Hej!
Vi bor i ett hus som byggdes med självdrag och har alltid haft problem med för hög luftfuktighet. Vi eldar sällan och har därför satt in en PAX i badrummet på övre våningen samt friskluftsventiler i alla rum förutom i toan på nedervåningen samt i köket.
Trots det vaknar vi upp med kondens i nedre delen av fönster och nyligen har vi införskaffat en hygrometer som konstaterar att RH är över 60% så fort det är fuktigt utomhus, exempelvis när det regnar.
Vi har tänkt och tänkt men vet inte vad mer vi kan göra för att hålla fuktigheten nere. Vi har också ställt torrbollar i några rum.
Vad gör ni för att hålla fuktigheten inomhus nere när det är fuktigt ute?
Allt gott,
Vi bor i ett hus som byggdes med självdrag och har alltid haft problem med för hög luftfuktighet. Vi eldar sällan och har därför satt in en PAX i badrummet på övre våningen samt friskluftsventiler i alla rum förutom i toan på nedervåningen samt i köket.
Trots det vaknar vi upp med kondens i nedre delen av fönster och nyligen har vi införskaffat en hygrometer som konstaterar att RH är över 60% så fort det är fuktigt utomhus, exempelvis när det regnar.
Vi har tänkt och tänkt men vet inte vad mer vi kan göra för att hålla fuktigheten nere. Vi har också ställt torrbollar i några rum.
Allt gott,
Jag köpte en billig Woods för 1495 kr . Perfekt den tömmer ut minst 1 liter / dygn. Den har digital inställning av relativ fuktighet.
Sätt in en luft/luft värmepump, då får du torrt och dessutom billig värmeB Bukettivas skrev:Hej!
Allt gott,
Om den bara lyckats avfukta 1 liter per dygn så har du antingen väldigt torrt eller en dålig avfuktare.L Leif i Skåne skrev:
Min Woods avfuktar minst 10 l per dygn om det är fuktigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 785 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 785 inlägg
Se till att fönstren har fri luftströmning dvs. inga gardiner som hänger för och blockerar luftflödet.B Bukettivas skrev:
Så fort det blir kallare ute och du behöver värma upp huset mer så kommer luftfuktigheten inne att gå ner. Vill du skynda på det så höj rumstemperaturen med t.ex. 2 grader.
2 boplan? Källare? Sover ni på övervåningen? Är det bara där det är kondens på fönster?B Bukettivas skrev:Hej!
Allt gott,
Kalla fönster och dålig ventilation skapar detta
Man ser till att ha bra ventilation
Att bo i ett självdragshus där man byggt om och fixat och därmed försämrat ventilationen är en dålig idé, man spenderar ändå rätt många timmar hemma.
Med det sagt är jag inte så orolig för fukten, bara den håller sig under gränsen för mögeltillväxt. Jag har inga problem med imma på fönster eller dylikt, bra co2-nivåer och lagom temperatur sen jag fixade ordentlig ventilation. Kan jag räkna hem det på energiförbrukningen? Nej. I kvalité på boendet? Ja.
Att bo i ett självdragshus där man byggt om och fixat och därmed försämrat ventilationen är en dålig idé, man spenderar ändå rätt många timmar hemma.
Med det sagt är jag inte så orolig för fukten, bara den håller sig under gränsen för mögeltillväxt. Jag har inga problem med imma på fönster eller dylikt, bra co2-nivåer och lagom temperatur sen jag fixade ordentlig ventilation. Kan jag räkna hem det på energiförbrukningen? Nej. I kvalité på boendet? Ja.
Två boplan stämmer, ingen källare. Det bildas kondens endast på övervåningen där vi sover, så troligen beror det på fukten i utandningen. Frågan är dock vad som bör göras för att bättra ventilationen när vi redan har satt in ventiler i varje rum samt en PAX på passa plan.M martin h82 skrev:
Edit: vi har märkt att om elementen är på under natten är det ingen kondens på morgonen, men det blir väldigt varmt...
Kan vara att dina fönster har för lågt u-värde och är för kalla på insidan och därför kondenserar fukten i luften, även om den är normal. Det blir förstås värre när luftfuktigheten ökar (regnar) och bättre när du höjer temp. Ända möjligheten är att byta fönster, om nu detta är ett problem. Ökad ventilation kommer inte hjälpa.B Bukettivas skrev:Två boplan stämmer, ingen källare. Det bildas kondens endast på övervåningen där vi sover, så troligen beror det på fukten i utandningen. Frågan är dock vad som bör göras för att bättra ventilationen när vi redan har satt in ventiler i varje rum samt en PAX på passa plan.
Edit: vi har märkt att om elementen är på under natten är det ingen kondens på morgonen, men det blir väldigt varmt...
Hur gamla fönster har ni? Skick?B Bukettivas skrev:Två boplan stämmer, ingen källare. Det bildas kondens endast på övervåningen där vi sover, så troligen beror det på fukten i utandningen. Frågan är dock vad som bör göras för att bättra ventilationen när vi redan har satt in ventiler i varje rum samt en PAX på passa plan.
Ju högre lufttemperatur, desto med fukt kan luften hålla innan du når 100 % RH och du får fuktutfällning (tex via kondens på fönster).B Bukettivas skrev:Två boplan stämmer, ingen källare. Det bildas kondens endast på övervåningen där vi sover, så troligen beror det på fukten i utandningen. Frågan är dock vad som bör göras för att bättra ventilationen när vi redan har satt in ventiler i varje rum samt en PAX på passa plan.
När du säger att elementen är "på", vad är det för element? Oavsett om det är vattenburet eller direktel så kan du alltid ställa ner termostaten, dvs inte ha lika hög temperatur, om du tycker det är ett problem.
PAX-fläkten på toan, går den 24/7 eller är den styrd på något sätt (tid, fukt)?