1 646 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Avväxling fönster
Hej!
Problemställning:
Jag behöver hjälp med att räkna ut vilken dimension på avväxling jag behöver ovanför en dörr dörr och ett fönster inför ett nybygge av garage med loft. Jag tänker avväxlingen i form av en injackad regel (”stående hammarband”). Enligt dimensioneringsprogram på nätet verkar det krävas limträbalk. Jag funderar kanske på om jag ska ta två reglar för att klara mig med mindre dimension av konstruktionsvirke.
Förutsättningar:
Nybygge av garage med loft för bostadslast
Bredd 7.5m utan hjärtväggar
Taklutning 38 grader med råspont och betongpannor
Snözon 3
Takstolar på cc1200 plus en limträbalk mellan varje takstol
Vägstomme av (stående plus hammarband) 145x45
Jag ska in med dörr och fönster och behöver ta bort en stående regel så öppningen blir cc1200. Dvs antingen en takstol eller golvbjälke hamnar mitt ovanför.
Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig räkna ut dimension vid en respektive två balkar/reglar för detta.
Tack på förhand!
Problemställning:
Jag behöver hjälp med att räkna ut vilken dimension på avväxling jag behöver ovanför en dörr dörr och ett fönster inför ett nybygge av garage med loft. Jag tänker avväxlingen i form av en injackad regel (”stående hammarband”). Enligt dimensioneringsprogram på nätet verkar det krävas limträbalk. Jag funderar kanske på om jag ska ta två reglar för att klara mig med mindre dimension av konstruktionsvirke.
Förutsättningar:
Nybygge av garage med loft för bostadslast
Bredd 7.5m utan hjärtväggar
Taklutning 38 grader med råspont och betongpannor
Snözon 3
Takstolar på cc1200 plus en limträbalk mellan varje takstol
Vägstomme av (stående plus hammarband) 145x45
Jag ska in med dörr och fönster och behöver ta bort en stående regel så öppningen blir cc1200. Dvs antingen en takstol eller golvbjälke hamnar mitt ovanför.
Vore mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig räkna ut dimension vid en respektive två balkar/reglar för detta.
Tack på förhand!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej men två 45x195 om du kan fördela lasten jämnt mellan dem.A Amrich skrev:
Jag tycker det är bättre att lägga limträ med samma dimension på c/c 600 mm, och förse varannan bjälke med högben och hanbjälke. Då skulle det räcka med 115x315 för limträbalkarna.
Pratar du om takstolarna och bjälklaget nu och inte avväxlingen?J justusandersson skrev:
Takstolarna är inte beställda men de jag tittat på är just av modell du beskriver. Takstol med limträ i underram på cc1200 och sen en likadan limträbalk mellan varje takstol.
Gällande avväxlingen då! Hur vet jag om jag får samma last på båda 45x195 då?
Kanske lika bra att ta en limträbalk ovanför dörr och fönster då. 42x270 eller 56x225 får jag fram vore en lämplig dimension?
Behöver den vila på (injackad) mer än en stående väggregel på var sida om öppningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Bra med limträ hela vägen. Om avväxlingen inte är längre än 1,2 meter räcker det med 45x245 om du kan få tag i den dimensionen. Den är inte standard. Annars blir det limträ. Bättre med en smalare än två dubbla om du ska fälla in i reglarna.
Inte om de har rejäla dimensioner och är stagade i sidled.A Amrich skrev:
Liknande trådar
-
Behov av avväxling vid håltagning under fönster
Byggmaterial & Byggteknik -
Avväxling/förstärkning över fönsterparti? Någon som har lite koll?
Fönster & Dörrar -
Avväxlingsbalk fönster
Byggnadsfysik -
Avväxling fönsterdörr gavel
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta fönster gavel, avväxling nockbalk?
Byggnadsfysik