Jag skulle definitivt välja någon av de större märkena tex Grundfors, Wilo mfl då dessa är väl beprövade och håller hög kvalitet även i sina mindre modeller (alfa,pico mfl)

Wilo pumpen håller typ 5-6 år i kalkrikt vatten. Tycker de borde hålla längre.

Finns det pumpar som håller bättre?
Cirkulationspump Wilo Star RS 15/6 med etikett och qr-kod, vinkel från sidan som visar märkning och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sittställning
Grundfos alpha 2 25/60
Wilo yonos pico 25/1-6 (menar man tryck på 1 till 6?)
Wilo Cirkpump Yonos-PICO 25/1-6-F (vad betyder f?)
Wilo Cirkpump Stratos Pico 25/1-4

Samtliga 130mm.

Hugget som stucket kanske

Personligen hade jag valt Alfa. Har god erfarenhet av grundfors. Men Wilo gör bra pumpar med..

Sittställning
Av någon anledning känner jag för alpha 2, vekar prisvärd

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
richardtenggren
Jag tänkte att Daniel beskrev vilka modeller du behöver, vilken som är prisvärd är väl den som håller längst kanske, men det behöver någon med god erfarenhet sia om.

Skillnaden mellan de där är längden, den ena 130 och den andra 180(hornbach).

Du kan alltid kika på rsk-nummer, gärna direkt hos tillverkaren för att säkerställa att det är rätt pryl :)

Jag valde en Alpha 2 till frikylan, dock inte hunnit dit… ;)

Sittställning
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tänkte att Daniel beskrev vilka modeller du behöver, vilken som är prisvärd är väl den som håller längst kanske, men det behöver någon med god erfarenhet sia om.

Skillnaden mellan de där är längden, den ena 130 och den andra 180(hornbach).

Du kan alltid kika på rsk-nummer, gärna direkt hos tillverkaren för att säkerställa att det är rätt pryl :)

Jag valde en Alpha 2 till frikylan, dock inte hunnit dit… ;)
Sätt och letade efter om det va längden men tänkte inte så långt, när man e ny på det stirrar man gärna sig blind.

Men om det är 130 eller 180 spelar väl ingen roll såvida man har plats vill säga ? Har flex slangar som ansluter till pumpen så jag kan säkert få plats med en längre

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
I ditt fall ska det ju inte spela någon roll då, min uppfattning är att 180 mm oftast är billigast, troligen på grund av störst efterfrågan på dessa.
I mitt fall valde jag 130 mm då det är ont om plats :)

Jag har en Grundfos, men pannan styr den verkar det som. Har inte pillat på något vad gäller den. Står 19W i displayen, ingen aning om vad det betyder. :rofl:

Sittställning
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kika i Tyskland. Betydligt billigare.
Pris exp

[länk]

[länk]
Najs, har dålig koll på tyska sidor men det är definitivt värt det. Kanske kikar på Ebay en runda.

richardtenggren richardtenggren skrev:
I ditt fall ska det ju inte spela någon roll då, min uppfattning är att 180 mm oftast är billigast, troligen på grund av störst efterfrågan på dessa.
I mitt fall valde jag 130 mm då det är ont om plats :)
AA brukar vara typ 500kr billigare för samma pump men olika mått.

Är pumphusen lika på 25/130 pumpar.

När jag byter min Wilo så byter inte jag pumphuset utan vara pumpen med packning fort som attan för att inte tappa allt vattnet från radiatorerna.

Sittställning
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Är pumphusen lika på 25/130 pumpar.

När jag byter min Wilo så byter inte jag pumphuset utan vara pumpen med packning fort som attan för att inte tappa allt vattnet från radiatorerna.
Jag har avstängningar vid huset :cool:(y)

Ventiler i anslutningarna? Är det någon som vet om de blivit bättre. De tenderar ju att läcka efter ett tag. Jag behöver byta mina och funderar på om de är bättre i dag eller om jag ska försöka bygga om till riktiga kulventiler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.