Hej!
Är det någon som har erfarenhet av vedeldade förbränningsugnar för separerat latrin? Såna i corten som finns på typ Bauhaus?
Det verkar ju vara smart, att elda upp skiten. Men, luktar det mycket undrar jag?

wildeside
Troligtvis luktar det mycket
Från bauhaus hemsida
"Luktar vid förbränning, tänk på grannen
Tänk på brännbart runtomkring
Enbart för utomhusbruk"
Bara att prova lägg nr2 på ett grillgaller och elda på under så får du veta.

• Haha
kitco
  • Laddar…
Har du möjlighet att kompostera skulle jag inte elda skiten

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag har försökt hitta ugnar på gasol. Det skulle väl varit bättre, 1000 grader poff! Tycker också att den mysiga bajsbrasan känns sådär, men kompostering känns också som att vi kommer att samla på oss ett bajsberg…

wildeside
Westanius Westanius skrev:
Jag har försökt hitta ugnar på gasol. Det skulle väl varit bättre, 1000 grader poff! Tycker också att den mysiga bajsbrasan känns sådär, men kompostering känns också som att vi kommer att samla på oss ett bajsberg…
Vi har förbränningstoaletter i arbetsbodarna och dom fungerar bra och luktar inte mycke.

Det fina i kråksången är ju att skiten förmultnar. Rätt snabbt går det också.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
men kompostering känns också som att vi kommer att samla på oss ett bajsberg…
Inte så jättekul att hålla på och gegga med latrinkompost, men det låter tio gånger värre att försöka elda upp skiten i nån sorts plåttunna. Står i bruksanvisningen att materialet måste vara torrt vilket låter rimligt om det skall funka, men det står inget om hur man skall få det torrt. Däri ligger nog en dold utmaning.

Aha. Ja ok hur fan ska man få det torrt liksom. Då måste man ju ändå låta det stå i en tunna eller nåt. Hela poängen skulle ju vara att ploppa ner det i en tunna och elda upp.
Jaha, kompostering eller latrinhämtning blir det då.

Är det från utedass du ska ta vara på skiten? De flesta kommuner har återvinningsbara latrinkärl som man får lämna in på återvinningscentralerna. Det är det enklaste om man nu inte vill satsa på en förbränningstoa.

Jag skulle inte försöka bygga någon egen lösning, men en förbränningstoalett verkar vara rätt bekväm när man inte har tillgång till avloppsanläggning.
https://www.cinderellaeco.com/se-se finns ju med gasoldrift till exempel.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ja i vår kommun är det hämtning som gäller. Tror det blir det. Risk för bajsberg annars…

M mlkjhr skrev:
Är det från utedass du ska ta vara på skiten? De flesta kommuner har återvinningsbara latrinkärl som man får lämna in på återvinningscentralerna. Det är det enklaste om man nu inte vill satsa på en förbränningstoa.

Ja det är ju lite drömlikt men en sån är så dyr och i vårt område har det också varit inbrott där man stal förbränningstoan. Vi har idag så enkla förhållanden att utedass är det rimliga. I nuläget.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag skulle inte försöka bygga någon egen lösning, men en förbränningstoalett verkar vara rätt bekväm när man inte har tillgång till avloppsanläggning.
[länk] finns ju med gasoldrift till exempel.

: )

Ja det är ju lite drömlikt men en sån är så dyr och i vårt område har det också varit inbrott där man stal förbränningstoan. Vi har idag så enkla förhållanden att utedass är det rimliga. I nuläget.
Wow, stöld av toa...

Det är ju inte så ovanligt att låna toaletten, men att ta den med sig hade jag inte räknat med...

• Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.