Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Jo men enligt FHM behöver inte den fullvaccinerade testa sig och har man vistas mycket med en covid 19 sjuk så är risken stor att personen blivit smittad och kan vistas ute i samhället och det tycker jag är galet.
Även en dubbelvaccinerad person kan bli tillsagd att testa sig av en smittspårare.

BirgitS
V växelventil skrev:
Jo men är du SJUK i covid 19 sprider du smitta även fast du är vaccinerad.
Men i mindre utsträckning och även dubbelvaccinerade ska vara hemma om de har symtom.
Samt ska testa sig om de ingår i en smittspårning.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens
V växelventil skrev:
Jo men är du SJUK i covid 19 sprider du smitta även fast du är vaccinerad.
Javisst, men är man sjuk skall man inte vara ute bland folk oavsett.
Men som sagt, i Sverige åtminstone drabbar det mest de som valt att utsätta sig för stora risker genom att inte vaccinera sig. De vissar ingen hänsyn till andra, så inte förtjänar de någon större hänsyn själva.

BirgitS BirgitS skrev:
Italiens gröna pass inkluderar väl både genomgången sjukdom det senaste halvåret och nytt negativt test. Eller?
Det är ju det som stör, att man gör skillnad på HUR man fått det förmodade skyddet mot svår sjukdom. Man missar det officiellt uttalade målet med ”beviset” med den inskränkningen.

Personligen gör det mig klart irriterad då jag måste riskera min sons hälsa genom påtvingat vaccin trots en genomgången infektion som visat sig ge samma eller bättre ”förmodat skydd mot svår sjukdom”.

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Javisst, men är man sjuk skall man inte vara ute bland folk oavsett.
Men som sagt, i Sverige åtminstone drabbar det mest de som valt att utsätta sig för stora risker genom att inte vaccinera sig. De vissar ingen hänsyn till andra, så inte förtjänar de någon större hänsyn själva.
Hur tror du merparten av de fullvaccinerade resonerar när de har förkylningssymtom i dessa tider? Tror du de är hemma eller ens bryr sig öht? Du tror på allvar att människor i allmänhet ändrat sig sen innan pandemin hur man beter sig med en förkylning?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fairlane
garvin garvin skrev:
[länk]
Jag tittade lite hastigt på länken och ser direkt fel som gör att man undrar om de bryr sig om att faktagranska och korrekturläsa, men alltid lurar man någon...
"Anette Stahel, doktor i biomedicin, anser att det Läkemedelsverket här ägnar sig åt är en form av bluff."
"Medverkande: Anette Stahel, magister i biomedicin."

Är hon doktor eller magister? Förtroendet höjs inte direkt när man gör sådana missar på en så kort text.

Hela texten är rejält rörig och obegriplig. Gör man det med flit för att förvilla, eller tänker man så rörigt?
Vad betyder meningen:
"Men när Folkets Radio begär ut de endast 2-3 fall – av drygt 300 inrapporterade – som Läkemedelsverket bedömt har koppling till covidvaccinerna, finns Tommys fall inte med bland dem."

Varför begär man ut 2-3 fall av drygt 300 inrapporterade? 300 inrapporterade vad?

Inte heller för övriga drygt 300 inrapporterade dödsfall efter vaccin mot Covid-19, kan Läkemedelsverket presentera något underlag för sin bedömning överhuvudtaget.
Saknas inte ordet misstänkta i meningen? Slump? Jag tror tyvärr inte det.

Hur kan en journalist skriva så utomordentligt usel svenska på en så kort text?
Sen kanske vi ska vara tydlig med att han har en rätt tydlig åsikt i frågan, så han är knappast en opartisk journalist.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Barn och ungdomar riskerar att bli svårt sjuka i covid samt få postcovid..
Den risken är försvinnande liten.

Fairlane
P pegr skrev:
Mindre än risken att drabbas av allvarliga biverkningar från vaccinering?
Det är väl den jämförelsen som är intressant?

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
J JBa skrev:
Det är ju det som stör, att man gör skillnad på HUR man fått det förmodade skyddet mot svår sjukdom. Man missar det officiellt uttalade målet med ”beviset” med den inskränkningen.

Personligen gör det mig klart irriterad då jag måste riskera min sons hälsa genom påtvingat vaccin trots en genomgången infektion som visat sig ge samma eller bättre ”förmodat skydd mot svår sjukdom”.
Nu kommer det ju påbud om att dubbelvaccinerade ska ha en tredje dos när det har gått sex månader så även då finns det ju ett "bästföre-datum".

Med den tredje dosen verkar det som att antikroppsnivåerna når upp till samma nivåer som hos de som genomgått sjukdomen för inte alltför länge sen och sen tar en dos vaccin.

När var din son sjuk i covid?

BirgitS
J JBa skrev:
Hur tror du merparten av de fullvaccinerade resonerar när de har förkylningssymtom i dessa tider? Tror du de är hemma eller ens bryr sig öht? Du tror på allvar att människor i allmänhet ändrat sig sen innan pandemin hur man beter sig med en förkylning?
Jag kan inte svara för andra människor men sambon är lite snuvig idag så vi håller oss hemma båda två och jag har ställt in ett jobbmöte i morgon.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
J JBa skrev:
Jag tror ingenting. Men kan villigt erkänna att jag inte har speciellt mycket empati för de som valt att utsätta sig för detta genom att inte vaccinera sig.

De är vuxna människor som gjort ett medvetet val.

BirgitS
P pegr skrev:
Men ändå större än risken med vaccinbiverkningar.

• Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Jo men enligt FHM behöver inte den fullvaccinerade testa sig och har man vistas mycket med en covid 19 sjuk så är risken stor att personen blivit smittad och kan vistas ute i samhället och det tycker jag är galet.
Naturen har ingen FoHM att fråga men uppenbarligen klarar bin, fladdermöss, babianer och myror av att tänka själv.

Effektiv social distans hos honungsbin med smitta | Natursidan

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Snailman
V växelventil skrev:
Statistiken för antal smittade Vaccinerade i förhållande till ovaccinerade kommer ju att se mycket bättre ut på detta sätt:geek:

C
Nissens Nissens skrev:
Jag tror ingenting. Men kan villigt erkänna att jag inte har speciellt mycket empati för de som valt att utsätta sig för detta genom att inte vaccinera sig.

De är vuxna människor som gjort ett medvetet val.
Du menar att du inte känner empati med människor som är försiktiga och inte vågar använda sig av oprövade mediciner?

Det finns olika anledningar till att folk inte vill vaccinera sig, och det är fördomsfullt att dra alla över en kam.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.