Jag har ni begärt in några offerter gällande VVS och jag undrar om ni kan rekommendera vad som är vikigt att få med i avtalen när man ska skriva dessa senare. Vad ska man tänka på att få med? Har ni tips om några fallgropar så är dessa gvetvis också intressanta att veta om...

Priset, vad som ska ingå i detta och på vilken tid det skall utföras.
I vilket samband ska VVS-jobbet utföras? Vid ett mindre arbete klarar du dig bra med Konsumenttjänstlagen i ryggen, som är en tvingande lag som inte kan förhandlas bort.
Allt som rör pengar bör bekräftas skriftligen åt alla håll och kanter.

Jag har fått tips om att använda entrepenadkontakt ABS 05 som bl.a. finns att ladda ner på gar-bos hemsida (http://www.gar-bo.se/pdf/abs05_entreprenadkontrakt.pdf). Anser ni att ett sådant kontrakt eller avtal ger tillräckligt skydd för mig som beställare och minimerar risk för tvister i framtiden?

Ett avtal är aldrig bättre än vad som står i det. Dock är det en bra grund att stå på att ansluta avtalet till ABS 05. Då är det reglerat vad som ska gälla om saker och ting inte går som förväntat.
Däremot måste du vara noggrann att skriva in sådant som du tycker är viktigt såsom pris, vad som ingår i entreprenaden, tider etc.
För att vara riktigt säker på att få med allt kan du låta en sakkunnig granska ditt avtal innan du skriver på.
Som regel uppstår de flesta tvisterna kring sådant som inte står i avtalet......

Tänk på att avtal om när arbetena skall börja, när de skall vara klara, vilken omfattning på arbetena det är fråga om, om priset skall vara fast eller om arbetet skall utföras på löpande räkning (per timme) samt när betalning skall erläggas.

kolla på villariks.se om du e medlem har de ex. på avtal!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.