Vi bor i ett 50 talshus som vi byggt ut källardelen på (terass ovanpå). I samband med detta kommer vi att vilja/behöva dränera om ursprungsdelen av huset och koppla på dränering korrekt osv. Vi vill självklart också isolera gamla källargrunden innan vi fyller igen alltihop.
Jag är otroligt nyfiken på att använda cellglas (foamglas). Miljövänligt och håller i evigheter men väldigt dyrt så klart.
Någon som isolerat källarvägg med foamglas-skivor och har erfarenhet?
Behöver man tex ta bort det gamla skiktet med tjära?
Hur isolerar man ner mot sulan/klacken?
Känner någon till någon firma i södra Sverige som arbetat med materialet?

• Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
V Velton skrev:
Vi bor i ett 50 talshus som vi byggt ut källardelen på (terass ovanpå). I samband med detta kommer vi att vilja/behöva dränera om ursprungsdelen av huset och koppla på dränering korrekt osv. Vi vill självklart också isolera gamla källargrunden innan vi fyller igen alltihop.
Jag är otroligt nyfiken på att använda cellglas (foamglas). Miljövänligt och håller i evigheter men väldigt dyrt så klart.
Någon som isolerat källarvägg med foamglas-skivor och har erfarenhet?
Behöver man tex ta bort det gamla skiktet med tjära?
Hur isolerar man ner mot sulan/klacken?
Känner någon till någon firma i södra Sverige som arbetat med materialet?
Har du hittat några bra svar från annat håll? Vi går i liknande tankar.

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Det går utmärkt att använda sig av Foamglas för isolering av källarvägg utvändigt. Väggen ska vara tät med t ex asfalt innan montering, dvs tvärtom mot Iso/pordrän.

Har tyvärr inte så mycket mer erfarenhet av Foamglas i den lösningen, på småhus är det fortfarande ganska ovanligt att det används men på större byggnader är det vanligare. Bäst är nog att slå en signal/maila Foamglas och kolla om de vet något företag som arbetat med det.

• Gilla
Velton
  • Laddar…
Toppen att man slipper ta bort asfaltsskiktet som redan sitter!
Ska försöka ringa och ta reda på detaljer om exakt hur man bör gå tillväga.
Hoppas någon mer här på forumet har hört nåt, eller har någon erfarenhet.:)

Hur har det gått?
Vi behöver dränera källare pga fuktgenomslag i väggen, pga dålig dränering och takavvattning. Vill inte sätta cellplast.
Tittar på foamglas i skivor, men har inte kommit så långt i våra tankar ännu. vad gjorde ni med källarväggen?
Asfalt? platon?
Insidan av källarväggen skulle jag vilja putsa med lerbruk, (bara betong idag)

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
N nooki skrev:
Hur har det gått?
Vi behöver dränera källare pga fuktgenomslag i väggen, pga dålig dränering och takavvattning. Vill inte sätta cellplast.
Tittar på foamglas i skivor, men har inte kommit så långt i våra tankar ännu. vad gjorde ni med källarväggen?
Asfalt? platon?
Insidan av källarväggen skulle jag vilja putsa med lerbruk, (bara betong idag)
Hej,

Kanske foamglas / cellglas kan fungera. Jag planerar att använda cellglas i grunden vid husbygge. Försöker undvika cellplast.

Bor i ett gammalt hus med stengrund - källarväggar av sten. Tror egentligen inte på att det är en bra idé att använda källare som rum att bo i / utnyttja som vanliga rum ovan jord, om det inte är ett suterränghus.

Lycka till med huset.

• Gilla
nooki
  • Laddar…
Det gick dessvärre inget vidare när vi skulle göra verklighet i våra planer med foamglaset... materialet är det i särklass bästa i många avseenden. Miljövänligt, kapilärbrytande, otroligt bra isolervärde. Men vi lyckades inte ens lägga en beställning för de fakturerar inte till privatpersoner och dessutom måste man ha en truck eller kranlyft hemma när de kommer och levererar matetialet. Allt det där hade säkert gått att lösa med mycket god vilja och hjälpsamma grävmaskinister i vår närhet. Priset skulle även skena iväg då dimensionerna som erbjöds på skivorna helt enkel gav förfärligt mycket spill i vårt fall. Det skulle fördyra en redan svindyr investering ytterligare.

Så summan av kardemumma blev att jag övergav iden med foamglass och i ärlighetens namn har jag tidigare fått trolla med knäna i projekt där vi trots många svårigheter valt att vara "early adopters" och använda oss av miljövänliga innovationer.

