Tjena,

Tanken innan renoveringen var att på denna yta ha en garderob med Elfa system, dvs en skena i taket och en i golvet och sedan moduler och skenor som fästes på väggen.

Nu har jag insett att detta blir väldigt svårt pga av elkablarna som går längst med taket vilket förhindrar uppsättning av en skena för garderoben. Eller så kapar man skenan och sätter upp det ändå men då blir det en lucka på 5 cm mellan vägg och dörrar vilket jag inte vill ha.

Vad kan man göra för att lösa en garderobs-lösning här?

Tackar

• Tomt hörnrum med ljusbruna väggar, en elektrisk enhet på väggen och plats för en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du inte sätta upp en list/passbit längs väggen där elkablarna går?
På samma sätt som man gör i kök när väggen är lite längre än skåpen.

Är elkablarna verkligen 5 cm tjocka?

Skruva en regel på väggen i linje med garderobsdörrarna. Klä sen in regeln med valfritt ytskikt. Så du får en lite "låda" som är lika bred som kabelkanalen på väggen. Du kan köra med gips, sätta hörnskydd, spackla och måla eller så köper du nån typ av färdig målad list/dörromfattning och skurvar/limmar mot regeln.

Tack för svaren :)

Dock påpekade min sambo vänligt att det egentligen innandömet som är problematiskt. Lite kring hur man bäst kan utnyttja ytan där elskåpet är. Det vi skulle vilja är att ha hängande kläder där men kanske blir svårt/för svag struktur att sätta upp skenor enligt min högst provisoriska bild?

• Ett tomt rum med markerade linjer för provisoriska hängare och ett elskåp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det går ju att använda Elfas stående skenor genom att skruva dem i väggen i stället för att de hänger på en fastskruvad hängskena. Det är väl lämpligt att använda den metoden för åtminstone den högra skenan.

Du bör kolla upp om det också finns elledningar som går inne i väggen så att du inte råkar skruva i dem.

Om det är olämpligt att över huvud taget skruva i väggen med elcentralen så går det t.ex. att ha ett backstativ till vänster och en klädstång som dels är fäst i backstativet och dels i den högra väggen.

• Gilla
Sebbe66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.