10 153 läst · 11 svar
10k läst
11 svar
Gipsputs i badrum
Funderar på att sätta pärlspont i form av bröstpanel i mitt badrum. (Pärlspont i badrum diskuteras i en annan tråd här på forumet).
På överelen av väggen skulle jag vilja ha ett putsat utseende. Jag funderar därför på om jag skulle kunna använda gipsputs och hur jag då ska göra med tätskiktet.
Min ursprungliga tanke är att använda plastmatta som tätskikt i hela badrummet. Dels för att det blir riktigt tätt och dels för att det är ett godkänt ytskikt i sig vilket gör att försäkringsbolag etc. inte kan ha någon åsikt om pärlspontens vara eller inte vara.
Jag ser dock en risk i att gipsputs inte fäster speciellt bra på en plastmatta? Åsikter eller erfarenheter kring detta tas tacksamt emot!
Maxit skriver om sin produkt "Gypsum universalgips" att den är godkänd i våtrum men dom skriver inte något om tätskikt.
http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/putsa_inne_gypsum.pdf
Är det någon här på forumet som använt gipsputs i våtrum?
På överelen av väggen skulle jag vilja ha ett putsat utseende. Jag funderar därför på om jag skulle kunna använda gipsputs och hur jag då ska göra med tätskiktet.
Min ursprungliga tanke är att använda plastmatta som tätskikt i hela badrummet. Dels för att det blir riktigt tätt och dels för att det är ett godkänt ytskikt i sig vilket gör att försäkringsbolag etc. inte kan ha någon åsikt om pärlspontens vara eller inte vara.
Jag ser dock en risk i att gipsputs inte fäster speciellt bra på en plastmatta? Åsikter eller erfarenheter kring detta tas tacksamt emot!
Maxit skriver om sin produkt "Gypsum universalgips" att den är godkänd i våtrum men dom skriver inte något om tätskikt.
http://www.maxit.se/media/22/pdf/gds/putsa_inne_gypsum.pdf
Om du använder Gypsums primer så kan du få Gypsum att fästa på det mesta, men på tex. en plastmatta så borde du använda ett nät också som sprickarmering och då punkterar du tätskiktet med varje spik eller liknande som du sätter upp nätet med... sen kommer nästa grej... den är ok i våtrum och det är då självklart under tätskiktet då reglerna kräver tätskikt i hela våtrummet.Quist skrev:Jag ser dock en risk i att gipsputs inte fäster speciellt bra på en plastmatta? Åsikter eller erfarenheter kring detta tas tacksamt emot!
[länk]
Gips är trots allt gips och gillar inte riktigt fukt även om den inte möglar. Det är därför man inte heller ska putsa fuktiga källarväggar med Gypsum. Tror inte försäkringsbolagen riktigt skulle uppskatta din ide.
Jag lyfter den här tråden igen då...
Finns det något sätt att erhålla något som liknar putsad vägg i ett badrum i ett trähus då?
Och hur gör man i "stenhus", LECA, lättbetong osv, är det samma problem där?
Jag är inte ute efter att det ska vara puts vid dusch/badkar, däremot de övriga väggarna.
Något som är någorlunda OK mot framtida problem samt försäkringsbolag!?
Putsad vägg är ju lite läckert faktiskt.
Finns det något sätt att erhålla något som liknar putsad vägg i ett badrum i ett trähus då?
Och hur gör man i "stenhus", LECA, lättbetong osv, är det samma problem där?
Jag är inte ute efter att det ska vara puts vid dusch/badkar, däremot de övriga väggarna.
Något som är någorlunda OK mot framtida problem samt försäkringsbolag!?
Putsad vägg är ju lite läckert faktiskt.
Om Du har plastmatta bakom puts tror jag
den kan bli förstörd av putsen.
Det dom menar att Gypsum är godkännt
i våtrum är att den sitter bakom tätskiktet skulle
jag tro, för det putsade muraren badrummen med
på jobbet.
Ett alternativ för att ha putsat i badrummet
kan ju tänkas att använda vanligt tätskikt och
sen montera dom tunnaste byggskivorna (typ lux)
med kakelfix på väggarna.
Dom har ju en betong yta som det borde gå att
putsa på och eventuellt lägga in ett glasfibernät
i putsen för att klara ev sprickor.
Hur hade Du tänkt att fästa panelen?
Mvh Putte
den kan bli förstörd av putsen.
Det dom menar att Gypsum är godkännt
i våtrum är att den sitter bakom tätskiktet skulle
jag tro, för det putsade muraren badrummen med
på jobbet.