Så nu sitter där 20 cm isodrän runt vår källargrund. Ett HEMSKT material som smular sjuka mängder microplaster (granulat) vid kapning. (Kapades därför inne i ett garage med presenning under som fångade upp spillet).

Men nu sitter vi här med en varm och torr källare, men det dåliga samvetet för miljön skaver.

De moderna klimatsmarta materialen borde verkligen vara en självklarhet i alla byggen, stora som små. Men när t o m leverantörerna själva väljer bort att möjliggöra köp till mindre privata byggen ledsnar man ju.
Ibland känner man sig lite ensam i sin strävan att ta ansvar för klimat och miljö.
Så en hyllning till alla byggentusiaster som kämpar med klimatsmarta lösningar och material! Det finns en del eldsjälar out there!!! :)

• Gilla
Missad och 2 till
  • Laddar…
V Velton skrev:
Det gick dessvärre inget vidare när vi skulle göra verklighet i våra planer med foamglaset... materialet är det i särklass bästa i många avseenden. Miljövänligt, kapilärbrytande, otroligt bra isolervärde. Men vi lyckades inte ens lägga en beställning för de fakturerar inte till privatpersoner och dessutom måste man ha en truck eller kranlyft hemma när de kommer och levererar matetialet. Allt det där hade säkert gått att lösa med mycket god vilja och hjälpsamma grävmaskinister i vår närhet. Priset skulle även skena iväg då dimensionerna som erbjöds på skivorna helt enkel gav förfärligt mycket spill i vårt fall. Det skulle fördyra en redan svindyr investering ytterligare.

Så summan av kardemumma blev att jag övergav iden med foamglass och i ärlighetens namn har jag tidigare fått trolla med knäna i projekt där vi trots många svårigheter valt att vara "early adopters" och använda oss av miljövänliga innovationer.

Så nu sitter där 20 cm isodrän runt vår källargrund. Ett HEMSKT material som smular sjuka mängder microplaster (granulat) vid kapning. (Kapades därför inne i ett garage med presenning under som fångade upp spillet).

Men nu sitter vi här med en varm och torr källare, men det dåliga samvetet för miljön skaver.

De moderna klimatsmarta materialen borde verkligen vara en självklarhet i alla byggen, stora som små. Men när t o m leverantörerna själva väljer bort att möjliggöra köp till mindre privata byggen ledsnar man ju.
Ibland känner man sig lite ensam i sin strävan att ta ansvar för klimat och miljö.
Så en hyllning till alla byggentusiaster som kämpar med klimatsmarta lösningar och material! Det finns en del eldsjälar out there!!! :)

tack för ditt svar! Tråkigt att det ska vara så. Hoppas att fler privata efterfrågar så kanske det blir ändring!

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Jag har beställt en del foamglas till vårt husbygge. Inget problem som privatperson. De gör det dock endast mot proforma faktura. Sedan måste måste man ha maskin tillgängligt för att lossa. Skicka PM till mig om ni vill ha mail adress till den säljaren jag har haft kontakt med.

• Gilla
nooki
  • Laddar…
Förskottsbetalning var det de ville ha och jag förstår bolaget till fullo att de behöver ha det så. Det var inte det som var avgörande för att vi valde bort utan snarare att formatet på skivorna gav oss orimliga mängder spill. Jag brukar orka genomföra "omständiga" beställningar just för att kunna bidra lite grann till "klivet in i en miljövänlig framtid!"(y)
Kul att ni använt foamglass i ert bygge! Till grunden då eller?

Vi använde det till kantisolering av plattan. Under plattan är det sedan perlite.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
S
V Velton skrev:

isodrän är ett bra material :) du kan släppa miljötanken för inget du gör kommer påverka miljön ändå ;)

Rickard.
Hur är foamglas egentligen på källare? Jag har skummat igenom isodräns guide och där lägger dom stor vikt vid att väggen byggs diffusionsöppen så väggen kan torka utåt. Jag har i och för sig bara monterad foam vid tätskiktsarbeten men dom metoder jag använt är inte det.

Det jag lärde mig nu i och med vår beslutsprocess och massa research, är att de två materialen jobbar på motsatta sätt. Isodrän, där ska fukten vandra ut. Foamglass är istället helt kapilärbrytande så markfukten har aldrig någon chans att öka fukten i källarväggen. Då bör man gissningsvis ta hand om fukten inne i källare mee sedvanlig ventilation alternativt luftavfuktare om man typ torkar massvis med tvätt eller så.

• Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.