när jag räknade på det. I efterhand skulle en enkel isolering som gav lite uppvärmning till grunden varit att föredra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.