Ett alternativ för att ha putsat i badrummet
kan ju tänkas att använda vanligt tätskikt och
sen montera dom tunnaste byggskivorna (typ lux)
med kakelfix på väggarna.
Dom har ju en betong yta som det borde gå att
putsa på och eventuellt lägga in ett glasfibernät
i putsen för att klara ev sprickor.
Hur hade Du tänkt att fästa panelen?
Mvh Putte
Tack för iden om luxskivor. Det skulle kunna fungera även om det känns lite omständligt.
Finns det något annat sätt att få putsat utseende på en badrumsvägg? Kanske det kan gå att använda sättbruk eller något liknande direkt på plastmatta eller Rubbox?
I själva duschhörnet kommer jag att helkakla men det är på resten av väggarna jag vill ha pärlspånt på nederdelen och ett putsat utseende på överdelen.
Vad gäller pärlspånten så har jag tänkt att fästa den på läkt som jag antingen limmat fast eller skruvat upp i silicontätade hål.
En diskussion kring detta finns i följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/64056-paerlspant-pa-vaegg-i-badrum.html#post444009
Finns det något annat sätt att få putsat utseende på en badrumsvägg? Kanske det kan gå att använda sättbruk eller något liknande direkt på plastmatta eller Rubbox?
I själva duschhörnet kommer jag att helkakla men det är på resten av väggarna jag vill ha pärlspånt på nederdelen och ett putsat utseende på överdelen.
Vad gäller pärlspånten så har jag tänkt att fästa den på läkt som jag antingen limmat fast eller skruvat upp i silicontätade hål.
En diskussion kring detta finns i följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/64056-paerlspant-pa-vaegg-i-badrum.html#post444009
Nej precis, putsen ska nomalt inte utsättas för vattenbegjutning.
(Barn som slaskar med vatten kan ju dock innebära temporära vattenstänk )
Finns det något sådant färgsystem som är godkänt som tätskikt i våtrum och vad kan man tänka sig att ett sådant tätskikt får för ånggenomgångsmotstånd?
(Barn som slaskar med vatten kan ju dock innebära temporära vattenstänk )
Finns det något sådant färgsystem som är godkänt som tätskikt i våtrum och vad kan man tänka sig att ett sådant tätskikt får för ånggenomgångsmotstånd?
Jadå, det finns massor av sådana system. Branschreglerna som gäller för färg som tätskikt ges ut av Måleribranschens våtrumskontroll. Man kan ju ha en målad vägg i duschen också om man så vill.
Ångmotståndet vet jag inte, men det är säkert någonstans i närheten av de vanliga tätskikten för keramik. Och det är inte särskilt viktigt med ångmotståndet hos färgen, för den utsätts inte för konstant väta som tätskiktet bakom plattorna gör.
Ångmotståndet vet jag inte, men det är säkert någonstans i närheten av de vanliga tätskikten för keramik. Och det är inte särskilt viktigt med ångmotståndet hos färgen, för den utsätts inte för konstant väta som tätskiktet bakom plattorna gör.
Låter som en enkel och elegant lösning med ett tätt färgsystem!
Jag är dock lite orolig för tätheten. Speciellt eftersom att en av väggarna är en yttervägg där jag planerar att sätta byggplast innanför väggskivan. Känns som att jag skulle kunna få problem med innestängd fukt.
Jag ska ta och läsa på kring dessa färgsystem...
Jag är dock lite orolig för tätheten. Speciellt eftersom att en av väggarna är en yttervägg där jag planerar att sätta byggplast innanför väggskivan. Känns som att jag skulle kunna få problem med innestängd fukt.
Jag ska ta och läsa på kring dessa färgsystem...
Quist, jag var kanske inte tillräckligt tydlig i mitt förra inlägg. Ångtätheten är inte viktig alls i ditt fall. Det kommer dels inte vara någon vattenbegjutning att tala om och dels kommer den fuktiga luften i badrummet ventileras bort inom en kvart. De gånger det kan bli problem är när man har dusch mot yttervägg och keramisk beklädnad. Då är det dyblött, alltså 100% RF, hela tiden mot tätskiktet. Alltså varenda sekund under hela badrummets livslängd. Då är ånggenomgångs-motståndet en viktig faktor. Om du ska måla badrummet är den av ovanstående skäl inte alls lika viktig, och ska du inte duscha mot färgen så har den i princip ingen betydelse alls.