Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Så är det kanske. Vad vill du göra åt det?
Jag är inte i position att göra något åt det men intresserad av att veta om det är så. Om det konstateras kommer det naturligtvis att tas hänsyn till i framtiden.
 
P
P pegr skrev:
Att den inte har granskats av oberoende källor gör inte data mindre relevant tycker jag.
Om du forskar inom samma område som artikelförfattarna så kan du kanske avgöra om artikeln håller god kvalitet. Vi andra bör nog vänta med att lita för mycket på artikeln tills den har granskats av andra forskare, men den bör förvisso inte avfärdas helt.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför är det en risk? Det finns många som gör utvärderingar.
Vi kanske borde vara vana vid att sanningen mörkas, men jag vänjer mig inte.
 
B Byske skrev:
Jag är 80 år och har nu tagit spruta 3 mot corona helt oförstående ni son ej tar sprutan har 2 nära bekanta som har dött i denna virus men ni tror tydligen att ni är odödliga och det får ni tro men håll er då inne så ni inte smittar andra med denna farsot.
Skulle du fortfarande ta sprutan om du blev mer sjuk av biverkningarna än av själva sjukdomen?
 
P
M mickef skrev:
Vi kanske borde vara vana vid att sanningen mörkas, men jag vänjer mig inte.
Händer det ofta? Hur märker du att det mörkas?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Skulle du fortfarande ta sprutan om du blev mer sjuk av biverkningarna än av själva sjukdomen?
Han skulle inte få chansen om risken för det vore för stor. Sådana vaccin släpps inte ut på marknaden.
 
  • Gilla
Kurtivan och 9 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Händer det ofta? Hur märker du att det mörkas?
Ofta i media och i politiken. Ofta inser man själv men annars blir man uppmärksammad på det av någon som är mer vaken. Känner inte du att det mörkas ibland?
 
P pmd skrev:
Han skulle inte få chansen om risken för det vore för stor. Sådana vaccin släpps inte ut på marknaden.
Va nästan samtliga av oss på mitt jobb har blivit mer sjuk efter vaccinering än av själva sjukdomen.
 
P
M mickef skrev:
Ofta i media och i politiken. Ofta inser man själv men annars blir man uppmärksammad på det av någon som är mer vaken. Känner inte du att det mörkas ibland?
Hur har den "vakne" blivit uppmärksammad? Det måste du ju få veta om du ska tro på den.

Det enda jag kan komma på är tidningarna ibland inte skrivet ut namnet på en misstänkt brottsling, men det är inte att mörka egentligen. Inte förrän den misstänkte är döm är det vettigt att skriva ut namnet.

När det gäller covidpandemin har antagligen mörkandet lyckats mycket bra för jag har inte ens funderat på att det skulle kunna ha skett. ;)
 
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Va nästan samtliga av oss på mitt jobb har blivit mer sjuk efter vaccinering än av själva sjukdomen.
Hur gjordes jämförelsen? Hade alla som vaccinerades redan varit sjuka, eller blev de sjuka efter vaccineringen?

Och hur många i Sverige och världen har inte blivit sjuka av vaccinering? Beräkningen av risken baseras lämpligen på hela befolkningen, och inte bara på dina kollegor.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur har den "vaken" blivit uppmärksammad? Det måste du ju få veta om du ska tro på den.

Det enda jag kan komma på är tidningarna ibland inte skrivet ut namnet på en misstänkt brottsling, men det är inte att mörka egentligen. Inte förrän den misstänkte är döm är det vettigt att skriva ut namnet.

När det gäller covidpandemin har antagligen mörkandet lyckats mycket bra för jag har inte ens funderat på att det skulle kunna ha skett. ;)
Du är lurad eller ouppmärksam. Fast det tror jag inte, vi släpper det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
@pegr @mickef @harry73

Eftersom en del inte verkar orka att läsa vad som står på länkade sidor kommer här lite citat:

Dillner tycker också att förutsättningen för att en fjärde våg under vintern inte ska inträffa är att vaccinationstäckningen ökar.

Enligt Fohm:s antikroppsundersökning under slutet av september var det bara drygt 85 % av den vuxna befolkningen som hade antikroppar pga. vaccination eller genomgången sjukdom. Det räcker inte för flockimmunitet när få barn jämförelsevis har antikroppar.

Som @blackarrow skrev för någon timme sen i nyhetstråden #13552 om en amerikansk studie:
"Av totalt 969 personer inlagda på sjukhus med covid-19 i USA, så var bara 54 av dem som var fullvaccinerade."
"Bland de fullvaccinerade var 25 asymptomatiska! Det fanns alltså någon annan anledning till att de hamnade på sjukhus."

De flesta är fullvaccinerade i USA också. Det är en pandemi nästan bara bland de ovaccinerade.
Du verkar inte ens läsa rubriken själv.. -"Men var femte person som fått två sprutor är inte skyddad mot deltavarianten av covid-19."

V växelventil skrev:
Va nästan samtliga av oss på mitt jobb har blivit mer sjuk efter vaccinering än av själva sjukdomen.
Fairlane Fairlane skrev:
Om vi tänker oss ett fiktivt exempel;
Sjukdom A har en dödlighet på 10%, dvs 90% överlever.
Det finns ett vaccin som skyddar väldigt effektivt mot dödlighet (99,9%)
Om man har genomgått sjukdom A så är sannolikheten att bli sjuk i samma sjukdom igen: 1 på 1000
Om man har vaccinerat sig så är skyddet mot att få sjukdomen 13 på 1000 (obs skyddet mot dödlighet är fortfarande 99,9%.
Ja, då väljer du att strunta i vaccinet, för genomgången sjukdom skyddar bättre?

Jaha, jag trodde precis att det var du som krävde immunitet för att ett vaccin skulle klassas som bra.
Mig veterligen finns det inga 100%-iga vaccin mot något så den logiska slutsatsen måste då bli att alla är halvtaskiga, eller?
 
V växelventil skrev:
Va nästan samtliga av oss på mitt jobb har blivit mer sjuk efter vaccinering än av själva sjukdomen.
Så nästan samtliga på ditt jobb har haft sjukdomen?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur gjordes jämförelsen? Hade alla som vaccinerades redan varit sjuka, eller blev de sjuka efter vaccineringen?

Och hur många i Sverige och världen har inte blivit sjuka av vaccinering? Beräkningen av risken baseras lämpligen på hela befolkningen, och inte bara på dina kollegor.
Hur menar du?Man pratar med varandra och berättar hur sjuk man var/blev så inget konstigt med det.Många vaccinerade sig på jobbet och kändes sig sjuka efter vaccinering och gick hem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.