Jag har fått det konstaterat från sotare att jag behöver byta ut min kaminkasett och montera ett spjäll för att få kamin fungerar korrekt (idag sotar glasen igen och en del rök kommer ut i huset).
Sotaren säger att de har ett samarbete med Eldabutiken här i Haninge men ingenstans hittar jag nån har något bra att säga om dessa. Det kan väl inte vara så att allt är dåligt? Vad har ni för erfarenhet och varför väljer sotaren att ha ett samarbete med dessa? Blir det billigare hos dessa då också?
 
  • Gilla
Cephei och 1 till
  • Laddar…
A
Musseh Musseh skrev:
Jag har fått det konstaterat från sotare att jag behöver byta ut min kaminkasett och montera ett spjäll för att få kamin fungerar korrekt (idag sotar glasen igen och en del rök kommer ut i huset).
Sotaren säger att de har ett samarbete med Eldabutiken här i Haninge men ingenstans hittar jag nån har något bra att säga om dessa. Det kan väl inte vara så att allt är dåligt? Vad har ni för erfarenhet och varför väljer sotaren att ha ett samarbete med dessa? Blir det billigare hos dessa då också?
ta den sotaren med en nypa salt..
Det handlar om mer försäljning..
Jag skulle höra med annan sotarfirma för annat utlåtande.
 
  • Gilla
Peter787 och 11 till
  • Laddar…
Felaktig förklaring av mig ser jag. Problemet är där och har stört mig sen jag flyttade in. Fick samma svar över telefon och sen av sotaren vad felet bör vara.
 
A
Musseh Musseh skrev:
Felaktig förklaring av mig ser jag. Problemet är där och har stört mig sen jag flyttade in. Fick samma svar över telefon och sen av sotaren vad felet bör vara.
nåjo.. Men faktum kvarstår... en sotarfirma som har samarbete med en butik ska man inte ta helt på orden... Jag hade aldrig tagit dem ens seriös... Sedan att de kan ha haft rätt är en annan sak..
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Elda har ju erkänt dåligt rykte, det finns ju andra firmor i stockholm så om du är tveksam är det väl bara att ta kontakt med nån annan.
 
  • Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Av alla Eldsbutiker är det väl just den i Haninge som har sämst rykte. Det är väl t.o.m. så illa att det dåliga ryktet för hela kedjan till stor del kommer sig av just den butiken pga det som finns att läsa i länkarna i inlägg 3.
 
  • Gilla
Peternow och 15 till
  • Laddar…
Skulle undvika just Eldabutiken i Haninge lika mycket som man vill undvika att huset brinner ner (och frågan är om det inte är bättre att låta huset brinna ner än ha med Eldabutiken i Haninge att göra ..... )

Och som andra säger skulle jag heller inte lita på en sotare som har samarbete med en butik och speciellt inte den där Eldabutiken i Hanige.

I Stockholms området finns det otroligt många andra som kan hjälp till.
Finns många som utför sotning och många som säljer kaminer.
 
  • Gilla
TobbeP och 11 till
  • Laddar…
Sotare ska väl vara ett opartisk skrå. Låter konstigt att de har samarbete med en enskild butik.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Håller med alla ovanstående, desto fler som undviker Eldabutiken generellt, men framförallt den i Haninge, desto bättre.
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Här har du att läsa om Eldabutiken i Haninge:
[länk]
[länk]
Det här var det första jag kom att tänka på.

Jag kan tycka att oavsett om Eldabutiken i Haninge skött sig exemplariskt i 99,99 % av fallen så bör de undvikas just på grund utav hur de skött sig i nämnda fall.

Det är även skäl att undvika alla Eldabutiker kan jag tycka, åtminstone ett tag framöver. Visserligen ägs inte Eldabutikerna av en gemensam ledning men ”dem” hade ändå kunnat gå ut med att butiken i Haninge inte skött sig exemplariskt och kunden kommer kompenseras samt att de ber om ursäkt bla bla bla
 
  • Gilla
Keijos och 9 till
  • Laddar…
Jag tycker det är ganska läskigt att ens överväga att ha något med att göra med den butiken.

De komiska är att ryktet om eldabutiken och hur de hanterar kunder har tagit sig långt in i de norra skogarna.
 
  • Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ta den sotaren med en nypa salt..
Det handlar om mer försäljning..
Jag skulle höra med annan sotarfirma för annat utlåtande.
Är inte sotartjänsten som kommunen "köper in" för kontroller och sotning en form av monopol? Det är väl endast den firman som kan godkänna/underkänna en anläggning? Om så är fallet; är det ens lagligt att de har samarbete med annan aktör och gör reklam för det?
 
  • Gilla
tertai och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
En rökgas fläkt skulle kanske kunna vara en billig lösning.
 
  • Gilla
Langos
  • Laddar…
A anojak skrev:
Håller med alla ovanstående, desto fler som undviker Eldabutiken generellt, men framförallt den i Haninge, desto bättre.
På vilket sätt menar du att samtliga Eldabutiker skulle vara dåliga?

Jag, och fler med mig, har galet bra erfarenheter av Eldabutiken i Åre.

Svepande dissar utan uppbyggnad med fakta känns mer som personliga vendettor än sakligt underbyggda inlägg baserade på fakta.
 
  • Gilla
Sven Hallberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.